נשארים מעודכנים
הצטרפו לקהילת 'הגיע זמן חינוך' וקבלו עדכון שבועי עם כל מה שמורות ומורים צריכים לדעת
במאמר הקודם, פרטתי את 10 היחידות שמרכיבות את סדנת ניקוי הרעלים הפדגוגיים, במטרה לגרום הן לא.נשי חינוך והן ללומדות וללומדים לשחרר מתפיסות מגבילות בנוגע לעצמן.ם ולתהליך הלמידה.
בסדר, נשמעת סדנה מעניינת, אבל מה הסיפור עם השם הזה, "ניקוי רעלים"?
השם הפרובוקטיבי אכן נועד לעורר תגובה, ואפילו בתוך צוות בית הספר בתיכון "החממה" הוא עולה לדיון מחודש כל שנה.
רעלים? עד כדי כך?
ובכן, כן. באותה מידה שניקוי רעלים פיזי נעשה לא מאחר שבלעת רעל ספיציפי, אלא מאחר שאנחנו חיים בחברה מתועשת עם זיהום באוויר ובמים ועם מוצרי מזון מעובדים ומלאים בחומרים משמרים, סוכר וצבעי מאכל, כך נדרש גם ניקוי רעלים פדגוגי ומסיבות דומות. רעל (toxin, לא poison), לצורך הסדנה, הוא גורם שהצטבר בנפש או בתודעה וכבר אינו משרת אותי, מגביל אותי או פוגע בי. אמונה מגבילה, תפיסה לגבי עצמי, לגבי מה אפשרי ומה ראוי, במה אני טוב.ה ובמה לא.
כמו כל מהלך לימודי בתיכון החממה, הפעילות מתרחשת בשלושה ערוצים מקבילים:
כך, במקביל למהלך הקבוצתי של שחרור תפיסות מסוימות והיכרות עם תפיסות חדשות ועם הכלים ליישם אותן, אנחנו מקווים ומאחלים ללומדים וללומדות שלנו לעבור תהליך אישי עמוק ומשמעותי.
סדנה המבוססת על "4 השאלות" של ביירון קייטי. כל לומד.ת בוחר.ת, בעזרת אנשי הצוות והחברים לקבוצה, "אמונה מעכבת". משהו שהוא מאמין בו שמעכב את הצמיחה וההתפתחות שלו. בנוסף לאמונות שבדרך כלל נבחרות לעבודה כזו בתחום הרגשי והן בדרך כלל אמונות שליליות ("אני לא מספיק מוכשר כדי להצליח"), כאן ניתן לחפש עם הלומד גם אמונה מעכבת חיובית. לדוגמה, ללומד שמשקיע את כל זמנו בעבודת כפיים בסדנה, הצעתי את המשפט: "אני מעולה בעבודה עם הידיים". ארבע השאלות הן:
לאחר המענה על השאלות, מלווה בשיח קצר, מגיע השלב החביב עליי ביותר. עכשיו – הפכו את המחשבה הזו. היפוך פשוט יהיה: "אני גרוע בעבודה עם הידיים". מחשבה מפחידה עבורו, אבל מעניינת. היפוכים אחרים, מורכבים יותר, יכולים להיות: "אני מעולה בעבודה עם הראש", "כולם מעולים בעבודה עם הידיים" ואפילו "אני מעולה בלתת לידיים מנוחה".
טקס ה"תשליך" המסורתי. פעילות יותר טקסית ופחות סדנאית. לפני היציאה ליום הכיפורים ולקראת סיום ניקוי הרעלים, הלומדים רושמים על אבן מילה, חוויה, משפט שהיו רוצים להשאיר מאחוריהם עם פתיחת השנה החדשה ולאחר פעילות של עיבוד עם הצוות, יוצאים לנחל הירקון שנמצא במרחק הליכה קצרה ומשליכים את האבן ואיתה את החוויה, למים הזורמים.
