נשארים מעודכנים
הצטרפו לקהילת 'הגיע זמן חינוך' וקבלו עדכון שבועי עם כל מה שמורות ומורים צריכים לדעת
דונלד וויניקוט, פסיכואנליטיקאי בריטי, כתב על תפקיד המורים והמחנכים בזמן מלחמה עבור התלמידים. הוא טען כי תפקיד המורה והמחנכ.ת בזמן מלחמה הוא לספק לתלמידים מקום בטוח ומוגן שבו הן.ם יכולים לצמוח ולהתפתח. הוא מדגיש את החשיבות של יצירת סביבה חמה ומקבלת, שבה התלמידות והתלמידים יכולים להרגיש בנוח לחלוק את מחשבותיהן.ם ורגשותיהן.ם.
במאמר זה אבקש להוסיף נדבך חשוב המתייחס לחשיבות של יצירת מרחב בטוח, כדי שאלו יוכלו לתת מענה זהה עבור התלמידים בתהליך מקביל. כלומר, כדי שהמורה תהיה מורה טובה דיה עבור תלמידיה, היא עצמה זקוקה לסביבה מכילה ומחזיקה.
בשבוע האחרון חזרו מרבית התלמידים לבית הספר במתכונת זו או אחרת. המורים מתבקשים לרוב לספק תמיכה רגשית לתלמידים ולהורים. עם זאת, בזמן מלחמה או אירוע טרור גם הצוות החינוכי עצמו נזקק לתמיכה. המורים, לפני שהם מורים, הם קודם כל אזרחים ככל אזרחי מידנת ישראל, אשר מתמודדים עם מציאות בלתי נתפסת. חלקם בעלי משפחות שמתמודדים בעצמם עם הלחצים השונים שמביאה איתה המלחמה. ישנם מורים שהם חלק מקהילות שנפגעו קשות במלחמה, לחלקם מכרים וקרובים שנרצחו, נחטפו או שהם נעדרים.
מורות ומורים מוצאים את עצמן.ם לעיתים בקונפליקט בין האישי לציבורי. מחד, רצון להיות שם עבור התלמידות והתלמידים שלהן.ם, מתוך הבנה מלאה של חשיבות תפקידן.ם כדמויות חינוכיות. מנגד, צורך להתמודד עם אתגרים אישיים ומשפחתיים בתקופה קשה. על כן, כדי שהמורים יהיו פנויים לתת מענה רגשי מיטבי עבור התלמידים, יש לתת את הדעת לתמיכה בצוותים החינוכיים.
על מנהל.ת בית הספר לראות את עצמה בתפקיד של מנהיג.ת ארגון בעת משבר. מילה טובה של מנהלת, למשל, יכולה לתת לצוות החינוכי רוח גבית בזמן חירום. בתקופה זו מומלץ שהצוות הניהולי של בית הספר יהיה קשוב למורים ולמורות ויאתר מי מהן.ם מתמודד.ת בימים אלו עם קושי אישי או משפחתי.
ייתכן שחלק מהמורים יזדקקו לתמיכה רגשית נוספת, למשל, בשל קשר אישי או משפחתי לנפגעים במלחמה. גם ללא קיומו של קשר ישיר לאירוע טראומתי. גם ברמה הלאומית עלולה להיות השפעה רגשית שלילית, בפרט עבור מורים שמתמודדים עם חרדה וטראומה.
טראומה משנית עלולה להתפתח כתגובה לחשיפה לאירוע טראומתי באופן לא ישיר, למשל דרך טיפול באדם שחווה טראומה וחשיפה לתכנים טראומתיים. בהיבט זה, יש לשים לב לאופן שבו צוותים חינוכיים נותנים מענה לתלמידים. הדבר נכון במיוחד בבתי ספר בסביבות קווי העימות ויישובי העוטף, שם בית הספר מהווה מוסד משמעותי של הקהילה שנפגעה.
לצד השפעת סיפורים אישיים, תלמידים ומורים חשופים כיום למידע מקוון. חלק מהתכנים המופצים ברשת עלולים לגרום לטראומה משנית כדוגמת סרטונים של חללים וחטופים המופצים ברשת. על אף כוונות טובות של מורים ליזום פעולות הסברה ברשת של תלמידים, יש להימנע מחשיפה לתכנים גרפיים קשים, בוודאי ללא תיווך וסינון מתאים.
חשוב לשים לב לסימנים של טראומה משנית:
סימנים פיזיים וקוגניטיביים: קושי בריכוז, עייפות יתרה, כיווץ של השרירים, תנועתיות רבה; ולצד זאת, קשיי שינה ואכילה, דיווח על כאבי ראש ובטן.
סימנים רגשיים: דאגה מופרזת ו/או חוויה של נתק רגשי משמעותי, התפרצויות כעס, קושי בוויסות רגשות נוספים כגון בכי תכוף ועוד. לחץ כרוני וחשיפה מרובה לתכנים קשים עלול להביא לכדי שחיקת אמפתיה.
מצבים של מלחמה עלולים לגרום לשחיקה מוגברת של הצוות החינוכי בבית הספר. מתן תיקוף לרגשות שעולים בשעה זו, תוך מתן כתובת למורים לבטא את אשר על ליבם, מחזק את החוסן של הצוות החינוכי. ניתן להסתייע בצוות החינוכי-טיפולי של בית הספר הנתמך על ידי הפסיכולוג החינוכי של בית הספר. כמו כן ניתן להסתייע במידע שנאסף על ידי מרכז "חוסן", מרכז מקצועי העוסק בפיתוח תכניות לייעוץ והכשרה בתחום שיפור החוסן האישי, המוסדי והקהילתי. לצד העברת סדנאות ותכנים הממוקדים במענה לתלמידים, חשוב לתת מקום גם להקניית כלים להתמודדות למורות ולמורים עצמן.ם.
התערבויות תמיכה בצוות יכולות לכלול שיחות אישיות, מפגשים קבוצתיים בהנחיית פסיכולוג.ית בית הספר והיועצות ועוד. מומלץ להתייחס לכלל המורות והמורים. אומנם המחנכות לרוב נמצאות במגע יותר ישיר עם קשיים שמעלים תלמידים, אולם המורים המקצועיים ובפרט אלו העובדים פחות שעות בבית הספר עלולים להיות יותר מבודדים חברתית, ועל כן לקבל פחות תמיכה מעמיתים. תשומת לב מיוחדת כדאי להקדיש בימים אלו למורים ומורות בני מיעוטים, לברר כיצד הם מרגישים בבית הספר ולדאוג כי יקבלו יחס מכבד ושוויוני.
חיזוק הקשרים הבין-אישיים בחדר המורים יכול לתרום גם הוא לחוסן האישי של כל מורה ומכאן לחיזוק החוסן הבית ספרי. התערבויות פשוטות כמו לוח הודעות עידוד ותמיכה שייתלה בחדר מורים יכול לחזק את המורל בימים קשים אלו. לצד הקפדה על שמירה על שגרה, כדאי גם לאפשר למורים הפסקות התאווררות. למשל, במידה ולא כל התלמידים מגיעים לבית הספר בזמן הסלמה ביטחונית, ניתן לשקול איחוד כיתות בשכבה כדי לאפשר לחלק מהצוות זמן התאווררות, עד כמה שניתן, בלי לפגוע בשגרת הלימודים. החזרה לשגרה, גם אם מדובר בשגרת חירום, תורמת לתלמידים ולמורים לתחושת הביטחון והמשמעות. בברכת ימים שקטים.