נשארים מעודכנים
הצטרפו לקהילת 'הגיע זמן חינוך' וקבלו עדכון שבועי עם כל מה שמורות ומורים צריכים לדעת
כמה מכם המורים והמורות מרגישים תחושה של פספוס והחמצה בסיום שיעור, כשתלמידים לא מגיעים למיצוי הפוטנציאל הלימודי שלהם בלמידה מרחוק? גורמים רבים מעכבים ומפריעים לתהליך הלמידה בפורמט הזה. אספתי עבורכם 5 גורמים עיקריים, שלדעתי מפריעים לתלמידינו ללמוד והוספתי גם את העצה שלי להתמודדות עם האתגר. מוזמנים לשתף גם את העצות שלכם בתגובות למטה.
כדי לקבל למידה אפקטיבית מרחוק, אנחנו צריכים להשיג את מירב תשומת הלב. התלמידים מגיעים לשיעור כשהטלפון הנייד שלהם פתוח והם מזפזפים את הקשב שלהם לסירוגין, בין השיעור לטלפון – ובחזרה. במצב כזה, מובן שסף הריכוז הנמוך שלהם לא יוכל לשרת את המטרה והם ילכו לאיבוד בגלל הסחות הדעת הללו.
מה לעשות?
הסבירו להם שכמו בנהיגה, גם הזום מצריך ריכוז מלא ולכן, כל התעסקות אחרת בזמן השיעור תפגע באופן משמעותי ביכולת שלהם לעקוב אחרי מהלך השיעור ולהבין אותו. דאגו להשתיק גורמים מסיחים, כגון רדיו וטלוויזיה. סביבה נטולת רעשים תוכל לייצר את התנאים האידיאליים להצלחת השיעור.
תלמידים לא אוהבים לפתוח מצלמות, בטח לא בגיל ההתבגרות, כי הם לא תמיד אוהבים לראות את עצמם על המסך. מדובר בתחושה שלנו כמבוגרים מאוד קל להזדהות איתה. ברגע שהם מבינים ש"כל העולם" או הכיתה רואים אותם, הם עלולים להיכנס לחרדה חברתית ולוותר על כל הרעיון. צריך הרבה ביטחון כדי לראות את הפרצוף שלך לעיני כולם ובכל זאת להרגיש איתו בטוח.
מה לעשות?
זה בדיוק הזמן לדבר עם התלמדים על כל העניין של דימוי גוף ואיך הם מרגישים לגבי הגוף שלהם. האם יש דברים בגוף שלהם שגורמים להם לבושה או לחוסר נוחות ומה ניתן לעשות עם זה? האם ועד כמה אנחנו צריכים לתת מקום לגוף שלנו להכתיב לנו את תחושת הביטחון העצמי הקשורה לגוף שלנו? האם אנחנו משווים את הגוף שלנו למודלים אחרים בתקשורת שהם לא באמת מציאותיים עבורנו?
להרבה תלמידים לא נעים להראות את הסלון שלהם או את חדרם הפרטי לכל הכיתה. פתאום המקדש הפרטי שלהם הופך לנחלת הכלל. בדמיונם הם כבר מדמיינים את מבול השאלות שהחברים שלהם הולכים להמטיר עליהם כשייפגשו בבית הספר, אודות הריהוט בבית והקיר הריק.
מה לעשות?
במקרה של מחשב נייח, ניתן לדבר מראש עם התלמידים ולשאול אותם איך ניתן לשנות ולסדר את החדר בצורה שתעניק להם ביטחון רב יותר. במקרה של מחשב נייד, הסיפור הרבה יותר פשוט וניתן לשאול את התלמידים באיזה מיקום הם היו רוצים אותו בכדי שירגישו הכי בנוח. עלינו להבין שהסיטואציה הזו של חדירה למרחב האישי, כמוה כפגיעה בפרטיות ורק בעזרת מודעות נכונה, הבנה והכוונה, נוכל לסייע לתלמידינו להתגבר על הקושי הזה.
אין מורה שלא מכיר את התלמידים שמגיעים לזום עם גופיה או פיג'מה ולוק כללי של מישהו שהרגע קם מהשינה. קשה מאוד לייצר אווירה של למידה בתוך אווירה של סתלבט בבית.
מה לעשות?
הסבירו לתלמידים שלכם שלשיעור צריך להגיע באופן מכבד וגם אם לא חייבים ללבוש נעליים כמו שלובשים לבית הספר, עדיין יש את המינימום ההכרחי להופעה מול המצלמות. הניסיון בדברים הללו מאוד פשוט: תלמידים שמגיעים בלבוש מכבד, נוהגים לכבד גם את השיעור ומתייחסים אליו ברצינות גדולה יותר מאשר תלמידים שמגיעים בפיג'מה.
איך שלא נערך, עדיין, בשורה התחתונה, הטכנולוגיה תקבע האם השיעור יתנהל כראוי או לא. התופעה של תלמידים שנזכרים ברגע האחרון שיש שיעור, מארגנים הכל בחופזה ואז מחכים שהמורה יכניס אותם לשיעור, אחרי שהשיעור התחיל כבר לפני עשר ועשרים דקות היא נפוצה ומוכרת. התופעה מאוד מקשה על המורים, שבמקום להתרכז בהעברת השיעור, עסוקים כל הזמן בצפייה בחדר ההמתנה ובהכנסת התלמידים.
מה לעשות?
תכנון זמן יעיל יכול להיות אפקטיבי במיוחד להצלחת השיעורים מרחוק. הסבירו לתלמידים שהצלחת השיעור נקבעת במידה רבה לפי התכנון המקדים לשיעור ולכן הקפדה על סידור הדברים מראש יכולה לחולל פלאים.