נשארים מעודכנים
הצטרפו לקהילת 'הגיע זמן חינוך' וקבלו עדכון שבועי עם כל מה שמורות ומורים צריכים לדעת
יהל בן שמחון, כיום תלמידת כיתה י' בביה"ס הרב תחומי עמל זינמן דימונה, לא ממש התלהבה ללמוד פיזיקה מוגברת. על אף אהבתה לתחום הרפואה ושאיפתה לפתח בעתיד קריירה בתחום זה, המילה "פיזיקה" מאוד הרתיעה אותה. "זה ממש הפחיד אותי" אומרת יהל ומוסיפה: "ראינו מי מגביר פיזיקה. לרוב אלו רק בנים. הדעה הרווחת הייתה שזה מקצוע מאוד קשה ושכולם נכשלים בו".
קשה להאמין שמי שרק לפני שנה זו הייתה דעתה על כל לימודי המדעים ופיזיקה בראשם, היא כיום תלמידה מצטיינת הלומדת פיזיקה, מתמטיקה וביולוגיה ברמה של חמש יחידות. "היום אני מרגישה שממש כיף לי, אני לא מפחדת יותר מהמקצוע הזה. להיפך, אני רק מנסה עוד יותר להוכיח למי שחושש שכולם יכולים להצליח" אומרת יהל.
מה חולל את המפנה הדרמטי בגישתה של יהל למקצועות המדעיים? מה גרם לה להפוך זאת מאיום לאתגר? "השתתפתי בכיתה ט' בתוכנית של רשת עמל "בנות למדעים", ומאז הכל השתנה" היא מספרת בהתרגשות. "התוכנית הזו שחררה אותי מסטיגמות שהיו לי קודם לכן. התוכנית עזרה לי להבין שמה שצריך זה להתמיד, ורציתי להוכיח שכולן יכולות לעשות זאת". היא משתפת במקצת מחוויותיה בתוכנית ייחודית זו: "ביקרנו במוזיאונים, נפגשנו עם מרצות שהן עצמן למדו בעבר פיזיקה ברמה מוגברת. הותירו עלי רושם חזק המפגשים עם כל הנשים המרשימות שעושות עתודה. רק סיימו לשרת בצה"ל וכבר הן מעוצבות ויודעות מה הן הולכות לעשות. לפני שהשתתפתי בתוכנית הזו, אמנם נמשכתי לתחום הרפואה, אבל זה נראה לי בלתי אפשרי. עכשיו אני הרבה יותר סגורה על עצמי ושוקלת ללכת למסלול עתודה לפני השירות הצבאי".
יהל בן שמחון
יהל משתפת גם את חברותיה בשינוי שחוללה בה התוכנית "בנות למדעים" של רשת עמל. "חברות שלי רק שמעו שאני לומדת פיזיקה, ישר התפלאו 'איך את בכלל מצליחה בזה, מה את גאון?' אמרתי להן שכל אחת יכולה. אמרתי להן: תנסו כמה שיעורים ותראו שתצליחו". סיפורה של יהל ממחיש עד כמה חשוב וניתן לשנות את הגישה של בנות למקצועות המדעיים, הטכנולוגיים, למקצועות כמו הנדסה ומתמטיקה. דווקא בתקופה זו, שבה מדינת ישראל מעוניינת מאוד להגדיל את היקף הלומדים מקצועות אלו, יש לתוכנית הייחודית שמפעילה רשת עמל חשיבות עצומה. מקצועות אלה מבוקשים מאד בשוק העבודה, פותחים מגוון רחב של הזדמנויות לקריירה מצליחה, ותורמים לאיתנותו הכלכלית של המשק.
