האם חשבתם אי פעם מה התלמידים שלכם היו רוצים ללמוד? מה מעניין אותם? מה יגרום להם לזוז מרוב התרגשות בכיסא וללמוד בעצמם ומרצונם החופשי עם חיוך והתלהבות - בכיתה ובבית?
אנחנו בבית הספר הצומח עוזי חיטמן בפתח תקווה, החלטנו לגלות זאת, וערכנו סקר בו שאלנו את תלמידנו מה הם היו רוצים ללמוד, ועקבנו אחר מידת מעורבות התלמידים בלמידה ומספר הפרות המשמעת בשיעורים.
עשינו זאת מכיוון שאנחנו מאמינים שנקודת המוצא ללמידה טובה היא מוטיבציה ועניין, סקרנות והנאה אצל הלומד. אם נצליח לעורר את אלו בתהליך הלמידה, הסבירות שתלמידים יהיו פעילים, חוקרים ומעורבים בלמידה, תהיה גבוהה יותר, איכות הלמידה תהיה טובה יותר, השקעת התלמידים בתהליך תגדל וכך גם תפיסת המסוגלות העצמית.
בסקר שלנו, גילינו להפתעתנו, שתלמידנו מגלים עניין רב בתחומים כמו: זואולוגיה, ידע עולם, מלאכה, חינוך פיננסי, יזמות והוראת עמיתים. כלומר, התלמידים אוהבים להתעסק ומתעניינים בנושאים מעולם המבוגרים - מ"העולם האמיתי".
אחרי הפליאה הראשונית מתוצאות הסקר והמעקב, (מי היה חושב שתלמידים בכיתה ב' ירצו ללמוד חינוך פיננסי?), הבנו שבעצם התלמידים יודעים טוב מכולם מה כדאי ללמוד, שכן בית הספר הרי נועד להכין אותם לעתידם כבוגרים...
חוקרי חינוך טוענים מזה שנים שהלמידה צריכה להיות קשורה לעולם האמיתי. ע"פ נמרוד אלוני במאמרו "לקראת מה יחנך ביה"ס העתידי" התלמידים צריכים לקבל בבית הספר ידע וכלים שיעזרו להם להבין את המציאות ולשפר אותה. וע"פ גיא לוי במאמרו "מיומנות המאה העשרים ואחת מבט אל ביה"ס של העתיד", המפגש הפיזי בין המורים ותלמידיהם בבית–הספר, יהיה היסוד המארגן של הלמידה המתחוללת בכל זמן ומכל מקום ומדמה באופן כמעט מלא את עולם העבודה העתידי.
כדי לטפח את הכישורים, הידע והמיומנויות שהתלמידים ביקשו ללמוד, יחד עם הדרישות הרגילות של תוכניות הלימודים, החלטנו לזמן לתלמידנו חוויות למידה אחרות. חדשות ומאתגרות. חוויות למידה שיעוררו אתגרי חשיבה, הזדמנות לעבודה בצוות, חיפוש מידע, יצירה ויצרנות. כל אלו בשילוב טכנולוגיות המהוות את כלי העבודה של המאה העשרים ואחת.
היה לנו גם חשוב לספק לתלמידינו חוויות הצלחה. חווית הצלחה אינה בהכרח ציון גבוה. חווית הצלחה יכולה להיות גם בהישג ביצועי יישומי, בגילוי תוך תהליך חקר, ברפלקציה אישית מסכמת פעילות או תוצר כמו תמונה שצילם התלמיד תוך כדי תהליך והצגתה לכיתה בסיכום השיעור.
וכך, בהתאם לתובנות ואיסוף הנתונים, אנו מקדמים בבית הספר למידת תחומי דעת יצירתיים אינטר-דיסציפלינריים, המקדמים כישורים להם יידרשו תלמידנו בעתיד. למשל, בכיתה ב' לומדים התלמידים חינוך פיננסי - יסודות בניהול תקציב, ההיסטוריה של הכסף, צרכנות נבונה ועוד, ומתנסים במכירות מוצרים בשוק ססגוני. כל ההכנסות הן של התלמידים עצמם.
בכיתה ג', מתנסים התלמידים ביזמות - עבודה במפעל יצרני בתוך ביה"ס והתנסות בתהליכים של פיתוח מוצר על פי צורך, ייצורו ושיווקו... הדגש הוא על מפעל משותף ועבודת צוות.
בכיתה ד' החלטנו לאפשר לתלמידים מימוש רעיונות והמצאות. בבית הספר נפתחה מעבדת מייקרים (makers). מייקר הוא אדם/ילד שאוהב לבנות דברים בעצמו, במקום לקנות מן המוכן. כדי לאפשר לתלמידים להיות מייקרים, הם מוזמנים לפעול במעבדה, ליצור ולבנות מוצרים, אבות טיפוס, לתכנן משחקים ולמצוא פתרונות לצרכים. תוך כדי עבודה מתנסים התלמידים במעבדה בתהליכים פיזיקליים /מדעיים (מגנטיות, כוחות, סיבוביות, חומרים), אלקטרוניקה, מכניקה, תכנון ופיתוח, אוטומציה ועוד. לרשות התלמידים כלי עבודה, חומרים, מכשירים, ציוד אלקטרוניקה ורובוטיקה לצד טאבלטים המאפשרים תיעוד רפלקטיבי במחברת דיגיטאלית.
המעבדה מזמינה את התלמידים להתנסות בפירוק והרכבת כלים, צעצועים ומכשירים ולהבין כיצד הם פועלים, להכיר כלי העבודה, חומרים והשימוש בהם, לתכנן מוצר, מודל, דגם, מכשיר או צעצוע בהתאם לצורך רעיון או המצאה חדשה, ולבנות אותו. לרשות התלמידים מגוון חומרים, רובם שאריות שנאספו על ידי קהילת ביה"ס, חומרים למחזור ועזרים כמו מדפסת תלת ממד, רובוטים, מנועי חשמל, ושאריות חומרים מגוונים, ממש כמו ב-Fublab.
"אנו זקוקים לכך שבתי ספר בכל הרמות ישנו את הכיתות והספריות המסורתיות לחללי מייקרים שיתופיים."... Ray Almgren
צוות המורים והתלמידים בבית הספר עוזי חיטמן מצטרפים בחום להמלצה.