נשארים מעודכנים
הצטרפו לקהילת 'הגיע זמן חינוך' וקבלו עדכון שבועי עם כל מה שמורות ומורים צריכים לדעת
הימים שבין פסח לסוף שנת הלימודים נושאים בחובם אתגר ייחודי למורות ולמורים בתיכון. מצד אחד, בשלב הזה רובנו כבר סיימנו את הוראת החומר, נוכחות התלמידים דלילה ובאוויר עומד ריח של חופש גדול. אבל מצד שני, בדיוק עכשיו, כשהרגל רוצה להתרומם מדוושת הגז, אנחנו נדרשים להביא את התלמידים לשיא היכולת, לתרגל ולחזור על החומר עם התלמידים לקראת המתכונת והבגרות. וכאן אנו נתקלים בבעיה, איך מתרגלים וחוזרים על החומר בצורה אפקטיבית, כשכמעט ואין תלמידים בכיתה, ומבלי לשעמם את התלמידים שכן הגיעו? פעמים רבות מתגלה כי הוראה בצורה דומה לזו שהתרחשה במשך כל השנה, על אותם נושאים, לא מתאימה להוראה מרחוק וגם הופכת מהר מאןד למשעמת ופחות אפקטיבית. אז מה עושים?
מגוונים.
החודשיים האחרונים של השנה הם זמן אידיאלי להעשיר את ארגז הכלים של התלמידים ושלנו בשיטות לימוד והוראה חדשות.
אבל איך? מה כדאי להכניס לכיתה שיהיה מעניין, ניתן ללימוד מרחוק וגם אפקטיבי מבחינה לימודית? הבעיה הזאת הטרידה אותי לפני 4 שנים בתקופה שאחרי פסח, כשרכבתי על האופניים בדרך לבית הספר, בשדות במרכז הארץ.
הסיפור שתקראו בשורות הבאות התחיל באותו יום. זה סיפור על פתרון ישן-חדש. פתרון ישן, בגלל שהאפקטיביות של הפדגוגיה שעליה הוא מבוסס נבדקה ואוששה ב-50 השנים האחרונות בעשרות אלפי מחקרים. אני מדבר על בניית מפות מושגים, כלי שמאפשר למורה להקנות ולתרגל עם תלמידיה ארגון ידע, הבנה, שרשור נסיבתי ועוד כישורי חשיבה מגוונים, ביעילות רבה.
כל זה ישן ומוכר, ויתכן מאוד שאת/ה כבר עבדת עם מפות מושגים, אבל גם אם לא, כדאי להמשיך לקרוא - יכול להיות שההמשך יעודד אותך להתחיל.
הכלי החדש שנכיר בשורות הבאות מאפשר למורה, לראשונה, לתת משוב אישי לכל תלמיד על המפה שלו, בהשקעה של חלק קטן מהזמן שהיה נדרש עד כה.
אני מתכוון לכרטא.
לפני שנצלול להכיר את כרטא ואת שלל היתרונות שלה, אני מזמין אותך לקחת שתי דקות ו-35 שניות כדי לצפות בסרטון שיכניס אותך לעולם המושגים של כרטא.
https://www.youtube.com/watch?v=bRKRSzn8C9o
מהלך העבודה עם כרטא
כרטא מורכבת משלושה חלקים: אפליקציית תלמיד, אפליקציית מורה ומערכת מורים. לאחר הרשמה קצרה במערכת המורים, המורה יכולה לחפש שאלה קיימת באמצעות מנוע החיפוש הפנימי של כרטא, או לכתוב שאלה חדשה, וממנה להתחיל מושב (סשן) לימודי. המורה מוסרת לתלמידים את מספר הסשן שאליו יכנסו והם נכנסים מהמכשיר האישי שלהם.
לאחר שהתלמידים הזינו את מספר הסשן באפליקציית התלמיד, הם מתחילים לבנות מפת מושגים (איור 2). תוך כדי שהתלמידים בונים את מפת המושגים, המורה מקבלת באפליקציית המורה שלה היגדים שהתלמידים כתבו (איור 3). המורה נותנת משוב על ההיגדים אלו באמצעות הממשק הפשוט בתחתית המסך. ומשוב זה חוזר אל התלמידים.
הממשק בן שלושת הכפתורים של אפליקציית המורה קל ונוח לתפעול, ומאפשר מתן משוב על 100-200 היגדים לרוב תוך 2-4 דקות. הדבר מתאפשר בזכות למידת המערכת: מושג שהמורה סימנה כשייך (V - ירוק) או לא שייך (X - אדום) לעולם המושגים של השאלה, יופיע תמיד בהיגדים הבאים עם אותו סימון. היגד שלם (מושג-קישור-מושג), שקיבל כבר משוב מהמורה, יקבל את אותו המשוב באופן אוטומטי כאשר תלמיד אחר יכתוב אותו, ויופיע ברשימת המשובים האוטומטיים (לשונית שמאלית באיור 3).
