נשארים מעודכנים
הצטרפו לקהילת 'הגיע זמן חינוך' וקבלו עדכון שבועי עם כל מה שמורות ומורים צריכים לדעת
עזרא (שם בדוי), רכז מתמטיקה מעולה, תכנן במשך שבועות את אירוע השיא במתמטיקה. התכנון היה קפדני: הפעלות מגוונות, מעבר חלק בין תחנות, שיבוץ מורים מדויק ואפילו תפאורה לתפארת. הביצוע היה מושלם להפליא. דבר לא הכין את עזרא לשיחה עם נציגת ועד המורים, שהלינה בפניו, יומיים לאחר הפעילות המדהימה, על כך שבית הספר לא עושה מספיק פעילויות במתמטיקה.
מופרך שנציגת ועד המורים לא ידעה מזה?! לא כל כך.
שיווק בית ספרי
בשנים האחרונות התפתח שיח בנוגע לצורך החיוני בשיווק ומיתוג בתי הספר, בעיקר לאור ההתפתחויות הטכנולוגיות בשנים האחרונות, ששינו את כללי המשחק (ראו לדוגמא את מאמרם של עידית אבני ואברום רותם - פרסום, מיתוג ושיווק בית הספר בפייסבוק). בתי הספר מוכרחים לשווק את עצמם כדי לעמוד ב"תחרות" ההולכת וגוברת. לכן, בתי הספר הולכים ועוברים תהליכים של מיתוג ושיווק, בכדי להתאים את עצמם לכללי המשחק החדשים.
האם יש בזה גם ערך חינוכי ערכי? האם כל מורה צריך לשווק את הפעילויות שלו?!
מומלץ שכל פעילות בית ספרית ייחודית: כיתתית, שכבתית או בית ספרית, תהיה מלווה במוטיבים פרסומיים מכמה סיבות:
ראשית, פרסום מעצים את ערך האירוע בעיני החווה. פרסום מקדים מגדיל את הציפייה של התלמידים ואף של המורים לקראת האירוע, ומתוך כך ההנאה והתוצאה החינוכית תהיה מיטבית.
בנוסף, הילדים של היום מוקפים וחווים פרסום בכל מקום: בחנויות, ברחוב ואף באמצעי המדיה השונים. הפרסום מניע אותם לעשות דברים וליהנות מהם, אז מדוע לא לגייס דבר זה למטרות חינוכיות ערכיות?
נקודה נוספת, חשובה לא פחות, הוא הצורך החיוני בהערכה ובהוקרה. לאחרונה פורסמו לא מעט מאמרים בנוגע לזלזול המורים בעצמם וביכולותיהם, כגון תרגום דבריו של ג'ף צ'בונניו. מסתבר שהצורך בהעצמת המורים ובהעצמת דימויים העצמי הוא גדול. כל בתי החינוך בהם נתקלתי בחיי עושים דברים רבים למען התלמידים, כל בית ספר ומטרותיו הוא. אף על פי כן, התלמידים לא תמיד חווים את מלוא ההשקעה וכל שכן שהקהילה איננה מודעת תמיד להיקף המאמצים הנעשים לשם קידום התלמידים. מן הראוי שהתלמידים והסביבה יוקירו יותר את הנעשה בתוך כותלי בית הספר וזאת באמצעות השקעה בפרסום לפני ואחרי.
כל אחד יכול!
כל מורה יכול ורצוי שיהיה גם "קופירייטר חינוכי" (רעיונאי בעברית). בשלושה שלבים פשוטים כל מורה יכול לפרסם את האירוע שלו ולמקסם את התועלת:
1. התחילו בהתחלה- שלב התכנון:
כשמתכננים פרויקט בבית הספר בדרך כלל עוסקים בעיקר בתוכן שלו. אך כעת, על מנת להפוך לקופירייטרים חינוכיים, מלבד התוכן שדנים בו, יש ליצור לוגו וסיסמא בראשית התהליך.
