נשארים מעודכנים
הצטרפו לקהילת 'הגיע זמן חינוך' וקבלו עדכון שבועי עם כל מה שמורות ומורים צריכים לדעת
לפני אי אלו שנים, כשרובנו היינו תלמידים בבית הספר היסודי, כדי להכין עבודה לשיעור, היינו צריכים לחפש מידע באנציקלופדיה. לרוב התלמידים בכיתתי הייתה אנציקלופדיה בבית, אבל המידע בה לא תמיד היה מדוייק ומפורט מספיק, ולפעמים המורים גם ביקשו שנביא מידע מכמה מקורות, דבר שדרש מאיתנו לפקוד את חדר העיון בספרייה העירונית. שנים לא רבות עברו, והיום כמורה אני שולחת את התלמידים לחפש מידע באינטרנט. זה קל, פשוט, זמין ונפלא. אבל – המידע המופיע ברוב אתרי חיפוש המידע הפופולריים ובראשם ויקיפדיה, אינו מותאם לילדים: הוא ארוך מאוד וכתוב ברמה ובשפה גבוהות שאינן מובנות לילדים.
נתקלתי בבעיה הזו כאשר הוזמנתי, לפני שש שנים, ללמד מיומנויות מחשב בכיתות ג'. ההורים בבית הספר התלוננו שהילדים מקבלים מהמורה משימת חקר שבסופה עליהם להכין מצגת, אך המצגת הופכת להיות שיעורי הבית של ההורים, משום שהילדים לא יודעים לעשות זאת. התחלתי ללמד את הילדים להשתמש בתוכנות אופיס, ובראשן תוכנת PowerPoint, והופתעתי מאוד לגלות שהכנת המצגת הייתה החלק הקל. הקושי הגדול של הילדים לא היה בהכנת המצגת, אלא במציאת המידע המתאים להיכנס אליה.
הפתרון הטכנולוגי
בשלב זה בסיפור אני רוצה להכיר לכם את בעלי, איתי. איתי עובד כמהנדס תוכנה בחברת תוכנה גדולה והמוח שלו פועל כל הזמן. הוא רואה בעיות וחושב על פתרונות ומרבה לשאול אותי: "מה את צריכה?" כשחזרתי מבית הספר עם ההבנה שיש בעיה של מחסור במקורות לחיפוש מידע התואמים את גילאי בית הספר היסודי, איתי נדלק והתחלנו לחשוב על פתרון - ניצור מקור מידע חדש, שידבר בשפה של ילדים. כדי להיות בטוחים שהמקור יתאים לילדים, החלטנו לתת לילדים להיות כותבי הערכים. כי מי מבין טוב יותר את שפת הילדים מאשר הילדים עצמם?
איתי הקים מערכת שמאפשרת לילדים לכתוב ערכים – ויקיקידס. בשמחה גדולה הגעתי לבית הספר ונתתי לילדים להתחיל לכתוב. המערכת עבדה מעולה והילדים כתבו בקלות ערכים חדשים, אבל איכות הכתיבה הייתה ירודה ודלה מאוד. בשלב זה הבנתי שהמערכת שלנו צריכה לפתור שתי בעיות: בנוסף למחסור במקורות המידע המקוונים שמדברים בשפתם של ילדים, אנחנו צריכים לקדם את יכולות הכתיבה של הילדים.
פתרון לבעיית ההבעה בכתב
כשנתתי לילדים לכתוב ערכים באופן חופשי, נתקלתי בחמש בעיות עיקריות: שגיאות כתיב, שימוש בדעות ולא בעובדות, כתיבה בשפת דיבור, התאמה לא נכונה של כותרת לתוכן ומחסור במידע. דוגמה לערך שנכתב על ידי ילד שהיה אז בכיתה ו', מדגימה בצורה טובה את הבעיות הללו. כך נראה הערך – לא נגעתי.
שם הערך: "כדורגל אמריקאי".
תוכן הערך: "הספורט הכי טוב באולם, אחלה משחק אגרסיבי הפלות מכות מסירות וריצות. שווה לשחק משחק נדיר".
ניתן לראות מהדוגמה שכתיבת ערך דורשת מהילדים מיומנויות של ברירת העיקר מן הטפל, הבדלים בין עובדה ודעה, קריאה ביקורתית, מיזוג מקורות מידע והבעה בכתב. אלה מיומנויות שנלמדות כחלק מתוכנית הלימודים בחינוך לשוני החל מכיתה ד'. משיחות שקיימתי עם תלמידים ומורות בבתי ספר יסודיים שונים, למדתי שהילדים לא אוהבים את השיעורים שמתרגלים את המיומנויות האלה.
