נשארים מעודכנים
הצטרפו לקהילת 'הגיע זמן חינוך' וקבלו עדכון שבועי עם כל מה שמורות ומורים צריכים לדעת
איה חיראדין הייתה מנהלת בית הספר הראשונה בחברה הדרוזית וכיום היא מנהלת אגף החינוך הדרוזי והצ'רקסי במשרד החינוך. תשמעו מה יש לה לומר על מצוינות בריאיון הסוגר של פרויקט "מצוינות לעצמאות" מבית קרן טראמפ לחינוך וקשת 12.
"התחלתי את דרכי בלימודי הנדסה בטכניון. בסיום שנתי הראשונה הבנתי שאני צריכה להיות במקום אחר, מקום שאני מוצאת משמעות ומתאים לייעוד שלי בחיים, וזה להיות במסגרת שמשפיעה על חינוך הילדים שלנו. עברתי ללימודי חינוך באוניברסיטת חיפה בהתמחות ייעוץ חינוכי, וזה היה אושר וסיפוק גדול לעסוק בשני התחומים: ההוראה והייעוץ בתחום החברתי רגשי של הילדים."
"אני בעלת תואר ראשון בספרות עברית וייעוץ חינוכי. התחלתי את דרכי המקצועית כמורה לספרות עברית ויועצת חינוכית בבית ספר מקיף מרכז הגליל, מדריכה בשפ"י, מנחה לצוותי מועדוניות משפחתיות. אחרי בית ספר מנדל למנהיגות חינוכית, קיבלתי תפקיד כמנהלת בית ספר יסודי, המנהלת הראשונה בחברה הדרוזית. במהלך שלוש-עשרה שנותיי כמנהלת, בית הספר הפך למצטיין ברמה מחוזית וארצית, בי"ס מנגן ובי"ס לתיאטרון ראשון בחברה הדרוזית.
"בסיום שלוש-עשרה שנים בניהול עברתי לתפקיד מפקחת כוללת ראשונה, תפקיד מרתק ומרחיב את מעגל ההשפעה שלי, וכעת אני בתפקיד מנהלת אגף חינוך דרוזי וצ'רקסי במשרד החינוך - עם סיפוק גדול ביכולת ההשפעה על תהליך הלמידה והתפתחות הרגשית חברתית של תלמידינו."
"היו לי הרבה רגעים חשובים ומכוננים בהם הרגשתי את יכולת ההשפעה של בעלי התפקידים בבית הספר ושלי. בבסיס התפיסה שלי אני מאמינה שכל ילד יכול וכל ילדה יכולה – פשוט צריך לאפשר הזדמנויות שוות, הכלה ותמיכה.
"בתפקידי כמנהלת בית ספר, קיבלנו תלמידה עם צרכים מיוחדים ומחלה נדירה של שתיקה מרצון. אישרתי את השתלבותה בכיתה א' רגילה והנחיתי את המחנכת והסייעת בדרכי טיפול והתייחסות אליה. הילדה אהבה לשהות בפינת החי הקטנה שהייתה לנו בבית הספר, לטפל בארנבות ולתת להן לאכול.
"יום אחד המחנכת הגיעה אליי בצעקות משמחה ואמרה שהילדה ניגשה אליה וביקשה אוכל לארנב שלה. הייתה צהלה ושמחה בבית הספר, ומאז היא התחילה לאט לאט לתקשר עם הסביבה. את היום הזה אני לא אשכח."
"מקצוע ההוראה הוא ייחודי בכל מקום, אך המציאות המורכבת במדינה דורשת יכולות ומיומנויות בנוסף לידע הדיסיפלינארי: מורה שיכול.ה להיות גמיש.ה ולהתנהל במציאות משתנה ומורכבת."
"מצוינות היא הדרך היחידה של המדינה שלנו לשרוד ולנצח: להתייחס למצוינות כתפיסה וכערך שמטמיעים אותו על כל הרצף החינוכי מגיל הרך ועד י"ב, ואפילו באקדמיה ובצבא.
"יש לבנות את התוכניות בשלושת המעגלים: הורים/קהילה, תלמידים וצוותים חינוכיים. להחיל את התפיסה בכל תחומי הלימוד וההוראה ולהפנות את כלל המשאבים לתחום המצוינות. כל תלמיד ותלמידה יכולים להיות מצוינים."
צפו בסרטון של איה חיראדין!