חוכמת קהילת המורים זורמת למקום הנכון בזמן הנכון
אחד היתרונות של כרטא נמצא ביכולת שלה למזג את הידע וההבנה של קהילת המורים ולהזרים אותם למורה בזמן ובמקום הנדרשים, וכך להקל על המורה עוד יותר, עד כדי אוטומציה מלאה של המשוב. איך זה עובד? במהלך ההרשמה כל מורה מגדירה את מידת ההסכמה שלה ('Consensus Level' בממשק מערכת המורים) לקבלת דעת רוב המורים באופן אוטומטי על מושג או היגד. מורה שדורשת מידת הסכמה גבוהה מקהילת המורים, תלמידיה יקבלו משוב אוטומטי, על פי דעת רוב המורים, רק אם יש הסכמה גבוהה בקרב קהילת המורים לגבי המשוב. במידה ולא, המושג וההיגד ישלחו למורה לבדיקה.
אין חשש שהתלמידים שלכם יקבלו משוב שאתם לא מסכימים איתו, מהסיבה שאתם יכולים "לדרוס" משוב אוטומטי עם משוב משלכם.
זיהוי מהיר וממוקד של תפיסות שגויות
אחד הדברים החשובים לנו כמורים, הוא היכולת לזהות את הקשיים והתפיסות השגויות של התלמידים מוקדם ככל האפשר ובצורה מדויקת. עד היום, כדי לעשות זאת היינו צריכים לשבת שעות על תרגילים ומבחנים של התלמידים. בכרטא הבעיה הזאת נפתרת אוטומטית. כבר במהלך בניית המפות, המורה יכולה לצפות במערכת המורים בדו”ח המציג את עבודת התלמידים באופן מזוהה (איור 4). כך המורה יודעת בזמן אמת למי מהתלמידים יש תפיסות שגויות ומה הן, מי מהתלמידים מתקשה בעבודתו, למי היא צריכה לעזור או את מי לעודד, ואת מי היא יכולה לשבח. התקשורת עם התלמידים יכולה להיעשות ישירות מתוך מערכת המורים, באופן אישי לתלמיד מסוים, או לכל הכיתה יחד.
אבל כרטא היא יותר ממפות מושגים ודו”חות, תמצאו בה גם -
עולם חדש של משאבים לימודיים
עד היום, כאשר דיברנו על משאבים לימודיים, התכוונו בעיקר למצגות, תרגילים או מבחנים. כרטא מרחיבה את המושג "משאב לימודי" ומציעה לכלול בו גם הנחיות פדגוגיות. "עמוד שאלה" בכרטא כולל, לצד תוכן לימודי, מידע שימושי ויקר ערך בתחום השאלה, שתפקידו לסייע למורה. בעמוד השאלה תמצאו טיפים ממוקדים שיסייעו לכם להפוך את נושא השיעור למעניין ורלוונטי לתלמידים, מידע על תפיסות שגויות וחסרות של תלמידים שאתם צפויים להיתקל בהן ואיך להתמודד איתן, הסבר על הידע הנדרש לצורך לימוד מוצלח של הנושא, נושאי דיון אפשריים בנושא, לאיזה חלק בתוכנית הלימודים השאלה מתייחסת ועוד. על כך ניתן ללמוד בסרטון הבא:
https://www.youtube.com/watch?v=W7siRnkeyv4
אתם מוזמנים לטעום עוד מעמודי שאלה נבחרים בעמוד "על קצה המזלג" של כרטא.
מה עושים אם לא מצאתם את מה שחיפשתם בעמוד השאלה, או שעמוד השאלה עדיין דליל? שואלים בצ'ט של עמוד השאלה. הצ'ט מאפשר לכם, למפתח העמוד ולכל לקהילת המורים לשאול, לענות, לתרום, להיתרם ובדרך להעשיר את עמוד השאלה.
כל זה מתאפשר תודות ל-
השפעה והכרה
מורים רבים מגיעים להוראה מתוך רצון להשפיע ולזכות בהכרה על כך. אבל באופן פרדוקסאלי, דווקא מורים מוצאים עצמם חסרי ידיעה לגבי השפעתם מחוץ לכיתה. זאת ועוד, למורים אין כמעט אמצעים לתווך לסביבה את ההשפעה שלהם. למרות שכולנו משתמשים במשאבים שפיתחו מורים אחרים ומשתפים עם אחרים משאבים לימודיים שהכנו, אף אחת לא ממש יודעת לאן המצגת או דף העבודה שכתבה התגלגלו, כמה מורים לימדו אתם וכמה תלמידים למדו מהם. לא רק אנחנו לא יודעים, אף אחד לא יודע.
