נשארים מעודכנים
הצטרפו לקהילת 'הגיע זמן חינוך' וקבלו עדכון שבועי עם כל מה שמורות ומורים צריכים לדעת
"כשרון מנצח מִשחקים. עבודת צוות ואינטליגנציה לוקחות אליפות", אמר מייקל גורדון ולימד את כולנו שגם אם אתה השחקן הגדול ביותר בכל הזמנים, אתה לא יכול להצליח לבד, בלי עבודת צוות. עליך ללמוד לסמוך על החברים בקבוצה וכשהקבוצה היריבה שמה עליו שמירה כפולה וכולה מתמקדת בלשמור על ג'ורדן בשמירה לוחצת, הוא למד למסור לשחקן הפנוי, שיכול לקלוע את הסל שיוביל את הקבוצה כולה לניצחון גדול.
להיות חלק מצוות זה לא דבר קל, אבל אתם יודעים מה יותר מאתגר? להיות חלק מצוות שמצליח, כזה שמקפיד על הביחד, מחבק את כולם, מפגין מוטיבציה, עומד בכל המשימות המשותפות ומאפשר סביבה פורייה ונעימה, שמצליחה ונותנת מקום לכל אחת ואחד בקבוצה.
כבר בגן, כשהגננת מחלקת את הילדים לפינות המשחקים בקבוצות ומבקשת לעבוד בשיתוף פעולה עם שאר חברי הקבוצה, היא מתחילה להטמיע את המונח "עבודת צוות". אחר כך מגיע תורו של המפקד בצבא, עם השיטות שלו ליצור גיבוש בין החיילים וכשאתם מסיימים את הלימודים האקדמיים ומשתלבים באחד מצוותי העבודה בחברה, אתם כבר מבינים היטב את חשיבותן של עבודת צוות ועמידה ביעדים משותפים.
תקופת הלימודים בבית הספר היא זמן חשוב להשריש בתלמידינו את היכולת החשובה הזו, עבודה בשיתוף פעולה. לנו המורים יש תפקיד משמעותי ביצירה של עבודת צוות טובה, כזו שמאפשרת שמירה על תמיכה הדדית של התלמידים אחד בשני; שומרת על מוטיבציה לכל אורך הדרך ועל תחרות בריאה והישגיות, בדרך לעמידה ביעדים. בכדי לאפשר את זה, עלינו המורים לספק לתלמידינו:
♦ הרגשה שהתלמיד או התלמידה נמצאים במקום שבו טוב להם.
♦ תחושה שהסביבה עונה עבורם על הצורך הבסיסי של השתייכות.
♦ יצירת מחויבות ביו חברי הקבוצה.
♦ קידום תקשורת ואמון.
♦ סביבת עבודה מספקת, מאתגרת, ממריצה ומהנה.
♦ הזדמנויות ללמידה עבור התלמידים.
♦ זיהוי דרכי הדרכה והתפתחות.
♦ תיאום הפעילויות של היחידים לתוך המסגרת הקבוצתית.
"התלמידים בקבוצה לא עשו כלום", מורים רבים יוצאים מהשיעור מתוסכלים. "לא היתה עבודת צוות". זה הזמן שבו אני שואלת אותם: איך לימדתם אותם לעבוד בעבודת צוות? אילו פעולות נקטתם? מה הכלים שנתתם להם כדי ליצור עבודת צוות טובה, פוריה ומוצלחת? פעמים רבות אני מבינה מהתשובות שלמעשה, לא נעשה הרבה והתלמידים פשוט "נזרקו למים" עם משימה בצוות. במצבים כאלה אני כבר יודעת מראש מה תהיה התוצאה.
עבודת צוות טובה לא ניתן ליצור בשיעור בודד. אמון הוא דבר שדורש זמן והרבה סבלנות. פנו זמן במהלך ההוראה והלמידה בכיתה לבניית עבודת צוות. אם אתם רוצים להגיע להישגים עתידיים עם התלמידים שלכם בכיתה, התייחסו למיומנות זו בצורה רצינית ומעמיקה.
יצירת אמון דורשת התנסויות לאורך זמן, היכרות מעמיקה עם התכונות של כל אחד מחברי הצוות, ביצוע תרגילים ומשימות קטנות שיוצרות חיבור בין חברי הצוות ומתן חיזוקים חיובים.
חברי צוות צריכים להרגיש יחד תחושת שייכות, כדי ליצור צוות מגובש, שיזכה לתחושת הצלחה. הקדישו זמן במהלך השיעורים בכיתה כדי לחזק את הקשרים החברתיים בין התלמידים בקבוצה ועזרו להם על ידי מתן משימות קטנות לגיבוש גאוות היחידה שלהם. למשל, בקשו מהם לבחור שם לקבוצה. זו פעולה פשוטה המחזקת זהות קבוצתית. בקשו מהם לחפש כמה שיותר דברים משותפים: תחביבים, אוכל שאוהבים, סרטים, משחקים. פנו זמן לאפשר לתלמידים להכיר האחד את שני, את החוזקות שיש לכל אחת ואחד בקבוצה, הערך המוסף שלהם.
