
נשארים מעודכנים
הצטרפו לקהילת 'הגיע זמן חינוך' וקבלו עדכון שבועי עם כל מה שמורות ומורים צריכים לדעת
נדמה לי שאין מחנך או מחנכת בישראל שלא הזדעזעו נוכח המוות של אדווה וינדלום ז"ל. מה גורם לילדה בת 13 לקפוץ מהחלון אל מותה?
ביקום מקביל ושפוי יותר הדגל היה מורד לחצי התורן וכל השידורים היו עוברים למהדורת חדשות מיוחדת. ביקום מקביל ושפוי יותר ראש הממשלה היה מכנס מסיבת עיתונאים מיוחדת ביחד עם שר החינוך. ביקום מקביל ושפוי יותר היו מכריזים על עוד יום שבתון, גם בעלות של 2 מיליארד שקל למשק, שבו כל הורה יעשה חשבון נפש עם עצמו איך זה יכול להיות שהגענו למצב שתלמידה בישראל שמה קץ לחייה בגלל חרם. ביקום מקביל ושפוי יותר מאות אלפי פגישות היו מתבטלות ואירועים נדחים מפני שסוף העולם הגיע ואי אפשר להמשיך כאילו כלום.
פשוט אי אפשר.
אבל ביקום שלנו, "סוף העולם" קיבל אייטם פותח של רבע שעה, אנשים שלחו את האסון בקבוצות הווטסאפ והנהנו בראשם בצער, אמרו מילים כמו 'פשוט מזעזע' ו'חייבים לעשות משהו', ומשם העולם המשיך לעסוק בתוכנית ההגירה של טראמפ.
הורים ימשיכו לשלם מיליוני שקלים לשוק השיעורים הפרטיים ולשלוח את הילדים שלהם לחוגי רובוטיקה וטיסנאות ורק ישכחו לומר לילדים שלהם: "ילדים יקרים, אל תשכחו לוודא שהזמנתם את כל החברים שלכם, אבל ממש את כולם. כי אם לא הזמנתם ילד או ילדה, נער או נערה, שתדעו שזה ממש פיקוח נפש. ואם אתם מתעלמים מילד או ילדה, נערה או נערה, שתדעו שזה ממש פיקוח נפש. ואם אתם עוקצים אותם בקבוצת הווטסאפ השכבתית, שתדעו שזה ממש פיקוח נפש."
ואולם, מאחר שאנחנו עוסקים במערכת החינוך ובמורים, אעלה ברשותכן.ם את הנורות האדומות שאמורות לגרום לנו המחנכים והמורים לפעול ולמנוע את האסון הבא.
בלי מודיעין טוב ואיכותי אין סיכוי להתחיל ולאתר את התלמידים השקופים שעוברים חרם, התעללות נפשית או סתם התעלמות או מידור. לפעמים מדובר ב"חרם שקט" שהמורה לא מודע.ת אליו.
כדי להבין מי באמת שקוף, צריך לצאת מהמרחב הכיתתי ולהתחיל ולהגיע לכל המקומות שהתלמידים נמצאים בהם. המקומות הללו כוללים את המרחבים הבאים:
לכל כיתה יש את הדינמיקות שלה. באופן כללי אתן.ם לא צריכים להשקיע יותר מדי מאמץ בשכנוע כל תלמיד ותלמידה בנפרד אלא מספיק שתתרכזו במסה הקריטית של התלמידים המובילים שיסחפו אחריהם את שאר הכיתה.
דברו עם המובילים באופן פרטני. תסבירו להם את הרציונל. תשקיעו בהם. תנו להם את המושכות. תנו להם את התחושה שהם מובילים. שתפו את ההורים שלהם. תעצימו אותם ותנו להם את התחושה שהם עושים משהו גדול בזה שהם דואגים לחוליה החלשה חברתית של הכיתה שלכן.ם.
כיתה צריכה יעדים ברורים, נקודות וצ'ופרים. הציבו מטרות ותדאגו שהכיתה תבין ותרגיש שהם יכולים להגיע ולהשיג את המטרות הללו. המטרות יכולות לכלול: ארוחת בוקר כיתתית, פעילות כיפית, בוקר סרט, ערב כיתה, טיול שווה, באולינג או כל דבר אחר שיוכל לשמח את הכיתה.
בהתחלה הפעולות יכולות להיות מלאכותיות ולא טבעיות, אולם בהמשך תראו שהערכים הללו מתחילים להיטמע בקרב התלמידים. בחינוך, כמו שאנחנו יודעים, אין לנו כפתורי קסם אלא תהליכים. אז נכון, עדיין יהיו בכיתה מקרים של תלמידות שיפגעו בתלמידות אחרות, תלמידים שפוגעים באחרים, ובכל זאת, אם תחפשו גרף של התקדמות, בהחלט ייתכן שגם תמצאו אותו.
שנים של חינוך הובילו אותי למסקנה שמאוד קשה עד כמעט בלתי אפשרי להזיז תהליכים בכיתה ללא עזרתו הפעילה של ועד ההורים.
שבו איתם לפגישה. תבנו אסטרטגיה משותפת שבהם ההורים יגבו אתכן.ם ויעזרו לכן.ם להטמיע את המסרים החברתיים שתרצו להנחיל לתלמידים.
תזכרו שהאופן שבו תתנהגו כלפי התלמידים השקופים משפיע על האופן שבו שאר התלמידים בכיתה יתנהגו אליהם. אם תנזפו בהם או תסנטו בהם, מעמדם החברתי שגם ככה נחשב רעוע ייגרע שבעתיים.
ייתכן והתלמידים השקופים יאתגרו אתכם ואת תקנון בית הספר כדי למשוך תשומת לב. במקרה הזה איפוק שווה כוח. לפעמים פעם אחת שבהם תוותרו ולא תעירו לתלמידים השקופים לפני כל הכיתה, תהיה שווה המון.
ברגע שהכיתה תקלוט שהם מועדפים עליכן.ם, סביר להניח שמצבם החברתי ישתפר.
הנה כמה סרטונים שיכולים לעזור לכן.ם לפתח דיון בנושא בכיתה:
אורך: 3:01. בעברית.
לאחר מכן יש סדרת סרטונים שלמה העוסקת בנושא.
אורך: 0:51. בעברית.
זו המחויבות שלנו כא.נשי חינוך למנוע את האסון הבא!