גם לומדים מיומנויות כתיבה בהנאה וגם יוצרים מאגר מידע
מערכת ויקיקידס משנה את החוויה של תלמידים משיעורי תרגול מיומנויות כתיבה. היא הופכת את תרגול מיומנויות הכתיבה להיות "כיפי" ומשמעותי, שכן הם נלהבים מהרעיון ליצור תוכן שיסייע לילדים רבים כמותם ולהיות כותבי ועורכי תכנים כמו בויקיפדיה. התוכן שהכניסו הילדים נגיש לכל אדם וניתן לקרוא אותו מכל מכשיר. מערכת ויקיקידס גם מאפשרת דיוק בתהליך הכתיבה על ידי בחירה בתבניות כתיבה המותאמות לנושאי תוכן שונים.
משלא לשמה יצא לשמה. ויקיקידס היא האינציקלופדיה המקוונת היחידה לילדים שגם מאפשרת לילדים להיות הכותבים שלה. בשלב זה הבנו שזו אחת מנקודות הכוח המרכזיות של המיזם שלנו. הפיכת הילדים לכותבי המידע היא לא הדרך הקלה ליצירת מאגר המידע – אבל היא הדרך הנכונה.
דוגמאות לשימוש בויקיקידס
הכתיבה בויקיקידס מתאימה לכל נושא הנלמד בבית הספר היסודי. היא יכולה להוות תוצר לפעילות למידה – כך לדוגמה הערך על אילן רמון, נכתב ב-1 בפברואר, אז ציינו את יום השנה למותו של האסטרונאוט הישראלי וילדי כיתה ה' למדו עליו. לסיכום תהליך הלמידה יצרו ערך על שמו, תוך שימוש בתבנית "אישים".
הכתיבה בויקיקידס יכולה גם ללוות את תהליך הלמידה לכל אורכו - כך לדוגמה, במסגרת שיעורי גאוגרפיה בכיתה ה', לומדים הילדים על ארצות הים התיכון. הילדים חולקו לקבוצות וכל קבוצה קיבלה מדינה ים תיכונית וכתבה עליה ערך. כאן מוצג לדוגמה הערך איטליה. בהמשך השנה יוסיפו הילדים את המידע החדש שלמדו לערכי המדינות שלהם.
היתרונות הגדולים של ויקיקידס כמערכת ללימוד כתיבה
בשנים האחרונות ישנו עיסוק רב בצורך להכשיר את התלמידים למיומנויות המאה ה-21, העצמת הלומד, מתן אתגרי חשיבה, למידה דיפרנציאלית, וחשיבות יצירת תוצר עם סיום תהליך הלמידה.
ויקיקידס עוזרת לנו לעשות את כל אלו. כך למשל, על ידי יצירת תוכן במערכת, הילדים לומדים אוריינות דיגיטלית: סוגיות של אמינות מידע, עיקר וטפל, מיזוג מקורות מידע, מילות מפתח, שימוש בתגיות ועוד.
זאת ועוד, ויקיקידס מאפשרת משחוק של תהליך הלמידה. הילדים צוברים נקודות על ביצוע פעולות במערכת. הנקודות מאפשרות לילדים לקבל הרשאות מתקדמות יותר. בהמשך, ישמשו הנקודות גם ליצירת אווטר, לכתיבת פרופיל הכותב ולתחרות בין כיתות, בתי ספר או ערים.
מערכת ויקיקידס מאפשרת כתיבה אחרי בחירת שם משתמש וללא חשיפת הזהות של התלמיד, ששמורה במערכת וחשופה רק למורה - כך ניתן פתרון הן לבעיית הפרטיות של התלמידים שלנו ברשת, והן ל"תלמידים השקופים" שמתביישים או חוששים להעלות ערך על שמם. אלו הם תלמידים שגם לא תמיד באים לידי ביטוי בכיתה, אך דרך המערכת המורה שלהם תוכל לראות אותם ולעקוב אחרי הערכים שכתבו.
הזמנה לשימוש במערכת
ויקיקידס היא מערכת קיימת, המכילה היום כמה מאות ערכים, בתהליכי עריכה שונים. ניתן להיכנס ולחפש ערכים באופן חופשי מכל מכשיר קצה. המעוניינים להשתתף ביצירה או עריכה של ערכים נדרשים בהרשמה חד פעמית (חינמית). לאחר ההרשמה הראשונית, הכניסה למערכת מתבצעת באמצעות דוא"ל וסיסמה. מורים שירשמו למערכת יקבלו אפשרות לעקוב אחר התלמידים שלהם, ולקבל מידע על הפעולות שביצעו התלמידים במערכת. אנחנו מזמינים אתכם להצטרף אלינו ולאפשר לילדים משימות כתיבה משמעותיות, מעשירות ומהנות, שיובילו למאגר מידע חדש לכלל ילדי ישראל בגילאי בית הספר היסודי.
הנכם מוזמנים להיכנס ולהתרשם מהמערכת בקישור זה או ליצור איתנו קשר כדי שנעזור לכם להכניס את המערכת בצורה חלקה לשימוש בבית הספר שלכם.
--
מחברת: אלה שגיא, מורה, מחנכת ורכזת תקשוב בבית הספר היסודי "ישגב". אלה משתתפת בתוכנית Edstart של משרד החינוך.
עורך המדור: אבינועם הרש