נשארים מעודכנים
הצטרפו לקהילת 'הגיע זמן חינוך' וקבלו עדכון שבועי עם כל מה שמורות ומורים צריכים לדעת
ארז ששון, 44, החליט לעשות שינוי משמעותי בחייו ולעבור ממשרתו כמהנדס פיתוח בחברת הענק Apple לתכנית ההסבה להוראת מתמטיקה בבית ברל. קראו את הראיון שערכנו איתו כחלק מסדרת הכתבות ממשרדי ההייטק לכיתת הלימוד.
למה הוראה?
תמיד נמשכתי לזה. גם במסגרת עבודתי בהייטק שמתי לב שאני הכי נהנה כשאני מסביר לאנשים דברים, גיליתי שאני טוב בזה. אשתי, נטע, גם היא מורה ויש לנו הרבה שיחות על חינוך בבית. גם נטע עשתה הסבה להוראה, והתאמנו ביחד בזמן שלמדנו: אני שימשתי בתור הקהל שלה ועבדנו על השיעורים שלה ביחד. התלהבתי מאד מהתהליך הזה, רציתי להחליף איתה תפקידים... אבל בזמנו התלהבתי גם מההייטק והיו גם שיקולים כלכליים של משפחה בתחילת הדרך. היה לי דרייב מטורף אבל עם הזמן ההתלהבות מההייטק ירדה והגיע רצון למצות את עצמי בעוד תחומים: רגש, דיבור, עבודה עם אנשים.
ההתלבטות הייתה קשה?
ההתלבטות הייתה מאד קשה, להחליט לעזוב את סיר הבשר של ההייטק. זה איזור נוחות: הילה מקצועית, משכורת טובה ולעומת זאת - ללכת לעשות משהו חדש שלא בטוח שיצליח. אנשים חושבים שאם אתה בא מההייטק, הוראה זה כמו ירידה ברמה – שזה יהיה לך קל וזה לא המצב. זה לא רק לבוא לשפוך ידע, צריך לגרות תלמידים בעלי סף גירוי גבוה. צריך להכנס לתודעה שלהם ולדעת להטמיע את הידע. הם צריכים לאהוב את מה שאתם מתעסקים בו. מה שהכריע את הכף, זה שהרגשתי שאני חייב לממש את עצמי בעוד תחום שאני אוהב ולכן בחרתי בחינוך.
למה אתה הכי מצפה בלהיות מורה?
מצפה להיות מחנך, בנוסף להיותי מורה למתמטיקה. הסיפוק של לעבוד עם תלמידים, להקנות להם ידע וגם לשמש מודל חיקוי בהתנהגות ובמחשבה. ללמד אותם להקשיב לאחר, להיות סקרנים, שאפתניים, ביקורתיים - לזה אני שואף.
במסגרת הלימודים אני גם עובר התנסות מעשית בביה"ס מעיין שחר בעמק חפר, אני כבר מרגיש שהשיעורים מאד מוצלחים, מתפתחים דיונים עם התלמידים. כשאני מצליח להעביר לתלמידים רעיונות מתמטיים שמפתחים להם את האינטואיציות והם מעורבים בשיעור, יום אחרי זה אני מרגיש כאילו אני הולך על ענן.
ממה אתה הכי חושש?
לפני שהתחלתי ללמד, החשש היה לעמוד מול כיתה: לשמור על רצף ועל המשמעת בכיתה. לא ידעתי איך אתמודד עם זה, היום מההתנסות יש לי יותר בטחון בדברים האלה. החששות עדיין קיימים, אבל בזכות תכנית ההסבה הם פחות משמעותיים עכשיו.
"אנשים חושבים שאם אתה בא מההייטק, הוראה זה כמו ירידה ברמה
וזה לא המצב"
מה מיוחד בתכנית בה אתה לומד?
קודם כל , הסגל – לא ציפיתי לפגוש אנשים כאלה מקצועיים. ד"ר עינב איזיקוביץ'-אודי, האחראית האקדמית, מביאה לנו הרבה מהנסיון שלה בניהול כיתה ופיתוח מערכי השיעור. המדריך הפדגוגי, ד"ר אחסאן חאג'-יחיא, איתו אנחנו דנים בסוף יום על השיעורים שהעברנו ומעביר לנו מסרים פדגוגיים שנשארים איתנו. למשל: איך למשוך את הילדים לדיון מתמטי? איך לנהל את השיעור כך שהאינטואיציות והרעיונות המתמטיים יחלחלו אצל התלמידים?
עוד דבר שמיוחד בתכנית הוא "קורס עדשה" עם אהובה גוטמן ממכון ויצמן שבמסגרתו אנחנו צופים בסרטים של שיעורי מתמטיקה שמועברים על ידי מגוון מורים ומנתחים אותם, זה נותן לנו המון.
מי נותן לך השראה במלאכת החינוך?
אני מקבל הכי הרבה השראה למקצוע מאשתי נטע שהיא רכזת של כיתות מב"ר בתיכון בגין בראש העין. התשוקה שלה למקצוע וההנאה שהיא מפיקה מהמקצוע זה מה שהכי מוביל אותי. אני מוצא את עצמי מצטט אותה בלימודים לא מעט.
מה למדת מאז שהתחיל תהליך ההסבה שלא חשבת עליו מקודם?
לא שיערתי עד כמה אהנה משיעור מוצלח שאני מעביר.
למה לדעתך חשוב ללמוד מתמטיקה היום?
המתמטיקה נותנת לתלמיד תחושת מסוגלות. בתחילת הדרך זה מרגיש כמו הר גבוה שצריך לטפס עליו ודרך הכלים שהתלמיד מקבל בדרך, הוא מצליח להתגבר לאורך זמן עם נחישות. זו תכונה שיכולה מאד לעזור לתלמידים בהמשך חייהם. מעבר לזה, האוצר הכי גדול של המדינה נמצא בהייטק - במוחות שלנו. חשוב מאד שכחברה נטפח את המוחות הללו וננתב אותם ללימודים גבוהים.
מה למדת בהייטק שעוזר לך להיות מורה טוב?
בהייטק, כשיש לך משימה אתה עושה מה שצריך בשביל לעמוד בה. את כמות ההשקעה שאני מוכן להשקיע במקצוע, הרצינות, הדיוק והדבקות במשימה למדתי שם. בנוסף, חלק בלתי נפרד מהעבודה שלי כיום כמורה זה ללמוד כל הזמן - וזה גם משהו שלמדתי בהייטק.
איך אתה מאמין שתיראה מערכת החינוך בעוד 10 שנים?
אני מאמין שהמורים יהיו יותר מקצועיים ב10 השנים הבאות, למרות שכבר יש הרבה מאד מורים מצוינים. אני מאמין שמעמד המורה יילך וישתפר בארץ. שמעתי מחברה על תלמידים שאמרו למורה: "דווקא את חכמה ויש לך יכולות, זה מפתיע שהגעת להיות מורה", כאילו שמגיעים להוראה מחוסר ברירה... אני מאמין שעוד 10 שנים אנשים יבינו שמורה זה אחד מהתפקידים החשובים: גם מבחינת כלכלית וגם מבחינת ערכית, עיצוב האוכלוסיה שתהיה כאן בעתיד. אני מאמין שיותר אנשים בעלי יכולת מקצועית גבוהה יעשו הסבה להוראה.
----------------
גם את\ה מתעניין\ת בהסבה להוראה?
ריכזנו בעבורך מידע על תכניות ההסבה המיוחדות והיוקרתיות שקיימות כבר היום בישראל. בהצלחה!