נשארים מעודכנים
הצטרפו לקהילת 'הגיע זמן חינוך' וקבלו עדכון שבועי עם כל מה שמורות ומורים צריכים לדעת
ג'ולי לסרי פרשה לפני כשנה ממערכת החינוך לאחר 42 שנים שעבדה כמחנכת ילדי הגיל הרך. עם פרוץ המלחמה, היא התנדבה ללמד מפונים וכעת מחנכת תלמידי כיתה א' שפונו מהיישוב יבול.
"פרשתי לפני שנה ממערכת החינוך לאחר 42 שנים כמחנכת הגיל הרך. ביום יום אני מרצה במכללה לחינוך ע"ש קיי בבאר שבע ומלווה מחנכים.ות בשנה הראשונה מטעם קרן משפחת ליאון. עם פרוץ המלחמה, התנדבתי ללמד מפונים. אני משמשת בתפקיד מחנכת לתלמידי כיתה א' שפונו מהיישוב יבול . הם שוכנים כעת באנ"א מצדה, ואני נוסעת אליהם מדי יום מבאר שבע בהסעה שמאורגנת על ידי משרד החינוך כדי ללמד אותם.
"התלמידים לומדים קריאה וכתיבה. אני שמחה ללמד אותם בשיטת 'חמוטל שהינו' שנותנת מענה ללמידה אגבית, חווייתית, טבעית ומהנה. אני מלמדת גם חשבון ומתאימה לכל תלמיד.ה את הלמידה לפי הקצב והסגנון המתאים לו/לה. הילדים צמאים ללמידה וסקרנים מאוד, משתפים פעולה, לומדים ונהנים.
"אני שמחה שביכולתי לתת לתלמידים חוויית למידה טובה כבר בראשית דרכם במערכת החינוך. אני באה בשמחה וחוזרת מלאת סיפוק, אושר והנאה."
"אני באה בשמחה וחוזרת מלאת סיפוק, אושר והנאה." ג'ולי לסרי.
"תפקידה של מערכת החינוך הוא לצייד את התלמידות והתלמידים בידע, בערכים ובמיומנויות הנדרשים להם להתמודדות יעילה עם המאפיינים והאתגרים שמציבים חיי היומיום, בהווה ובעתיד. בימים אלה מערכת החינוך נדרשת להיערכות מתכללת של כל התלמידים הנמצאים במלונות, באכסניות, ולא בביתם. המערכת אמורה לדאוג לצוותי הוראה קבועים שיהוו עוגן נוסף לילדים – שיוכלו לבצע את תפקידם בראייה לטווח ארוך, ראייה תהליכית ולא מזדמנת.
"על המערכת לדאוג לתנאים הולמים לצוותי ההוראה (הסעות, לינה, כלכלה). עליה לדאוג לצוותים מיומנים בתחום הפסיכולוגיה והייעוץ החינוכי. צוותים אלה אמורים לתת מענה מיטבי הן למעגל הלומדים והן למעגל המורים, המחנכים וכל אנשי הצוות הפוגשים את התלמידות והתלמידים. לצד זה, נדרשת הבנה וחשיבה מחודשת לגבי ההישגים המצופים מהתלמידים שלא למדו באופן מסודר למעלה מחודשיים. לחשוב כיצד באיתור כוחות טובים ומקצועיים יהיה אפשר לצמצם פערים לימודיים.
"בנוסף, על המערכת כמובן לתת מענים מיוחדים והולמים, לעטוף את אוכלוסיית החינוך המיוחד, את הילדים בעלי הצרכים המיוחדים על כל המשתמע מכך (תנאים, צוותים, צוותים מיוחדים פרא רפואיים ותגמול)."
"בימים אלה של תקופת חירום, כאשר הילדים ומשפחותיהם נאלצו לעזוב את ביתם, את הסביבה הטבעית הבטוחה, ונדרשו לצאת מאזור הנוחות, יש להורים תפקיד חשוב בהיותם עוגן יציב המשדר ביטחון ויציבות כלשהי. ההורים צריכים לסייע ליצור סדירויות שיתרמו אף הן לתחושת ביטחון אצל הילדים. איננו נמצאים בשגרת חירום. שגרה מתנהלת באופן קבוע וטבעי ואין צורך לנהל אותה. בשעת חירום, לעומת זאת, סדירויות יכולות לסייע להתנהלות יעילה.
"ההורים צריכים לעודד את הילדים להגיע למרחבי החינוך ולהיות בקשר עם המורים המלמדים אותם. להשתדל להקריא להם ספרים – אני יודעת ומבינה שלא כולם פנויים לכך – להתעניין במה שהילד.ה חווה במהלך הלימודים ולהיות לתמיכה בהכנת שיעורי הבית.
"המורים המלמדים בתקופה מורכבת זו צריכים לגלות רגישות ויכולת הכלה לצד הצבת גבולות מאוד ברורים, פחות לוותר ויותר לאפשר בגבולות המסגרת. ילדים זקוקים ומשוועים לגבולות. אל למורים לרחם וליפול למלכודת 'הרחמים על המסכנים'. צריך לעשות פעולות הפגה מהנות ומרגיעות ולצד זה להתמקד ולהתקדם בתוכנית הלימודים.
"הילדים – טוב יעשו אם ישתפו פעולה ולא ינצלו את ההשלכות של התקופה, ישתתפו באופן פעיל בשיעורים, ידרשו מעצמם ללמוד ולהתקדם ויתייחסו לכל מרחב חינוכי כאל בית הספר שאליו היו אמורים ללכת ללמוד. רבים מהילדים משדרים תחושה של זמניות ותקופת מעבר לא מחייבת, וזו טעות בעיניי."
"פרשתי רק לפני שנה, והכול עדיין זורם בעורקי. אני מאמינה שתמיד אשמח ללמד ילדי כיתה א'. אחרי 42 שנים זו הופכת להיות הסביבה הכי מתאימה והכי טבעית לי לעבוד בה. יש לי פינה חמה מאוד לכל נושא הוראת הקריאה בכיתה א', ולכן שמחתי כשהוצע לי להתנדב בתפקיד זה."