נשארים מעודכנים
הצטרפו לקהילת 'הגיע זמן חינוך' וקבלו עדכון שבועי עם כל מה שמורות ומורים צריכים לדעת
למידה מרחוק, למידה מרחוק, ככה תוך יומיים וחצי כל הרשת גועשת וצוותים שלמים עוסקים בבניית מערכות, הכנת משימות, חשיבה צוותית משותפת על מבנים מיטביים. במקביל, צוותים ויחידות-ים לומדים תוך כדי תנועה איך לפתוח קבוצות zoom, איך לעבוד במרחבים כיתתיים ועוד.
ללמידה מהבית ישנן מספר מטרות חשובות:
כמה עצות חשובות:
ברגע שנבין שיש לנו זמן למידה, שהשינוי הכפוי הזה הוא הזדמנות וניתן לעשות "ניסויים" ולמצוא בו את אזור הנוחות שלנו – בין אם בבית ובין אם מול הכיתה שלנו, ברגע שניקח זמן ללמוד את עצמנו ואת השטח, נראה שיפור מיום ליום. אז לא נחשוש לצלם את עצמנו ולהעלות סרטוני הקנייה, לשלוח סרטוני מה נשמע ועוד.
ישנם ארבעה צירים מרכזיים להסתכלות על למידה מרחוק, לתפיסתי:
1. זמן פנוי וגמישות: זמן חופשי הוא חשוב בתוך כל הסיטואציה, הן בהיבט מניעת שחיקה של ההורים / צוותים / ילדים והן משום שזמנים של "עשיית כלום" / בטחה / זמן מסכים - חשובים לוונטילציה. במצבי חירום, בייחוד במצבים מתמשכים, יש חשיבות לאפשר בחירה ובעיקר גמישות.
2. מניעת הצפה: התמקדו במיומנויות שונות, בתכנים שונים, תנו הרבה מקום לסקרנות ולבחירה של הילדים. תחשבו על תפקיד ההורים – גם הם ימלאו את הזמן בעוד משימות, האם ניתן לפעול יחד?
עלינו לנסות ולזהות את הצרכים של התלמידים בכיתה ובבית, בכל שבוע מחדש ולעיתים בכל יום. מה חשוב יותר? לבסס ידע קיים או ללמד ידע / מיומנויות / יצירתיות חדשה. איך אני מפזר הכל על ציר הזמן?
3. חוסן: חוסן מנטלי ורגשי הוא הדבר החשוב ביותר לשגרת חיים, לשינויים בהתנהלות (אי הליכה לקניונים / הפסקת החוגים ועוד); לחץ פנים ביתי, מתחים שעלולים להתרחש במשפחה ועוד. תנו לכך זמן, הקדישו מסגרות זמן בתכנון השבוע לזה. זכרו שכשאנחנו בלחץ, גלוי או סמוי, ילדים מרגישים את זה ועלולים לנסות לשמור עלינו ולהציג חזות של "הכל בסדר" או להתפרק בשל תחושה של חוסר מוגנות.
4. זמן לשינוי: יש הבנה או אולי תקווה, שמצב מתמשך של למידה מרחוק יכולה להיותGame changer למערכת החינוך. זה הזמן לפרוץ גבולות. עלינו לבחון באופן מתמיד מה המטרות שלנו והאם אנו רוצים לעשות "אותו הדבר" דרך הלמידה מרחוק או להרחיב את מנעד הלמידה ואת נקודות המבט ולייצר למידה אחרת, בתמהיל עם למידה מסורתית יותר. לדוגמה, תרגול לוח הכפל על ידי משחקים, שורת כפל ובמקביל לבקש מהתלמידות והתלמידים שיכינו סרטוני טיק-טוק. כך נוכל לייצר מוטיבציה ולתת מענה רציני להיענות ולביסוס ידע חשוב.
ניתן ללמוד מרחוק באינסוף אופנים:
כמה דוגמאות:
על סמך פרק אחד של "להציל את לחיות הבר" ניתן לבנות מספר משימות:
עוד דוגמא: למידה חברתית מבוססת סרטים.
כאן ריכזתי עבורכן ועבורכם קישורים לכל האתרים שיכולים לעזור לכם בתקופה זו. לחצו.
לסיום, לכל בית ספר / כיתה צריך להיות רציונל עבודה. משרד החינוך נותן לנו בעיקר את הכלים הטכנולוגיים, אבל משום שלמידה מרחוק היא עולם ומלואו, כמו כל כיתה וכל פדגוגיה איכותית, עליכם להבין שיש לכם אחריות, חירות וגמישות יצירתית.
צאו לדרך, החל משלב המטרות, מיקוד צרכים, דרך התכנון ועד לביצוע מוצלח. בהצלחה!