אבל מה היה קורה אם היה אפשר לראות כמה מורים לימדו עם המשאבים שיצרנו? כמה תלמידים ענו על השאלות שכתבנו? למדו עם המצגות שהכנו? זה היה נפלא, כי הייתה לנו סיבה טובה ליצר את המשאבים הטובים ביותר ולתחזק אותם.
כרטא תוכננה על ידי מורים, ולכן היא מאפשרת למורה לזכות בהכרה שמגיעה לו. בכל עמוד שאלה תוכלו לראות, לצד שם מפתחת העמוד, את האימפקט של העמוד (סרטון 2). תראו את מספר המורים שלימדו עם השאלה ואת מספר המפות שתלמידים בנו עבור השאלה. בראש העמוד תוכלו לראות את האימפקט שלכם. כמה מורים לימדו עם השאלות שכתבתם, כמה תלמידים בנו מפות לשאלות שכתבתם ולשאלות שלימדתם איתן, גם אם נכתבו על ידי אחרים. ההשפעה שלכם על קהילת המורים והתלמידים תזכה להכרה. זאת דרך להכיר תודה לכל אחת ואחד מכם על תרומתכם לקהילה הפדגוגית. בנוסף, אנו שואפים לתרגם את ההכרה הזאת גם לגמול כספי למורים.
השילוב של פומביות האימפקט של המורה, קהילה תורמת ונתרמת והאפשרות למפתח עמוד שאלה להמשיך לפתח אותו לאורך זמן, מיועדים לאפשר אבולוציה של משאבים לימודיים, כך שיהיו אפקטיביים אך גם מעניינים ורלוונטיים לתלמידים.
כאשר אתם מעלים תוכן לכרטא, הסכם המשתמש מאשר למשתמשים אחרים להשתמש בתוכן שהעליתם לצרכי הוראה ולימוד פרטיים בלבד. אך חשוב לא פחות, הוספת תכנים לכרטא לא מעבירה את הזכויות על התוכן לכרטא, הזכויות נשארות בידי הבעלים המקוריים שלהם.
פניות ללמידה אפקטיבית
פעמים רבות מורים ותלמידים שואלים אותי למה בכרטא אין נקודות, שלבים או בונוסים, הרי מישחוק זה כלי נפלא לעודד שימוש. גם אני חשבתי ככה כשהתחלתי לתכנן את כרטא. אבל הספרות המקצועית די ברורה בעניין הזה, לימוד אפקטיבי יותר כאשר המניע ללימוד הוא פנימי, כאשר נושא הלימוד עצמו רלוונטי ומעניין את התלמיד. כאשר המניע הוא חיצוני, כמו במשחק, היכולת של הלומד להשתמש מחוץ למשחק במה שלמד במשחק יורדת. לכן, בכרטא אין נקודות, שלבים, מנצחים או מפסידים, וגם לא כל מסיח דעת אחר. זה חלק מתפיסת עולם מכבדת, המעודדת את התלמיד לבנות באופן פעיל ועצמאי את גוף הידע וההבנה שלו, כדי להשיג למידה אפקטיבית. עם זאת, יתכן שנמצא דרכים לשלב מניע חיצוני ופנימי ועדיין ליצר לימוד אפקטיבי. מבטיח להמשיך לחפש. נשמח לשמוע רעיונות אם יש לך.
איך מתחילים
תוכלו להירשם לכרטא באתר הבית. כרטא חינמית לתלמידים, מורים ובתי ספר. מתוך מערכת המורים תוכלו להגיע דרך התפריט לעמוד התמיכה והדרכה. בנוסף על הוראות שימוש מפורטות, ותשובות לשאלות נפוצות, העמוד כולל מאמרים ממוקדים עם טיפים שימושיים. תמצאו שם דרכים יעילות ומהנות להכניס את כרטא לשגרת הלימוד של הכיתה (כדאי מאוד לקרוא), רעיונות כיצד לפתח עמודי שאלה טובים, מאמרים על פדגוגיה של מפות מושגים, סקירות של עמודי שאלה נבחרים ועוד. את מה שלא תמצאו, תוכלו תמיד לשאול את קהילת המורים ואת התמיכה באתר.
המרכז הארצי של מורי הביולוגיה והיחידה הביולוגית של פרויקט PeTeL, שניהם ממכון ויצמן, כבר משתפים פעולה. נשמח אם תצטרפו אלינו למסע להוראה טובה יותר.