הסיסמא איננה רק ליופי ולשם יצירת רושם. היכולת לתמצת את מטרת הפעילות בשתי מילים (או קצת יותר) דורשת מהמורים העוסקים במלאכה להיות מדויקים וממוקדים יותר במטרות וברעיונות שלהם, ומעבירה גם לתלמידים מסר חזק וממוקד אודות הפעילות. סיסמא מדויקת תניע באופן יותר חד את הכנת הפעילות.
יתירה מזאת, הסיסמא, שהיא המסר העיקרי מהפרויקט לתלמידים, תוטמע אם ישתמשו בה בצורה מספקת ותישאר עם התלמידים לאורך זמן רב. כאמור, הטמעת הסיסמא והמסר תורמת להצלחה החינוכית.
אין כל הכרח בסיסמא מגניבה ויצירתית, מספיק לומר את המטרה במילים ספורות, פשוטות ומדויקות.
דוגמא: מורים מכינים פעילות לא פורמאלית הנוגעת בפסח. יצירתן של מטרות שונות לפעילות, תביא למיקוד שונה בתכנון עצמו וכן לבחירה בסיסמאות שונות; "מעבדות לחירות" תהיה סיסמא לפעילות בנושא החירות, "עבדים ועובדים" תתאים לפעילות בנושא מוסר עבודה ו"הגדה של מספר" לעבודת חקר בנושא מתמטיקה ופסח.
יצירת הלוגו דומה ליצירת הסיסמא הן בחשיבותה והן בפשטות שלה. הלוגו מורכב מתרכובת של תמונות פשוטות שמייצגות את מטרת הפעילות. אין צורך במעצב או במנהל אומנותי מקצועי לשם כך. אני משתמש לעיתים בתוכנות של office, לוקח שתי תמונות מתאימות ומאחד אותן ללוגו אחד. לוגו זה רץ עם הסיסמא בימים שלפני הפעילות או השיעור וממקסם את התועלת ממנה. כדאי להעביר את הסיסמא והלוגו בוואטסאפ, שמשמש ככלי להעצמת התועלת.
דוגמא: לוגו וסיסמא לפעילות מדומה בנושא "הגדה של מספר":
2. ודאו שישנו תיעוד במהלך האירוע:
בניגוד לנאמר עד כה, אני חושב שבאירוע עצמו צריך ליהנות ולחוות את האירוע. נראה שהתעסקות במכשירי הפלאפון במהלך האירוע, למען התיעוד והצורך החיוני בשיתוף העוקבים, גוזלת את החוויה ומרוקנת אותה מתוכן. לכן אני ממליץ דווקא להינתק מהמכשירים וליהנות עם התלמידים.
אף על פי כן, יש ללא ספק צורך בתיעוד האירוע. לשם כך מספיק אדם אחד עם פלאפון מספיק איכותי והבנה בסיסית ביותר בצילום (כגון: צילומי גב הם אינם מעניינים במיוחד).
3. הפיצו החוצה לאחר האירוע:
השלב האחרון והקריטי הוא הכנת סיכום האירוע והפצתו. זה השלב ההכרחי לשם השגת המטרות הפרסומיות שהזכרנו לעיל. לשם כך צריך להכין סרטון או מצגת שישקפו את הפעילות. אוספים את התמונות ובעזרת תוכנות פשוטות מכינים סרטון אותו מפיצים לתלמידים, לצוות המורים וגם להורים. ניתן לשם כך להשתמש בתוכנה כגון media player או באתרים פשוטים כגון zaption.
לסיכומו של ענין, אנשי החינוך צריכים ליצור ניראות גבוהה יותר לפעילויות הפדגוגיות והערכיות שהם עושים ולהוציא אותן מבית הספר. לא רק בשל עניין כלכלי, אלא כיוון שזהו אקט חינוכי וערכי בדור המודרני.
אנשי חינוך - אתם עושים דברים נפלאים ויש לכם במה להתגאות! אל תחששו לחלוק זאת עם העולם!