
נשארים מעודכנים
הצטרפו לקהילת 'הגיע זמן חינוך' וקבלו עדכון שבועי עם כל מה שמורות ומורים צריכים לדעת
חופשת הפסח שייכת למורים לא פחות מאשר לתלמידים. זמן לעשות סדר, לתפוס נשימה, להתאוורר ולנוח לפני הריצה להמשך השנה. ובכל זאת, למה שנפספס את ההזדמנות לשלוח לתלמידים חומר למחשבה והרהור במהלך החופשה? בעיקר כשמדובר במושגי החירות והחופש שתופסים מקום גדול וכואב בליבנו בעוד 59 חטופים עדיין בעזה.
בואו נודה בזה, התלמידים שלנו בכל מקרה עומדים לבלות שעות מול המסכים ובקבוצות הווטסאפ, ובאופן הזה נוכל ליצוק תוכן ערכי וחינוכי לתוך הפלטפורמה. כל מה שזה מצריך מכן.ם זה לחיצה על כפתור השיתוף.
בסיום כל סרטון מופיעות נקודות לדיון בקבוצת הווטסאפ הכיתתית כדי לעודד את התלמידים לייצר דיון ושיח ב'בית המדרש הווירטואלי'. מחנכות ומחנכים שרוצים לתמרץ את התלמידים, יכולים לצ'פר אותם בהוספה של ציון בכישוריי חיים או בכל דרך אחרת.
כמובן שמומלץ לצפות בסרטונים ולהחליט לגבי מידת התאמתם לכיתה כמו שרק אתן.ם מכירים אותה.
אסיר ציון נתן שרנסקי מספר לראשונה מול המצלמה מה היה באותו יום מול השופט, ברגע בו רצו לגזור עליו עונש מוות. מהי חירות אמיתית? איך אנחנו יכולים להגיע אליה? ואיך כל זה מתחבר לתקופה בה אנו חיים היום? מקסים ומרגש. אורך: 5:10. בעברית.
חפשו ביוטיוב: סיפור לחג החירות | עודד הרוש מארח את נתן שירנסקי
נקודה לדיון בקבוצה הכיתתית: האם אנחנו עבדים של אפקט העדר או שעדיין יש לנו איים של חירות בחיים שלנו?
סרטון שמגלה לנו עד אילו רמות של ציות אנשים נורמטיביים מסוגלים להגיע רק בגלל ה'לא נעים' וה'ככה עושים כולם'. כשרואים את זה מהצד זה לא פחות ממדהים. מתאים לכל הגילים ומכרה זהב לשיעורי חברה על לחץ חברתי. אורך: 3:39. באנגלית עם תרגום.
חפשו ביוטיוב: Social Conformity - Brain Games
נקודה לדיון בקבוצה הכיתתית: האם הייתם קמים לו הייתם נמצאים באותה סיטואציה במקום הבחורה בסרטון? מה היה גורם לכם לא להיסחף אחרי כולם ולשמור על העצמאות המחשבתית שלכם?
איך הייתם מגיבים לו כל נוסעי המעלית שלכם היו מסתכלים לכיוון אחד ורק אתם נשארים לכיוון ההפוך? האם זה היה מפריע לכם? האם הייתם ממשיכים לדבוק בכיוון שלכם? הניסוי הבא מדגים באופן נהדר את המורכבות של האדם להמשיך עם קו המחשבה שלו נוכח הלחץ החברתי. אורך: 2:09. באנגלית.
חפשו ביוטיוב: elevator experiment
נקודה לדיון בקבוצה הכיתתית: לאיזה כיוון אתם בדרך כלל פונים במעלית? מה משפיע על כך? האם זה עשוי להשתנות אם ייכנס איתכם אדם נוסף?
סרטון ראשון מתוך קמפיין הרשת שהפיקה שכבת ו' בבי"ס "ערמונים" נגד ההשפעות השליליות של לחץ חברתי. הרשת כפלטפורמה לעשיית טוב. אורך: 1:16. בעברית.
חפשו ביוטיוב: Bold – קמפיין דיגיטלי נגד לחץ חברתי
נקודה לדיון בקבוצה הכיתתית: מתי הרגשתם שלחץ חברתי הכריע אתכם, ואולי אף גרם לכם לפגוע בחברים שלכם? באילו מצבים הרגשתם שאיבדתם את החופש לבחור?
