נשארים מעודכנים
הצטרפו לקהילת 'הגיע זמן חינוך' וקבלו עדכון שבועי עם כל מה שמורות ומורים צריכים לדעת
תכנית ייחודית למורים המשלבת מחקר וטכנולוגיה, ומשתמשת בכלי עבודה של סטארטאפים, מנסה לגרום ליותר בנות לבחור ולהתמיד בלימודי 5 יחידות במקצועות הריאליים – אורנה לביא, המרכזת את התוכנית, מסבירה כיצד נולדה היוזמה, ומזמינה מורים מתאימים להצטרף אליה.
מדינת ישראל בבעיה: לאורך השנים אנו עדים לירידה משמעותית באחוז התלמידים הלומדים 5 יחידות פיזיקה ומתמטיקה, מה שמאיים על עתידה והמשכיותה של אומת הסטארט-אפ, כיפת הברזל ופרסי הנובל. אם ממשיכים להביט על הנתונים היבשים נראה שהמצב רק הולך ומידרדר - מנתונים שהציג משרד החינוך בוועדה לקידום מעמד האישה בשנת 2013 עולה כי במקצועות מתמטיקה ופיזיקה ישנו פער בין שיעור הבנים והבנות הלומדים את המקצוע ברמת 5 יח"ל. בתחום הפיזיקה אף מדובר בפער גדול, שכמעט ולא השתנה בין השנים 2001-2012. המשמעות של הנתון הזה פשוטה מאוד – מקצועות מדעיים כגון פיזיקה, מדעי המחשב ומתמטיקה נשלטים על ידי גברים. במקצועות הפיזיקה ומדעי המחשב בוחרות מעט מאוד תלמידות. במתמטיקה אמנם בוחרות תלמידות רבות, אך אחוז גבוה מהן פורש מהמקצוע, גם אם ציוניהן גבוהים משל הבנים. באופן אירוני, הבנות שבוחרות ומתמידות בלימודי מדעים מגיעות להישגים מרשימים וגבוהים יותר מאלה של הבנים, מה שמלמד שלא מדובר בבעיה של יכולת, אלא שיש משהו בדרך שפשוט מקשה עליהן להגיע לקו הסיום.
למה זה קורה?
מחקרים שונים הצביעו על הבדלים בין שיעורי הלמידה וההצלחה של בנים ובנות במקצועות מדעיים-טכנולוגיים. חלק מן ההסברים לתופעה תלו את מקור ההבדלים באקלים הכיתה (אווירה תחרותית, הזמן שהמורה מעניק לשאלות) ובטכניקות הוראה שונות (למידה פרונטלית לעומת ניסויי מעבדה, הטיה מגזרית בספרי לימוד, ועוד). תופעה זו קיימת גם בארצות הברית ומדינות שונות באירופה -מנתונים שנאספו במדינות אלו עולה כי הפער במשכורות בין גברים לנשים במקצועות המדעיים טכנולוגיים קטן באופן משמעותי מאשר במקצועות אחרים. מכאן שמיעוט בנות המסיימות בהצלחה את לימודי המקצועות הללו ברמה הגבוהה ביותר בבית הספר מהווה חסם בפני אפשרויות תעסוקן כנשים בעתיד במקצועות יוקרתיים ובעלי שכר גבוה. בנוסף, ברמה הלאומית קיים חשש ממחסור באנשי מקצוע בתחומי המדעים וההנדסה, ומיעוטן של נשים בתחום מגביל את יכולת הצמיחה שלו. בגלל תת הייצוג המשמעותי של בנות במקצועות המדעיים טכנולוגיים, אנו רואים בהגדלת מספר הבנות המשתלבות בלימודי המקצועות הללו ברמות גבוהות בגילאי בית הספר כאמצעי להגדיל באופן משמעותי את כמות הלומדים מקצועות אלו גם באוניברסיטאות ובמכללות.
מיעוט בנות במקצועות המדעיים, המחקרים מראים
שלא מדובר בבעיה של יכולת
אין בעיה, ולכן אין צורך בפיתרון
למרות הנתונים המדאיגים, ממחקר שבדק עמדות של מורים בנושא עולה כי חלק ניכר מהמורים שהשתתפו במחקר אינם מודעים כלל להיקף הפער המגדרי בכיתות הפיזיקה. מכיוון שהם אינם רואים זאת כבעיה, הם כמובן אינם יודעים כיצד ניתן לטפל בה.
