נשארים מעודכנים
הצטרפו לקהילת 'הגיע זמן חינוך' וקבלו עדכון שבועי עם כל מה שמורות ומורים צריכים לדעת
אני פותח את השיעור, עומד מול התלמידים ומפציץ: "מה הייתם עושים אם הייתם זוכים מחר במיליון דולר?"
העיניים של התלמידים נוצצות, הפיות פעורים, הכיתה מתמלאת בהתרגשות.
"יודעים מה, חכו רגע. בואו נלך על עשרים מיליון דולר. מה הייתם עושים עם עשרים מיליון דולר?"
ידיים מושטות לאוויר. תשובות מתחילות לעוף לחלל הכיתה:
"הייתי קונה לי וילה על הים, קונה גם להורים שלי, ואז מפנק את עצמי בלמבורגיני חדשה. אה כן, וגם מביא קצת מעשר".
אוקי, הבא בתור: "אני הייתי קונה לי איזו קבוצת כדורגל וגם כל מיני דברים להורים שלי וגם... אמממ... הייתי קונה יאכטה ומקיף את העולם".
"וואלה", אמרתי להם. "ומה דעתכם על לחסוך קצת?... ידעתם שמחקרים מראים שהסיכויים להפוך לעני הרבה יותר גדולים אחרי שזכית בלוטו מאשר לפני כן? שאנשים שחיו לאורך שנים במצב כלכלי סביר ופתאום זכו בסכום כסף ענק נוטים להפוך לעניים כמעט יותר מכל קבוצה אחרת באוכלוסייה?"
הם הסתכלו עליי, ואז הסתכלו אחד על השני, ואז ניסו להבין מה לעזאזל אני רוצה מהם.
*
כמו רבים מחבריי בני גילי, גם אני חולם יום אחד להגיע לדירה וחושב בכל יום כיצד אוכל לעשות זאת. לעיתים, תוך כדי המחשבות, אני שואל את עצמי איך ייתכן שבכל שנותיי במערכת החינוך אף אחד לא דיבר איתי על חיסכון, משכנתא או השקעות נכונות? איך זה יכו להיות שאיש לא הכין אותי לחיים בחוץ?
לימדו אותי מה זה סינוס וקוסינוס, לימדו אותי באיזו שנה פלשו ההונים לשטחי האימפריה הרומית ומתי עכו נכבשה על ידי צלאח-א-דין ונכבשה שוב על ידי העות'מנים, ואפילו עשו מאמץ מיוחד והקדישו שעות רבות מזמנו של אחד המורים שהסביר לי, במעמד של אחד-על-אחד, מהו ההיבט הנפשי העמוק של השיר "צנח לו זלזל".
כמובן שעד היום אני מודה למוריי ומחנכיי על הכלים החשובים והנחוצים שהעניקו לי. רבים מהם משמשים אותי עד היום. ובכל זאת, בחלק ניכר מהבעיות והאתגרים בחיים קשה לי להיעזר בדברים שלמדתי בבית הספר.
לדוגמא ניתן לבחון את הפעם המצערת בה מנהל הבנק שאל אותי: "יש לך כבר הון ראשוני שמספיק לדירה בירושלים?" ועניתי לו: "לא יודע, אבל מה אתה אומר על השיר 'צנח לו זלזל'? כל כך הרבה רבדים נסתרים יש בו. פשוט מדהים.... עזוב, אני כבר אצא לבד".
*
בספרו "אבא עשיר אבא עני", מתלונן המחבר רוברט קיוסאקי שמערכת החינוך לא הכינה אותו לחיים האמיתיים, שכן הוא לא למד בבית הספר מעולם דבר בנושא השכלה פיננסית.
במקום להטמיע בו עקרונות ומושגי יסוד אסטרטגיים שיקנו לו כלים אמיתיים, בעזרתם יוכל לחסוך ולנתב את הכסף שירוויח ביעילות כלכלית נבונה, הוא מצא את עצמו מסיים שתיים עשרה שנות לימוד ללא שום הבנה בסיסית במושגי כלכלה וצריכה;
אף אחד לא הסביר לו מה ההבדל בין נכס לנטל ומדוע גם אם אתה מרוויח עשרים אלף שקלים בחודש, כל עוד אתה לא מצליח לחסוך כלום, אתה לא מתקדם והופך להיות בן אדם עשיר. רק אם אתה מצליח באמת לחסוך מאותם עשרים אלף השקלים שאתה מרוויח בחודש, אפילו אלפיים שקלים, אז אנחנו מתחילים להתקדם לעבר היותך אדם עשיר.
לכאורה מדובר במידע פשוט, כיצד משלמים מיסים, איך חוסכים כסף, איך מתנהלים כלכלית נכון. דברים שהם לכאורה כל כך פשוטים, ובכל זאת הם אלו שאמורים לעשות את ההבדל בין חיי רווחה כלכליים לחיים של מצוקה ודאגה מחודש לחודש.
https://www.youtube.com/watch?v=WI_aBemZxcI
בואו נשים דברים על השולחן – יש כל כך הרבה תחומים וכלים שהיה רצוי שמערכת החינוך תספק לילדים שלנו, עד כדי כך שלעולם כנראה לא נגיע לכולם. ובכל זאת, התנהלות כלכלית נבונה היא מיומנות שכל מורה יכול ללמד את תלמידיו. במיוחד בשיעורי מתמטיקה וחינוך ניתן למצוא פתח מיוחד ומוצלח ביותר לשם לימוד חינוך פיננסי לדעתי. כך ניתן לחבר את המתמטיקה לחיים ואת החיים לחינוך.
עבור קברינטיי מערכת החינוך בישראל יש בפעולה זו רק יתרונות, שכן לא רק שמדובר במיומנות חיונית לחיים שתהפוך את התלמידים לאזרחים מועילים יותר, אלא שגם במבחני פיז"ה התלמידים הללו יצליחו יותר מכולם, שכן תלמידים שילמדו חינוך פיננסי ידעו טוב יותר להשתמש במתמטיקה כדי לפתור בעיות יום יומיות, כמו איך כדאי וניתן לחסוך כסף, כמה כסף כדאי לחסוך וכיצד לחלק את ההכנסות בין תחומי החיים השונים, כך שתלמידים אלה יחברו בין המתמטיקה לחיים.
אז מורים, אולי הגיע הזמן להתחיל ללמד בשיעורים התנהלות כלכלית נבונה?
ואולי, אם נצליח ללמד את תלמידינו נושא חשוב זה, יום אחד הם יוכלו להיכנס לחדר של מנהל הבנק בבטחה ובראש זקוף, להישיר אליו מבט ולהגיד לו "יש לי הון עצמי של מיליון שקל, מה יש לך להציע לי?"
ומנהל הבנק יענה: "חכה רגע, למה ישר לדבר על כסף? בוא נשתה קפה קודם"
ועד שהקפה יגיע הוא ישאל אותם: "דרך אגב, מה אתה אומר על השיר 'צנח לו זלזל'? כל כך הרבה רבדים נסתרים יש בו. פשוט מדהים".