
נשארים מעודכנים
הצטרפו לקהילת 'הגיע זמן חינוך' וקבלו עדכון שבועי עם כל מה שמורות ומורים צריכים לדעת
לכבוד כנס 'FUTURE SKILLS' שעסק במיומנויות המחר הדרושות לתלמידי ההווה, אלי הורביץ מנכ"ל קרן טראמפ למצוינות בחינוך ראיין את ראש מחלקת AI ועתיד המיומנויות ב-OECD, סטויארט אליוט, שחוקר כיצד ההתקדמות המהירה בבינה מלאכותית כבר משנה את המיומנויות הנדרשות בעולם העבודה התחרותי והמתקדם של היום – וכיצד מערכות בינה מלאכותית מבצעות משימות מתוך מבחנים בינלאומיים.
"כש-ChatGPT הושק לפני כשנתיים וחצי, הוא כבר אז התעלה על ממוצע התלמידים בני ה-15 בשני תחומים עיקריים של מבחן פיז"ה – הבנת הנקרא ומדעים, אבל עדיין לא במתמטיקה. לקח עוד כשנה של פיתוח של ChatGPT עד שהוא הצליח להתעלות על בני ה-15 גם במתמטיקה.
"לדוגמה, יש מבחן שנקרא 'מבחן חסין-גוגל'. הוא בודק שאלות מתקדמות שבוגרי דוקטורט מסוגלים לפתור בתחום ההתמחות שלהם. וגם באותם תחומים, המערכות כבר מצליחות להתעלות עליהם. אם כי יש עדיין מקרים שבהם המערכות לא מתפקדות טוב, ולפעמים הן מייצרות מידע שגוי ולכן צריך לדעת איך לעבוד איתן ולהתמודד עם שגיאות.
"אז אחד הדברים שאנחנו צריכים להבין הוא מתי ואיך נכון להשתמש במערכות כאלה? כי זה לא תמיד ברור, זה לא כמו לעבוד עם אדם חכם נוסף שפשוט יודע לעשות דברים שאנחנו לא יודעים."
"ב-OECD אנחנו מנסים לבחון את כל סוגי העבודות והכישורים. בדרך כלל אנשים נוטים להגיד שאנחנו רק עוסקים בתחרות מול מכונות ובדרך שבה מערכות כאלה יכולות להחליף אותנו. התשובה שלי לזה היא שאנחנו בוחנים את הכול. המקומות שה-AI לא מצליח בהם כמו בני האדם, אלה בדיוק המקומות שבהם אנשים צריכים להתמקד. כל עוד המערכת רק משלימה אותנו ולא מחליפה אותנו, אנחנו עדיין חלק משמעותי מהעשייה.
"ברגע שהתוכנות האלה יוכלו לעשות הכול בתחום מסוים ובצורה טובה יותר, אז נוכל לצפות שאם נרגיש נוח להשתמש בהן, כנראה נעדיף אותן כי הן יהיו טובות יותר מאיתנו. אבל עד אז, עדיין יש תחומים מסוימים שלאנשים יהיה בהם יתרון. ולכן נקודת המפתח היא שצריך ללמוד איך לעבוד יחד."
"לפני כמה עשורים ניהלתי תוכנית באקדמיה למדעים בארה"ב שעסקה במבחנים והערכה. אחד המשתתפים שם אמר: 'אם הייתי יכול לשאול תלמיד.ה שאלה אחת בלבד על מתמטיקה, הייתי שואל אם הם אוהבים מתמטיקה. אם התשובה שלילית – הפסדנו."
"אם התלמיד אומר 'לא', כבר הפסדנו. הרבה פעמים אנחנו מתמקדים רק במבחנים עצמם ובמה שהתלמידים לומדים, אבל אם הם לא נהנים מהלמידה, אם זה לא מסקרן אותם ולא מדבר אליהם, הם לא יתמידו בזה ולא יימשכו לתחומים האלה ולא יתרמו להם כבוגרים באופן משמעותי. לכן בעיניי זה הדבר שהכי חשוב להתמקד בו."
"במחקרי אושר מדברים על שתי דרכים למדוד אושר: האחת, לבדוק האם אתה נהנה מהרגע הזה? והשנייה, איך אתה מרגיש לגבי הישגיך בחיים? האם אתה מרוצה מהם? האם הם ממלאים אותך בשמחה? אז במקרה של הריצה למרחקים ארוכים, אולי אתה לא נהנה מהריצה עצמה, אבל אתה עדיין יכול להיות גאה על כך שהתמדת בכך."
"הדבר הכי חשוב שלמדתי מההתבוננות במדינות אחרות שנאבקות בפתרון הבעיות האלה הוא שחשוב להיות מתוחכם בתגובה לכך. לא להרחיק את הטכנולוגיה לגמרי מהכיתות, אבל גם לא להשתמש בה בכל תחום. צריך להבין היטב למה מלמדים דבר מסוים, ומה המטרה שמנסים להשיג בכל משימה לימודית.
"במקרים מסוימים, אנחנו רוצים שהתלמידים ילמדו מספיק מהדברים ש-AI יכול לעשות, אבל אנחנו לא רוצים שה-AI יעשה זאת עבורם. במקרה כזה, אנחנו רוצים שהתלמידים יעשו זאת בעצמם. ובמקרים אחרים רוצים שהתלמידים יחשבו באופן רחב ועמוק יותר, ובשלבים הבסיסיים האלה אפשר להיעזר ב-AI כדי להתקדם ולהתמקד במטרה העיקרית."
"התרשמתי מאוד ממה שלמדתי שעושים בדנמרק. הם עברו תהליך עומק בתחום החינוך העל-תיכוני. הם בחנו כיצד AI צריך להשתלב בהערכות הארציות, ואיך זה משתלב עם תוכנית הלימודים הכללית שלהם. שם ראיתי תגובה מתוחכמת ורב-ממדית לטכנולוגיה הזאת שהיוותה בעיניי מודל מרשים לאיך שאנחנו צריכים להתייחס לזה בהמשך. העובדה היא שעכשיו כולנו לומדים איך לשנות מבנים קיימים ביום-יום שלנו ולזהות מתי AI תורם לנו ומתי לא."
"אני לא בטוח שהייתי פועל אחרת, אבל כן חשוב מאוד שכולם יתנסו בטכנולוגיה בפועל, להבין איך היא באמת, או לא, מועילה בכל הקשר. מה שמדאיג אותי במיוחד בהקשר של תעסוקה עתידית איכותית וההשכלה הגבוהה שמכינה אנשים למצוינות, הוא שחברות מסוימות יתחילו להבין שהטכנולוגיה מסוגלת לבצע את רוב המשימות ההתחלתיות של עובדים חדשים – וסטודנטים שמסיימים את לימודיהם לא יבינו איך להתאים את עצמם לשוק העבודה משום ששכבה שלמה של מקצועות תיעלם.
"יהיה קשה יותר להבין איך להתחיל קריירה אם אתה לא מתמחה בתחומים ש-AI עדיין מתקשה בהם. לכן אין תחליף להבנה שההכשרה של הסטודנטים לקריירה מתקדמת חייבת תכלול גם התנסות ממשית ב-AI בתחומים שלהם ושהם יבינו מה המערכות האלה יכולות לעשות עבורם."