במערכת החינוך בישראל עלו עד היום פתרונות שונים – משרד החינוך יזם תוכנית עתודה מדעית טכנולוגית במודיעין ובבאר-שבע; פעילויות המינהל למדע וטכנולוגיה כללו הרצאות של מהנדסי "אינטל" בבתי ספר, השתלמויות מורים, קורסי קיץ ועוד; גופים אחרים כמו מוזיאון המדע בירושלים, הטכניון וכן פעילויות של רשויות מקומיות שונות גם הם ניסו להציע פתרונות, אך ללא שינוי משמעותי בתוצאה. מעבר לטיפול בנושאים של סוציאליזציה מגדרית ושבירת סטריאוטיפים, אחת ההצעות לצמצום הפער המגדרי נוגעת לשינוי פדגוגי בלימודי הפיזיקה, שינוי שיתמקד בביסוס של למידה מתוך הקשר - למידה המתמקדת בהבנה מעמיקה של החומר, הבניית ידע תוך קשירה בין מושגים שונים וקישורו להקשר רחב יותר בעל משמעות ללומדים. יש הטוענים כי סוג למידה זה מתאים יותר לבנות ויעודד תלמידים נוספים שהשיטות המסורתיות הנשענות בדרך כלל על separate knowledge אינן מתאימות להן. בדומה לגישה זו, ובהקשר של הרחבת מעגל הלומדים והפיכת אוכלוסיית לומדי הפיזיקה להטרוגנית יותר, מוצעת התפיסה של מקצועות אלו כתרבות המתמקדת בדיאלוג בין תיאוריות שונות, דיסיפלינות שונות ומושגים שונים, ורואה חשיבות בהקשר ההיסטורי והפילוסופי של הידע. גישה זו מאפשרת לתלמידים שונים חיבור למימדים נוספים בלימודי הפיזיקה ובכך יכולה למשוך תלמידים רבים שאינם עונים על המאפיינים של "תלמיד הפיזיקה הקלאסי".
יש פתרונות, צריך פשוט למצוא אותם
המפתח לשינוי הוא אתם, המורים, וזו ההזדמנות שלכם להוביל ולהיות חלק ממנו. אנו מזמינים אתכם, מורים ומורות לפיזיקה ו/או מתמטיקה ברמה של 5 יח"ל, להצטרף לתוכנית ייחודית ויוקרתית שמטרתה לתעד את הצלחות ההוראה שמביאות תלמידות לבחור, להתמיד ולהצליח במקצועות אלו.
אנו יודעים כי ישנם מורים שהוכיחו הצלחה, והבנות בבית ספרם בוחרות ומתמידות במקצועות הפיזיקה והמתמטיקה. הבעיה היא באיתור, תיעוד והפצה של פרקטיקות אפקטיביות אלו. לכן יצאו קרן טראמפ ומינדסט בפרויקט חדש שבמסגרתו ישתתפו חמישה מורי פיזיקה ומתמטיקה המלמדים לקראת בגרות של 5 יחידות לימוד. מטרת הפרויקט היא כפולה:
א. איתור ותיעוד של הפרקטיקות: דומה כי גם המורים אשר מצליחים מדי יום במקום שאחרים נתקלים בקשיים, מתקשים לשים את האצבע על הדרכים להוראה אפקטיבית בתחום. לשם כך יש לאפשר לאותם מורים לבחון, לנסח ולתעד את אותן פרקטיקות הוראה.
ב. חשיפה והפצה של אותן הפרקטיקות – גם אם אותן פרקטיקות ידועות בקרב מספר מורים מצליחים, הקהילה המקצועית חסרה את הידע המסודר, המאורגן והנגיש על מנת ללמוד מהצלחותיהן. לשם כך יש להפיץ את אותו ידע בקרב הקהילה המדעית באמצעים שונים.
במהלך התכנית המורים יעסקו במחקר פעולה משתף, בו יחקרו את הפרקטיקות שלהם ושל עמיתיהם וכן ילמדו פרקטיקות יעילות שתועדו ונחקרו במחקרים אחרים. זאת על מנת לזהות ולזקק את הפרקטיקות היעילות ולבחון אותן בפועל. במקביל יעסקו המורים באיפיון של פלטפורמה טכנולוגית אשר תאפשר להפיץ את הידע הנצבר בצורה יעילה לאנשי המקצוע וגורמים רלוונטים נוספים. פלטפורה זו תהווה נקודת מפגש לכל המורים העוסקים בתחומים אלו ורוצים ללמוד לשתף או לשפר את הוראתם.
בנוסף למפגשי הלמידה והדיון יערכו מפגשים עם אורחים מבחוץ וסיורים לימודיים וכן יתקיים שיח מתמיד עם שתי תכניות היזמות של מיינדסט, וזאת על מנת ליישם גישות חשיבה חדשניות והתנהלות יזמית גם בהקשר הפדגוגי והמחקרי.
אם את/אתה מורה מתאים/ה, או את/ה מכיר/ה מורה כזה/כזו, זה הזמן להגיש מועמדות לתכנית, או לפנות לאורנה לביא [email protected].