רשת החינוך המדעי טכנולוגי עמל, רואה חשיבות רבה בכניסה של בנות לתחומי המדעים והטכנולוגיה ומאמינה כי בחירה במקצועות המדעיים-טכנולוגיים תפתח בפניהן מרחב הזדמנויות להשתלבות מוצלחת בעולם התעסוקה. במסגרת המיזם לעידוד בנות לבחור במקצועות מדעיים הנדסיים, מפעילה עמל שתי תוכניות התערבות התומכות זו בזו: האחת מיועדת לשינוי עמדות בקרב מורים למקצועות מדעיים טכנולוגיים בחטיבה העליונה בתיכון, והשנייה מיועדת לבנות בשכבה ט', רגע לפני החלטתן אם לבחור במקצוע המוגבר.
עו"ד רוית דום, מנכ"ל קבוצת עמל: "בעידן שבו יותר ויותר נשים מפתחות קריירה גם בתחומים שנחשבו עד לפני זמן לא רב כגבריים, שמנו לנו למטרה בקבוצת עמל להכין את הבנות כבר מגיל צעיר לשוק העבודה העתידי. התכנית נועדה לחזק את אמונת הבנות ביכולתן, חושפת אותן לעולם התעשייה העכשווי והעתידי, גורמת למורים להאמין בהן ולבנות להן מסלולים לפיתוח קריירה ארוכת טווח. כשמבחנים נכתבים בלשון זכר, כשההפרדה עתיקת היומין בין המקצועות הגבריים לנשיים עדיין מנחה את מערכת החינוך כמדיניות, רק האמונה בבנות תאפשר להן את העשרת הידע במתמטיקה, בפיזיקה ובכימיה. ללא אמונה זו, ספק אם הן תבחרנה במקצועות הללו"
תוכנית הבנות מתבססת על הידע המחקרי והניסיון שנצבר במערכות החינוך בארץ ובעולם ומתמקדת בהסרת מכשולים תודעתיים וחסמים רגשיים, המונעים מהבנות להשתלב בתחומי המדעים והטכנולוגיה. בשנה"ל תשע"ד, פעלה התוכנית בקרב כ-150 תלמידות כיתה ט', בעלות נתונים גבוהים, מחמישה בתי ספר רב תחומיים של עמל. התלמידות נחשפו לתכנים מלהיבים מעולם המדע והטכנולוגיה, לסיורי העשרה, למפגשים עם דמויות מובילות של נשים מעולם המדע ומהתעשייה, סדנאות לפיתוח קריירה ומסלולי תעסוקה עתידיים. תשומת לב רבה הוקדשה לשילוב תכנים שנבדקו ונמצאו כרלבנטיים לבנות, כמו תחומי בריאות, סביבה, וכן סוגיות ערכיות הדורשות פתרונות פיזיקאליים וטכנולוגיים, אשר על-פי ממצאי מחקרים מועדפים על ידי נשים מבין כל תחומי המדעים.
שתי התוכניות, המופעלות במקביל בצורה הדוקה, מעודדות את הבנות מצד אחד, לבחור במקצועות מדעיים הנדסיים ולסיים בהצלחה את המסלול שבו בחרו, ומאידך, מסייעות למורים לשנות את האקלים הכיתתי, ולהחליף במידת הצורך את עמדותיהם הלא מודעות בנוגע ליכולתן. מסתבר, שכדי להביא ליצירת שינוי מערכתי ובר קיימא בשיעור הבנות הבוחרות במקצועות ההנדסיים והמדעיים, לא די ביצירת מוטיבציה אצל הבנות, נדרשים תהליכי שינוי תפיסה גם בקרב אוכלוסיית המורים.