חשוב שלכל תלמיד בצוות יהיה תפקיד: מזכיר / מנחה, אחראי על החומרים, שומר הזמן, מעודד (אחראי לתת חיזוקים חיוביים לתלמידים, לחזק את הדברים הטובים בקבוצה). המורה מסבירה את התפקידים ומאמנת את התלמידים לתפקידים. היא מדגימה את התפקידים באמצעות תרגיל פעיל או על ידי שיקוף תהליכים.
כל קבוצה חייבת שיהיה לה בנק מטרות ברור, אחרת היא תפסיק לתפקד וכל אחד מחברי הקבוצה ירגיש מבולבול ולא מחויב לתהליך העבודה. בכדי ליצור עבודת צוות משמעותית של התלמידים, הגדירו להם מטרות ברורות מראש. שתפו אותם במטרות ובקשו מהם לפרק את המטרות לצעדים מעשיים של פעילויות שיקדמו אותם לעבר המטרה.
המורה משמש כמנטור ועליו למשב את עבודת הצוות כל הזמן על ידי מתן חיזוקים חיוביים, הערות בונות ופרגון. הצלחה של הצוות תוביל מן הסתם לתחושה של חיבור בין חברי הקבוצה והדבר יחזק את השייכות של כל חברי הצוות בעיני עצמם וכמובן, בעיני שאר חבריהם לכיתה.
חשוב שהתלמידים ירגישו מספיק בטוחים בקבוצה בכדי לשתף את שאר חברי הקבוצה ברעיונות ובתובנות שלהם ולקבל משוב ללא ביקורת ואיום. בכדי ליצור תחושת צוות, דרושה נוכחות של כל חברי הקבוצה, כך שכולם ירגישו מחויבים, שייכים ומסורים אחד לשני ולתהליך. יצירתיות של תלמידים מתפרצת כשהם מרגישים מספיק בטוחים מפני ביקורת ולכן כמורה, צריך לעודד תלמידים לפרגן אחד לשני, להיות יותר קשובים ורגישים זה לזה.
חברי צוות שמרגישים מספיק בטוחים, לא יהססו לחשוף חולשות, פגיעות ובקשת עזרה ואת זה ניתן לייצר בעזרת אמון. ניתן להאיץ את תהליך יצירת האמון בין חברי הקבוצה על ידי היכרות ומודעות לרקע ולהיסטוריה של כל אחד מחברי הצוות, קיום סדנאות של תלמידים ומשוב עמיתים הניתן על ידי חברי הצוות.
בקשו מחברי הקבוצה להעלות את הרעיונות שלהם בשרטוטים, כרזות, מפות חשיבה. קחו בריסטולים גדולים וציירו את זה. פעולה זו יכולה לאפשר לצוות לראות את הנולד, להבין את התהליך המלא עליו הם עובדים, להבין מה צפוי להגיע בהמשך וכמובן, להיערך אליו בהתאם. העלאה של הדברים בדרך גרפית-ויזואלית מסייעת בהטמעת החומרים והמטלות שלשמם מגויסים חברי הצוות ונותנת אפשרות לכל חברי הקבוצה לראות את התמונה הגדולה של הפרויקט והמטלות שנגזרות ממנו.
תפקיד המורה הוא לזהות מיד בעיות ו"חריקות" שיש בתוך הקבוצה ולטפל בהן במיידי, בכדי למנוע פגיעה מתמשכת של הצוות. אסור לנו בשום פנים ואופן לדחות את הטיפול בבעיות שצצות בתוך חברי הקבוצה. יש לבקש מהתלמידים לדווח על כל קושי או בעיה שיש להם בתוך עבודת הצוות ואם משהו בדינמיקה הפנימית לא עובד כמו שצריך, באחריות המורה לנסות למצוא פתרון לבעיה.
חשוב מאוד למשב את עבודת הצוות לאורך כל התהליך. בלמידה משמעותית אנו רוצים לראות את מעורבות התלמידים בתהליך הלמידה עצמו ובתהליך הזה חשוב שלכל אורך הדרך יקיים המורה קשר עם חברי הקבוצה, ישאל אותם שאלות, יתערב בתהליכי הלמידה שלהם כקבוצה וידע לפרגן, לחזק ולעודד. חשוב מאוד להיות מעודכנים בשלבי העבודה, הקצב, ההתקדמות של הקבוצה והפרטים בה ולדעת מתי לומר מילה טובה.
עבודת צוות ניתנת ללמידה באופן הדרגתי והתפתחותי. לשם כך נחוצים ידע רב, זמן ואורך רוח. איך אתם עושים את זה בכיתה שלכם? נשמח לשמוע כאן בתגובות.