אנחנו יצורים שהתפתחו בתודעת חוסר. דברים איכותיים, מזינים ועתירי אנרגיה היו נדירים – ולכן הם טעימים לנו כל כך וקשה לנו לעמוד בפניהם. כאשר הלקט מוצא פרי בשל וטעים, יש הגיון בריא באכילת כמות גדולה ממנו. מחר כבר לא יהיה.
לא רק מבחינת אבולוציה, כל התרבות שלנו התפתחה לאורך אלפי שנים בתודעת חוסר. וכך גם מבחינה אקדמית ופדגוגית: ידע הוא כוח, מזון לנשמה. חפש אותו, לקט אותו. כמה שיותר, עוד ועוד.
החברה שאנחנו חיים בה ברוב עולם המערבי היא חברת שפע. יש עוני ופערים, אבל על הסקאלה של התרבות האנושית, קל וחומר האבולוציה שלה, אנחנו חיים בשפע מטורף: מים זורמים, ארוחות חמות, שמיכות ותנורי חימום. טלוויזיות, מחשבים וטלפונים חכמים. קבוצות וואטסאפ למסירת חפצים, אתרים שלמים שמטרתם להעביר ציוד הלאה.
גם מבחינה פדגוגית אנו חיים בעידן של שפע. ידע שלאורך התרבות האנושית היה נגיש למתי מעט, מוגש לנו בחינם וכמויות אדירות. לא לחינם מכונה התקופה עידן המידע.
אנחנו נוהגים כאותו יצור שלאחר שני מיליון שנים של ליקוט וציד הגיע לפתע עם כרטיס אשראי למקדונלד'ס. מעמיסים ובולסים. משמינים. פוגעים בעצמנו.
הידע, תוכניות הלימוד שלנו, עמוסות בחומרים משמרים. תכנים שנכנסו לא מאחר שהם מזינים את נשמתנו, אלא כדי להאריך את חיי המדף של העובדות המיושנות והעבשות באורח מלאכותי.
מערך השיווק האדיר שמשווק את הפדגוגיה הזו עוסק בשימור לקוחות. ההכנה לדוקטורט מתחילה בחוג אנגלית בגן. קייטנת הפסח בכיתה ג' היא קייטנת סייבר כדי לשפר את סיכויי הפעוט להתקבל בעתיד ליחידה 8200. פרסום סמוי וגלוי שמסביר לנו למה כולנו צריכים עוד ועוד מהמוצר הזה, שבפרסומות נראה אטרקטיבי ובמציאות מרגיש הרבה פעמים מאכזב.
האם יש מורים, שיעורים, חומרים איכותיים? בוודאי! מה שנוצר טרי, ממצרכים איכותיים, ביד מיומנת. אבל מורה שמלמד ברצף שש שעות ביום, שלושים וחמישה ילדים בשעה, במשך חמישה ימים בשבוע, אינו שף. הוא עובד פס בחדר אוכל.
אנחנו צורכים עוד ועוד קלוריות לימודיות, אבל אלו קלוריות ריקות. אנחנו אוכלים פדגוגיה ולא מתאמנים. לא יוצרים, לא משתמשים בידע. אנחנו משמינים ולא נהיים חיוניים ובריאים מההאבסה הזו בכמות אדירה של ידע מעובד – לטעמי, הרבה מעבר לנדרש.
אז כן, השנה תלמידי החממה החדשים עוברים שוב סדנת ניקוי רעלים, ובסופה אני מקווה שהם יסתכלו על העולם בתודעת שפע: יש הרבה, יש זמן, יש דברים איכותיים ובריאים. תבחרו, תחשבו, תלמדו לבשל בעצמכן.ם. תחלקו, תתנסו. שחררו את ה-fomo, אתן.ם בוחרים בין טוב לטוב. תשתמשו בידע, תתרגלו, תתאמנו, תשתפרו.
וכך קורה.