מחקר חדש מגלה שהישראלים מבלים יותר מדי שעות בעבודה ופחות מדי בבית עם המשפחה. למעשה, אנחנו ממוקמים במקום האחרון בעולם באיזון שבין קריירה לשעות הפנאי. פגשנו את ההורים שמנהלים קריירה בהייטק והילדים שנמצאים עד שעות הערב בגנים. הפרק הראשון מתוך פרויקט "לצאת מהמטריקס" של אלון שרביט. אורך: 13:56. בעברית.
חפשו ביוטיוב: עייפים ממרוץ החיים: המחיר של העבודה מסביב לשעון - והילדים שנשארים מאחור
נקודה לדיון בקבוצה הכיתתית: מה גורם לאנשים להשתעבד לכסף אם הסיבה שעשו זאת מלכתחילה היא כדי לקנות את החופש שלהם? מה צריך להיות סדר העדיפויות של אדם חופשי שאינו משועבד לעבודה?
אילו ישראלים בחרו בחיים במקום לעבוד שעות נוספות? הצצה לישראלים שוויתרו על הכסף ועברו לפריפריה, וגם החברה שבה עובדים רק ארבעה ימים בשבוע. הפרק השני בסדרת הכתבות "לצאת מהלופ" של אלון שרביט אורך: 12:26. בעברית.
חפשו ביוטיוב: איך בורחים ממירוץ העכברים? הישראלים שבחרו חיים במקום שעות נוספות
נקודה לדיון בקבוצה הכיתתית: האם הייתם מוכנים לוותר על כל כך הרבה כסף כדי לקנות את החירות שלכם בחזרה?
ביקור במכון הגמילה הגדול בעולם: האם ניתן בכלל להתנתק מההתמכרות למסכים? ילדים ונערים משתפים מהרגלי הצריכה שלהם ומספרים איך זה להיות דבוק למסך ומה ניתן לעשות בשביל להיגמל ממנו. אורך: 12:16. עברית.
חפשו ביוטיוב: מכורים למסכים
שאלה לדיון בקבוצה הכיתתית: כמה שעות מסך ביום יש לכם? האם אתם רואים את עצמכם שורדים שבוע בלי המכשיר?
מה אנחנו יודעים על ההתמכרות לסלולרי? איך הגענו למצב שאנחנו פשוט לא מסוגלים בלעדיו? כתבתו של יעקב אילון. אורך: 6:38. בעברית.
חפשו ביוטיוב: מבט עם יעקב אילון - מכורים לסלולר: אחד מכל ארבעה בני נוער בישראל | כאן 11 לשעבר רשות השידור
נקודה לדיון בקבוצה הכיתתית: האם הטלפון שלכם עם הגבלה של זמן? כמה שעות אתם משתמשים בו מדי יום? האם שקלתם להפחית את משך הזמן הזה?
אנשים מכל העולם מסבירים מה זה מבחינתם חופש? סרטון נהדר שיכול לשמש כפתיח לשיעור חברה אודות חירות וחופש. מכיתות ו' ומעלה. אורך: 8:25. אנגלית עם תרגום שמופעל דרך ההגדרות.
חפשו ביוטיוב: What is Freedom | People from Around the World
נקודה לדיון בקבוצת הווטסאפ הכיתתית: איך אתם הייתם מגדירים חופש?
ב-11 בפברואר, 1993 שוחרר מנדלה מבית הכלא ונסע משם לעצרת המונים ליד בית העירייה של קייפטאון. מכיתה ו' ומעלה. אורך: 2:49. באנגלית עם תרגום.
חפשו ביוטיוב: נאומו של מנדלה אחרי השחרור: אני מפקיד בידיכם את השנים שנותרו לי
נקודה לדיון בקבוצה הכיתתית: האם יש מטרות ששווה לשלם עבורן את מחיר החופש?
חג שמח וצפייה מהנה!
ראיתן.ם סרטון ייחודי שיעניין את כולם? מוזמנות ומוזמנים לשלוח לי למייל: [email protected]