ד"ר רונית אשכנזי, סמנכ"ל ומנהלת הפדגוגיה של רשת עמל : "המיוחד בתוכנית שאנו מובילים בשיתוף קרן טראמפ, הוא העבודה הממוקדת עם המורים והמורות, המבוססת על תצפיות בשיעורים ושינוי מהותי ברמת האמונה ביכולתן של התלמידות. התוכנית מסייעת להפנמת דרכי ההוראה וההתנהלות הכיתתית הנדרשות כדי לאפשר הזדמנות שווה ואמיתית לתלמידות. בעולם ההייטק מודעים היטב לחשיבות המגוון הרחב של עובדים מרקע וסוגים שונים מביא לרעיונות חדשים ולדרכי עבודה יצירתיות"
מספרת חיה זלצברג, מרכזת התוכניות: "החוכמה היא לדעת כיצד לשנות את האקלים הכיתתי כך שיעודד בנות שבחרו בנתיב הטכנולוגי, להישאר ולראות בו אופק תעסוקתי ומקצוע עתידי. הבנות עוברות העצמה אישית, לצד שינוי עמדות של המורים, אשר באמצעות תצפיות וניתוחן, גילו לראשונה שהם נושאים עמם סטריאוטיפים מסוימים, בצורה בלתי מודעת. כתוצאה משילוב שתי התוכניות, אנו רואים עלייה דרמטית באחוז הבנות שבחרו במקצוע הפיזיקה".
כך לדוגמה בדימונה: מתוך 25 בנות התוכנית 18 בחרו פיזיקה מוגברת, ואילו באופקים, 91% מהבנות בחרו מקצועות מדעים הנדסיים.
התוכנית לליווי מורים מופעלת בשותפות עם קרן טראמפ, וכוללת הנחייה לווי ותמיכה לצוות מורים בתוך בית הספר. עקרונות השינוי שלה כוללים אמונה ביכולתן של הבנות להצליח במקצועות ההנדסיים והמדעיים, שינוי דרכי ההתייחסות לבנות במהלך השיעורים, שינוי תהליך הבחירה – ובעיקר שינוי בקלות הבלתי נסבלת שבה מוותרים על לימודים מוגברים, גיוון דרכי ההוראה, שילוב סגנונות למידה המותאמים לבנות, דרכי הערכה חלופיות והבלטת נושאים מחיי היום יום.
מורים למקצועות מדעיים טכנולוגיים שהשתתפו בהשתלמות, סיפרו שההשתלמות שינתה את תפיסתם לגבי חלק מעמדותיהם האינטואיטיביות. "לפני המפגשים לא הייתי מודע להיקף התופעה, הסדנאות והתצפיות בשיעור, האירו לי עד כמה קיימים הבדלים בין תפיסותיי הקודמות לבין התנהלות השיעור בפועל, ועד כמה הדבר יכול להיות דומיננטי בבחירה של הבנות להמשיך במקצוע הפיזיקה". בעקבות התצפיות, ציינו מרבית המורים שלבנות חשוב מאד העניין החברתי, החיזוקים החיוביים, והן חוששות יותר מפני כישלון. "אני חושבת שהתלמידות שלנו מגיעות כבר אחרי הרבה שנים שהן כבר עברו הכוונה למקצועות למידה ודרכי התמודדות, למרות זאת, בהמהלך המפגשים ראינו מה ניתן לעשות גם בתקופה שבה תפיסתן לגבי הלימודים מעוצבת יחסית. תמיד ניתן להשפיע", אמרה אחת המורות שהשתתפה בהשתלמות. זאת ועוד - בעקבות ניתוח התצפיות, עולה כי בנות בדרך כלל שקטות יותר, ואחת המסקנות היא שיש לתת להן יותר זמן לאחר שאילת השאלה, כדי לאפשר להן לחשוב ולענות. "באמצעות הצפייה בשיעורים שלי, למדתי הכי הרבה. עד אז לא שמתי לב עד כמה בנים אוהבים תחרות, ומסיבה זו הם אלה שקופצים תמיד ראשונים. זה שהבנות מהססות להצביע - לא אומר שהן אינן יודעות את התשובה. בנוסף אני נותנת יותר עבודה בכיתה בצוותים, כי בנות אוהבות יותר ללמוד בחברה. בתוך כך, אני משתדלת לקשר נושאים לחיי היום יום ולעשותם רלוונטיים".