נשארים מעודכנים
הצטרפו לקהילת 'הגיע זמן חינוך' וקבלו עדכון שבועי עם כל מה שמורות ומורים צריכים לדעת
היום הילדים לומדים אחרת. מגוון האפשרויות שיש להם לרכוש ידע וליצור מרחב למידה עצמאי הוא עצום. הכלים הטכנולוגיים מזרזים את הלמידה שלהם ומאפשרים להם להגיע למידע שמעניין אותם באופן קל ומהיר. בני, הלומד בכתה ה׳, מכין מצגות ב- Powerpoint, מבלה שעות במדיה, מקשיב ליוטיוברים באנגלית וחי בעולמות תוכן חדשים. בתי, הלומדת בכתה ח׳, בודקת המלצות על ספרי קריאה באנגלית בטיקטוק, לומדת לתפור, לנגן, לבשל ולצלם במדיה הדיגיטלית. הילדים שלנו הם שגרירי העתיד. הם נמצאים בין הישן לבין החדש ומגשרים בין שני העולמות.
בביאנלה לעיצוב החינוך שהתקיימה השנה פגשתי הרבה מורים ומנהלים המחפשים כלים לחבר את עולם התוכן שאליו נחשפים הילדים לכישורי הלמידה, ולאפשר לילדים להתחבר לעצמם וליכולת הטבעית שלהם למצוא את המצפן האישי שלהם. המורים נדרשים להיות מדריכים ומחפשים כלים לתהליך למידה העצמאי הנוצר במרחבי המדיה.
להיות אקטיביים בתוך התהליך וגם ללמוד וללמד זה מזו. יוטיוב בית ספרי
אינסוף אפשרויות
הדרך לגייס למידה עצמאית אצל ילדים היא לאפשר להם לבחור את התחום שמעניין אותם, ואלה לא בהכרח תחומים הנלמדים במסגרת בית הספר. הילדים מוקפים באינסוף אפשרויות, ולכן יש צורך לחדד את הכישורים הטבעיים של כל ילד וילדה ולתת להם ביטחון להביא לידי ביטוי את הכישרון ואת היכולות שלהם בעבודה עצמאית ובעבוד בצוות. לחקור פנימה, להיות סקרן, ללמוד מי אני, לראות מה מרגש ומניע אותי לידי פעולה - אלה כלים שיאפשרו לילדים להביא את החוזקות שלהם גם בעבודת צוות.
שחקנים חדשים נכנסו לתחום הלמידה המשותפת
למשל יוטיוב
למידה משותפת ברשת היא כלי העבודה של העידן החדש. המדיה הדיגיטלית מאפשרת למידה ברשת. מה היא למידה ברשת? זוהי למידה המתבצעת באמצעות חשיפה לתוכן מהיר ונקודתי בתחומי עניין אישיים. לילדים יש היום יכולת למידה מהירה. הם נחשפים להמון תחומי למידה חדשים. ניתן לגייס את הסקרנות בתחומי למידה שונים וללמד את הילדים ליצור את התוכן באופן עצמאי – למשל ליצור יוטיוב בית ספרי, להיות אקטיביים בתוך התהליך וגם ללמד וללמוד זה מזה.
כתבות נוספות בנושא:
•ביג לייק: להפוך את המדיה החברתית לכלי חינוכי שמחולל שינוי
•בעתיד, כל ילד יוכל להיות יזם שישנה את העולם
אופי הלמידה נוצר באמצעות תקשורת חזותית. מדובר בכלי למידה המאפשר לראות את התוכן הנלמד באופן פרקטי ומוחשי, לתמצת תוכן ארוך למהות, כמו יכולת יזמית (Pitch). למען האמת, יצירת סיפור בתמונות היא יכולת עתיקה עוד מעידן האבן. היום, בעידן הדיגיטלי, אנו שוב מתבקשים ללמוד לתקשר את התכנים שלנו באופן חזותי, אך כיום ניתן ליצור את התוכן בצילום, שהפך לכלי יצירה המאפשר לנו לתעד תוכן באופן יום יומי. ישנם נושאים שבהם הכלי הזה יכול להפוך לערך ענק. חשבו על עבודת שורשים שנעשית בתיעוד בווידאו. איזה ערך מוסף יש לתיעוד כזה של הסיפור המשפחתי, או לווידאו של סבא וסבתא בעוד 20 שנה.
סרטון של דקה שיצרו תלמידים: למה כל כך חשובות הדבורים בעולם?
מרחבי למידה משותפים
החידוד של התוכן שמעניין את הילדים, כמו גם פתיחת האפשרות לעבוד בקבוצת למידה בתחום עניין משותף, יאפשרו להם לחוות למידה עצמאית בצוות, לפתוח להם מרחב לשאול שאלות, לחקור וליצור משהו חדש. המשימה לסכם את התוכן שלמדו להצגה של דקה בווידאו, מאפשרת לעוד ילדים לצפות בנושא המוצג ויוצרת מרחב למידה משותף בתחומי עניין שונים מזווית הראייה האישית של הילדים. תקופת הקורונה הכניסה שחקנים נוספים לתחום הלמידה המשותפת באמצעות היכולת לעבוד מרחוק בזום כיתתי בכלים טכנו-פדגוגיים, שחיברו את הילדים לעולם העבודה החדש.
במסגרת תוכנית ספירלת הפרפר שלנו, התבקשו הילדים בבית ספר מבואות עירון, בליווי המורה לדוברי אנגלית יעל סובר, לחקור נושא בדף עבודה משותף בכיתה וליצור ביחד וידאו של דקה. הילדים, שלא הכירו זה את זה לפני כן, כתבו ביחד את התוכן במסמך משותף וממנו יצרו את הסרטון. כל ילד בחר את התפקיד שהכי התאים לכישוריו הטבעיים (אחרי שחקרו את המצפן האישי שלהם) – בין אם צילום, קריינות או עריכה. בתקופת הקורונה הם הרי לא יכלו להיפגש, ולכן כל אחד ביצע את תפקידו ממרחק. כשבעיית המרחק נפתרה, הבנו שניתן להפעיל את התוכנית בין בתי ספר, ובעתיד יוכלו הילדים לשתף פעולה וללמוד ביחד תחומי עניין שונים מרחוק.
לחבר את המצפן האישי למצפן קבוצתי. מודל ספירלת הפרפר
ספירלת הפרפר" נוצרת במרחב למידה רשתי, והיא מקנה לילדים יכולת ללמוד באופן עצמאי ולהעביר את הידע שלהם במדיה מאחד לשני. היא מאפשרת למידה ספירלית כמו באפקט הפרפר - ניתן לצפות מהיכן היא מגיעה אבל לא יהיה ניתן לצפות לאן היא תוביל. זו הדרך שבה המדיה מובילה את הלמידה היום. חשוב ללמוד לנווט את הילדים ללמידה עצמאית משמעותית וחיובית. מורים הלוקחים חלק פעיל בתהליך הזה יכולים ליצור ביחד את ממד הלמידה הרשתי ולהפוך אותו לכלי עבודה נגיש ופעיל בבית הספר.
מוזמנים להכנס לביאנלה לחינוך ולצפות במצגת מורחבת על התהליך (תוכנית Why You?)