נשארים מעודכנים
הצטרפו לקהילת 'הגיע זמן חינוך' וקבלו עדכון שבועי עם כל מה שמורות ומורים צריכים לדעת
תארו לכן.ם מצב שבסמוך לכל מפסקי האור במסדרונות ובחדרי הלימוד בבית הספר שלכן.ם מוצמד איור המכוון לכיבוי אורות, המשלב תזכורת קלה המציינת את הקשר בין השימוש הנעשה בחשמל לבין טביעת הרגל הפחמנית – רמת פליטות גזי החממה – שלנו. האם תלמידות ותלמידים, מורות ומורים ידאגו לכיבוי האורות במיצוי הפעילות בכיתה? נקווה שכן.
יהיה שווה לבקש מהתלמידים לבצע בדיקה או חקר בנושא. אנחנו נצא מנקודת הנחה שהמודעות לכיבוי האורות תגבר ושנצליח ליצור הקשר, לא מבוסס, אצל התלמידות והתלמידים בין גזי החממה לשימוש בחשמל. פעולות מסוג זה מכונות "NUDGE" – דחיפות קלות. מדבקה בסמוך למפסק אכן מהווה דחיפה קלה שמכוונת לשינוי בהתנהגות.
בתי ספר שעושים כברת דרך רצינית בהתייעלות האנרגטית ובאימוץ התנהגויות השומרות על הסביבה הם בתי ספר ירוקים. הם ימהרו לאמץ את הדחיפות הקלות. אחת ההגדרות לבתי הספר ירוקים בארץ היא בתי ספר "שהעקרונות המנחים כוללים למידה על הסביבה, יישום אורח חיים מקיים ופעילות תלמידים המקדמת שינוי בתודעה וביחס הקהילה לסביבה." כיום כשהעולם מציב לעצמו יעדים גלובליים מחמירים להפחתת הפחמן ל-2030, כאשר ברור לנו שפעולות היומיום שלנו מאיצות את ההתחממות הגלובלית, אנחנו מבינות ומבינים שההגדרה הניתנת לבית ספר ירוק חייבת להיות של כל מוסד חינוכי בארץ.
יהיו שיגידו, ובצדק, שיש להשקיע זמן ומשאבים בפיתוח היכולות של בית הספר להפוך לבית ספר ירוק. בכתבה זו נציג חמש פעולות, שלא מצריכות השקעת זמן רב ומשאבים, שלדעתנו חייב כל בית ספר לאמץ כדי לכוון את הקהילה הבית ספרית להיות מודעת לסביבתה, לקחת אחריות על הנעשה בה לאורך השנה ובעיקר לבנות תשתית לערכים סביבתיים:
הנכחת נושאי איכות הסביבה ושינויי האקלים בחללים הפנימיים והחיצוניים של בית הספר מאפשרת חיבור מידי לנושא ולערכיו. המסרים והנתונים המשתקפים מכרזות שונות התלויות בחללים השונים בבית הספר נצפים על ידי התלמידות והתלמידים. כרזות אלו יכולות להוות חלק מפעילות ולהתכתב עם מערכי שיעור שונים במרחבי הלמידה הבית ספריים. ההנכחה של ערכי הקיימות (תחום העוסק בקשר בין חברה, סביבה וכלכלה) מחברת את כלל המורות/ים בבית הספר לנושא. ההבלטה על גדרות בית הספר ובחללים המרכזיים מספרת על המעשה החינוכי המתקיים בבית הספר.
הנה פוסטרים אפשריים שאפשר לתלות בכיתות ובמסדרונות לצד תוצרי התלמידות/ים:
שילוב מגוון תכנים מתחומי הקיימות, מלבד תחומי המדעים והגיאוגרפיה העוסקים באופן תמידי באתגרי הסביבה. למשל:
אומנות רחוב של האמן אורן פישר בקריית המלאכה, תל אביב.
הסביבה מהווה אחד הנושאים המהותיים שיש ללמוד ולעסוק בהם בהסתכלות רב תחומית. ראו את האופן שמוסדות האקדמיה בארץ ובעולם בוחרים לראות את נושא הקיימות כחלק אינטגרלי של מרבית הפקולטות בתחומם.
חינוך לערכים מהווה שפה בית ספרית אותה התלמידים פוגשים בסדירויות של בית הספר לאורך השנה, בין היתר בציון חגים, טקסים, פרויקטים, ימי שיא. סדירויות אלו יש להגדיר ולתכנן כדי להיות מוכנים אליהן בתוכן רלוונטי ומשמעותי. תוכנית בית ספרית יכולה להסתייע ב:
חלק מתכנים אלו יהפכו במרוצת השנים להיות חלק מהד.נ.א הבית ספרי ומהעיצוב הערכי שלו.
התקנון מהווה מסמך שאנחנו מקדשים את הנהלים הכתובים בו בתחילת שנה ונוטים לשכוח ממנו בהמשך השנה. התקנון מצהיר מה הן הנורמות המתקיימות בבית הספר ומהווה את מסמך הערכים עליהם הוא מושתת. לכן העקרונות הסביבתיים יהיו משולבים בו. הערכים בתקנון מנוסחים בשפה חיובית – מה צריך להיעשות ולא מה אסור.
בהתייחס לסביבה יש לתת את הדעת להתחייבות חיובית העוסקת ב:
טיפ: כתיבת תקנון בית ספרי בשיתוף התלמידות והתלמידים תאפשר להם לבחון את החזון הבית ספרי ומימושו.
כולל תיאור של תוכניות בית ספריות ושכבתיות בנושא הסביבה. הדבר קריטי ליצירת שפה אחידה וקידום הערכים הסביבתיים בבית הספר לאורך השנה. ניתן לעשות זאת באמצעות:
שיתוף הורים בנושאים הסביבתיים המתקיימים ונלמדים בבית הספר מאפשר המשכיות של הטמעת הערכים בבתים והרחבת מעגלי ההשפעה לנושאים הדחופים בקהילה תוך חיזוק המעשה החינוכי המתקיים בבית הספר.
בבואנו לעצב את דמות הבוגר בהווה, הטמעת עקרונות וערכים סביבתיים בבית הספר במהלך השנה מאפשרת לקדם בקרב התלמידות והתלמידים הרגלים אישיים המיטיבים עם הסביבה, וכמו כן לדון באתגרים מורכבים המאיימים על האנושות דרך חשיבה חיובית ופעולה מקומית.