נשארים מעודכנים
הצטרפו לקהילת 'הגיע זמן חינוך' וקבלו עדכון שבועי עם כל מה שמורות ומורים צריכים לדעת
אפריל 2012:
אני משתחררת מהצבא והראש שלי בפסיכומטרי ובטיול הגדול לדרום אמריקה.
אני מקבלת מכתב הביתה ממשרד הביטחון והקרן להכוונת חיילים משוחררים וחושבת לעצמי מה כבר יש להם להציע לי?! אני פותחת את המכתב וקוראת. מציעים לי ללמוד תואר בבר אילן במימון מלא בתנאי שאהיה מורה ב-4 שנים שלאחר הלימודים.
וואלה, יוזמה מצוינת אבל אני בכלל מתכננת ללמוד הנדסה אזרחית וחוץ מזה אין מצב שאני מתחילה ללמוד באוקטובר, יש לי כבר כרטיס טיסה.
מאי 2012:
אני מחפשת משרה נוחה ולא תובענית שאוכל לשלב תוך כדי הפסיכומטרי ומתחילה לתרגל כיתת אומ"ץ בתיכון שבו למדתי. מהר מאוד התלמידים הופכים לשגרת היום שלי וגם תופסים לי את המחשבה ואני מתמסרת אליהם לחלוטין, עוזרת להם בלימודים ומדברת איתם על החיים. הפידבקים החיוביים של התלמידים מדהימים, בעיקר על דרך הלימוד של תחום המתמטיקה. שוב ושוב אני שומעת את המשפט "אני לא מאמין שזה כ"כ פשוט! שנה שלמה אני יושב בכיתה ולא מבין כלום ועכשיו אני אשכרה מצליח". במהרה גם הציונים בבגרויות מגיעים, ומוכיחים שמשהו עובד טוב. אז גם אחרי הפסיכומטרי אני ממשיכה, מתרגלת עוד כיתה ומנסה להנחיל לתלמידים ערכים ולעזור להם בבעיות אישיות שונות.
ואז מגיע הטיול הגדול שלי ואני נאלצת לעזוב.
מאי 2013:
אחריי חמישה חודשים בדרום אמריקה, בהם היה לי הרבה זמן לנוח ובעיקר לחשוב, אני חוזרת לארץ עם מטרה ברורה- אני הולכת להיות מורה!
היו לי הרבה לבטים בדרך, בעיקר בגלל השיקול הכלכלי, אבל אני מאמינה בחינוך בכל ליבי ורואה את השינוי שחל בתלמידים שתרגלתי. דרך התלמידים האלו אני מבינה, קלישאתי ככל שזה יישמע, שהסיפוק שאקבל והרווח הכללי לחברה ולמדינת ישראל חשוב הרבה יותר מהרווח הכלכלי שלי.
אני נזכרת שקיבלתי מכתב מהצבא לפניי למעלה משנה ומתחילה לברר אודות הפרויקט.
אז הנה כמה פרטים על התוכנית:
הפרויקט נקרא "נחשונים להוראה" וההכשרה מתבצעת באוניברסיטת בר-אילן. זוהי יוזמה משותפת של הקרן והיחידה להכוונת חיילים משוחררים במשרד הביטחון, אגף כוח אדם בצה״ל ומשרד החינוך. בתוכנית לומדים יחד סטודנטים איכותיים בעלי נתונים גבוהים, שנבחרים בקפידה ומוכיחים כי הם מסוגלים לתרומה משמעותית למדינה ולמערכת החינוך.
מנהל התכנית דאז ד"ר שמעון אוחיון ציין ש"מטרתה של תוכנית זו היא למשוך צעירים בעלי ניסיון בהדרכה ובקצונה ובעלי מודעות לשליחות חינוכית וציונית המעוניינים להשתלב בכוחות העתידיים של ההוראה במדינת ישראל."
ההכשרה עצמה נמשכת ארבע שנים והמסיימים אותה יהיו בעלי תואר ראשון במקצוע אותו הם בחרו ללמד, תעודת הוראה באותו מקצוע וכן תואר שני בניהול מערכות חינוך וכל זאת במימון מלא!
מרץ 2015:
אני סטודנטית בבר אילן, אחת מתוך 30 אנשים שבחרו בהוראה כקריירה והתקבלו, לאחר מיון קפדני, לתוכנית "נחשונים", מחזור ב'.
בימים אלו אני במהלך השנה השנייה לתואר הראשון - מתמטיקה מורחב שימושית, וכן התחלתי השנה את לימודי תעודת ההוראה. בשנה הבאה אני עתידה להתחיל את לימודי התואר השני.
אני לומדת מתמטיקה מורחב ושימושית כי החלטתי להיות מורה למתמטיקה. זהו מקצוע שקשה לרוב האוכלוסייה ושהמחסור במורים טובים בו ניכר במיוחד. תלמידים מפחדים ממתמטיקה, פעמים רבות ללא סיבה. נכון, שמתמטיקה זה לא מקצוע פשוט, גם לי כתלמידה היה לא קל, אבל עבדתי קשה והצלחתי. עכשיו חשוב לי ליצור את תחושת המסוגלות הזאת אצל תלמידים ולהצליח להקנות להם הרגלי למידה לצד מגוון שיטות הוראה שיעזרו לכל תלמיד לתפוס את המתמטיקה באופן שמותאם ליכולת שלו. ואם אני אצליח לשנות את המצב ולקדם תלמיד, כיתה או אפילו בית ספר - אני אהיה מאושרת!
אז למה אני מספרת לכם את כל זה?
כי בשנים האחרונות העיניים שלנו נשואות למערכת החינוך; אנו מבינים את החשיבות הגדולה במציאת מורים טובים ובמקביל מלאי ביקורת על הדרך בה המערכת מתנהלת כיום.
לכן, כשמגיעה הזדמנות פז כמו תוכנית "נחשונים" עבור אנשים המאמינים בחינוך, מודעים ליכולת שלהם ללמד ולחנך ורואים את עצמם משתלבים במערכת, צריך לקפוץ עליה. אבל בשביל לקפוץ על הזדמנות, מעולה ככל שתהיה, צריך גם לדעת עליה.
אלברט איינשטיין אמר פעם: "מטרת החינוך צריכה להיות: אנשים המצטיינים בעצמאות, במחשבה ובמעשה ועם זאת רואים בשירות למען הכלל את משימת חייהם העיקרית".
אז אם אתם בעליי יכולות גבוהות, אם קראתם את הכתבה והרגשתם שהצתתי משהו שבוער בכם עמוק בפנים, אם אתם מאמינים באותם ערכים ומוכנים לקחת את זה צעד אחד קדימה - מקומכם בהוראה!
ואם מקומכם בהוראה, אבל אתם כבר בעלי תואר, אתם מוזמנים לקרוא על תוכניות מצויינות ויוקרתיות של הסבה לאקדמאים.