נשארים מעודכנים
הצטרפו לקהילת 'הגיע זמן חינוך' וקבלו עדכון שבועי עם כל מה שמורות ומורים צריכים לדעת
יצא לכן.ם פעם לצאת ממסעדה ומיד לרצות לחזור לאכול בה שוב? תנסו לחשוב מה גורם לכן.ם לרצות לחזור למקום מסוים לאחר שכבר ביקרתן.ם בו. הרי ברור שלא נרצה לחזור למקום שהחוויה בו הייתה לנו לא נעימה.
כל מקום בילוי יודע שאם הוא לא יספק חוויה טובה לצרכנים שלו, הם לא יצרכו אותו. בית עסק מוכר בראש ובראשונה אווירה ורק אז את המוצר עצמו. אז נכון, מסעדה זה לא מוסד חינוכי, אבל אפשר להשוות את חוויית המשתמש. הרי גם בית ספר מספק לתלמידיו אווירה ובוודאי לכל כיתה יש את האווירה הייחודית שלה.
כחלק מיצירת תחושת שייכות מיטבית עבור התלמיד.ה במרחב הבית ספרי עומדת סוגיית האקלים והאווירה בכיתה. אלו הם מרכיבים חשובים בניהול הכיתה וכן חשובים בדרך להצלחה של התלמידים. מחקרים שונים מראים כי יצירת אווירה בטוחה ונעימה, המאפשרת לכל תלמיד ותלמידה לשאול שאלות, להקשיב, לענות על שאלות באופן מנומק ואף לטעות, משפרת את הלמידה של התלמידים.
אווירה חיובית מעלה את המוטיבציה ללמידה ומאפשרת התמודדות עם אתגרים לימודיים. אווירה מקבלת ומעודדת מאפשרת השתתפות פעילה ומרובה בדיונים כיתתיים ומעלה את רמת הריכוז. תלמידים שמרגישים שבכיתתם יש אווירה תומכת חווים פחות חרדה בזמן מבחנים.
אם כן, יצירת אווירה כיתתית חיובית היא השקעה ארוכת טווח בהצלחת התלמידים, המשפיעה לא רק על הישגיהם הלימודיים אלא גם על התפתחותם האישית והחברתית. לכן לא משנה מהו סוג הכיתה אליה ניכנס – חשוב שנפעל למען קידום אווירה כיתתית טובה ומיטיבה.
אווירת כיתה (Classroom environment) המכונה בפי החוקרים גם אקלים כיתה, מתארת את מכלול התהליכים המתרחשים בתוך כית, בעקבות האינטראקציה בין המורה לתלמידים ובין התלמידים לבין עצמם. מחקרים מראים שאווירת כיתה משפיעה מהותית על הלמידה: אווירה בטוחה ונינוחה מביאה לשיפור בהישגים בלימודים, ואילו אווירה מתוחה פוגעת בהם.
בתוך המילה אווירה נמצאת המילה “אוויר”. התלמידים שלנו נושמים את האווירה הכיתתית. עד כמה צלול האוויר בכיתתנו? עד כמה אנו מאפשרים לתלמידים להתאמן בשיתוף פעולה? כיצד נוכל ליצור אווירה המאפשרת תחושת ערך טובה ושייכות לכיתה ולבית הספר? כיצד אנחנו יכולים לייצר אווירה נעימה בכיתה?
לאווירה בכיתה יש השפעה רבה על תחושת השייכות, הביטחון והקבלה של הפרט בכיתה. אווירה תומכת וחמה תעזור לתלמיד להבין את התנהגויותיו ולהתחבר לעוד חלקים באישיותו. בכיתה יכולה להיות אווירה חיובית, אווירה פתוחה, המאפשרת ללומדים להביע דעות חריגות, להתבטא בחופשיות ולשאול שאלות. אם בכיתה תהיה אווירה שלילית היא תתבטא בנוקשות ובסמכותיות. אווירה כזו יוצרת תחושות שליליות בקרב התלמידים: אי־נעימות, ניכור, חוסר נוחות, חרדה ועוד. היא משפיעה על יכולת הריכוז ועל דימויו העצמי של התלמיד, מפחיתה את המוטיבציה שלו ומשפיעה לרעה על התפתחותו.
כשם שההורים בבית הם אלו שאחראים ליצירת אווירה משפחתית המעלה את תחושת הערך של הילדים, כך המורים בכיתה הם היוצרים של האווירה ועליהם מוטלת האחריות ליצירת אווירה חיובית. כמובן שההורים הם שותפים חשובים ביצירת אווירה כיתתית חיובית, אף שהם אינם נוכחים פיזית בכיתה. שיתוף פעולה וקשר מיטבי בין המורים להורים יכול לתרום רבות לאווירה הכיתתית. כאשר הורים מביעים אמון במורה ובמערכת החינוכית, הדבר משפיע לטובה על היחס של ילדיהם לבית הספר ולכיתה.
"ציר האוירה" הוא כלי פשוט ופרקטי שיכול לעזור לי לדעת איזו אוירה יש בכיתה שלי והיכן וכיצד עליי להשתפר. על ידי התבוננות בציר האווירה ניתן לזהות בכל קטגוריה את הנקודה בה הכיתה שלי נמצאת.
מומלץ להשקיע זמן ומאמץ בבניית אווירה חיובית בתחילת השנה ולהמשיך לתחזק אותה לאורך כל שנת הלימודים.