נשארים מעודכנים
הצטרפו לקהילת 'הגיע זמן חינוך' וקבלו עדכון שבועי עם כל מה שמורות ומורים צריכים לדעת
בס"ד
הכול התחיל כשפגשתי במקרה בדואר חבר ילדות שלי, אחרי שלא ראיתי אותו כמעט 30 שנה.
לפני 3 עשורים, הוא הגיע לבית הספר בו למדתי, כתלמיד חדש בכיתה ד'. הוא נראה לי אז כדינמיט מהלך, עם יכולת הקשבה של פודל שלא הוציאו אותו לרחוב יומיים. כמעט בכל שיעור מצא את עצמו מחוץ לכיתה, ושוב ושוב נאלץ לשמוע ממרבית המורים מילים קשות:
"אני לא מבין. אם גם ככה אתה לא לומד כלום, מדוע אתה נמצא בבית הספר?"
אני זוכר איך בפעם הראשונה, ביום העצמאות השכונתי, ראיתי אותו מזווית אחרת: הוא עמד מאחורי מכונת סוכר גדולה והכין במיומנות של מכשף "שערות סבתא" לתור ענק של ילדים ששילמו עבורם כמה שקלים. בנוסף, בו זמנית, הוא תפעל מכונת פופקורן, כאשר הוא מחלק פקודות לאחיו הקטן בכיתה ג'.
לפניי בתור, עמד אחד מהמורים שלנו, עם הילד הקטן שלו, וסינן בלעג לאשתו: "תראי את הליצן הזה, שיעור אחד הוא לא מסוגל להקשיב, ועוד רוצה לעשות כסף..."
"שלך?" שאלתי אותו בעיניים נוצצות כאשר הגיע תורי.
"נראה לך?" ענה לי, תוך כדי בחישות סיבוביות ויצירת "שערות הסבתא" מושלמות, "שכרתי מדוד שלי. על כל שקל שאני משלם לו על המכונות, אני לוקח שלושה שקלים. קח", אמר והגיש לי את "השערות סבתא".
"זה יעלה לך ארבעה שקלים", אמר וחייך.
בכיתה ד' לא ידעתי כלום על עולם היזמות, רק דבר אחד הרגשתי בוודאות: אני מעריץ את הילד הזה.
בסוף, יוגב סיים את בית הספר ללא תעודת בגרות, אבל עם עוסק מורשה של קו עצמאי של מוצרים שהביא מסין ומכר בארץ.
בתור לדואר דברנו כמה דקות, נזכרנו בזיכרונות ילדות ואז יוגב אמר, "תגיד, אתה זוכר איך שהמורה ההוא כל הזמן לא הפסיק לצעוק עלי? אז היום קיבלתי סטודנט צעיר לעבודה שלי. שם המשפחה שלו היה זהה לשם של אותו המורה, והחלטתי לשאול אותו בראיון העבודה אם הוא מכיר את אותו המורה. הסטודנט הסתכל עלי במבט מופתע, ואמר לי 'בטח שאני מכיר! זה סבא שלי!' ואני עניתי לו 'אתה יודע, הוא היה מורה שלי. תמסור לו ד"ש ממני ותגיד לו שהיום קבלתי אותך לעבודה אצלי'".
*
אנחנו מלמדים את הילדים שלנו מתמטיקה וספרות, אנגלית ולשון, בכיתות שלנו הם לומדים לחשב סינוס וקוסינוס, לדקלם את הסיבות לפרוץ מלחמת העולם השניה ומה הן הפרשנויות השונות של "צנח לו זלזל". אבל כמה אנו מלמדים את התלמידים שלנו מיומנויות וכלים חשובים לחיים בלימודים הללו?
האם אנחנו מלמדים אותם את הכלים והמיומנויות שבאמצעותם יוכלו לדעת איך להתאושש מנפילות קשות? כיצד אנחנו מסייעים להם לפתח תכונות שאנו יודעים שהן קריטיות להצלחה בחיים כנחישות והתמדה, היכולת ללמוד מטעויות, היכולת לקחת אחריות ולקבל החלטות בחוכמה, זיהוי הזדמנויות, היכולת לפרוץ קדימה ולהעז, לזהות מגמות, לקרוא את הנולד, ללמוד תחומים חדשים לבד ולהתאים את עצמך למציאות משתנה?
איך, מתי ואיפה נוכל להעניק לילדינו את מגוון הכישורים הפנטסטיים והחשובים הללו?
ברוכים הבאים לעולם היזמות לתלמידים. זהו תחום בו התלמידים יכולים להתפתח בהתאם לעקרונות היזמות, באופן מודולרי ומובנה.
תכונות המשותפות ליזמים, כגון אופטימיות, סקרנות, למידה עצמאית, חשיבה ביקורתית, יצירתיות, נחישות, GRIT, היכולת לקבל ביקורת, למידה מכישלון והמשך אחריו, הנן תכונות שיהיו חשובות לתלמידים שלנו בשוק העבודה אליו הם יגיעו במהלך חייהם.
אבל אם חושבים על זה לעומק, מגלים כי היום אין אף מקצוע במערכת החינוך שמאגד באופן מהודק ומדויק את התמהיל הייחודי הזה, שכל כך נחוץ היום להצלחה בחיים של המאה ה-21, כמו תחום היזמות.
רוצים לפתוח לימודי יזמות בבית הספר שלכם? כך תעשו זאת!
כיום ישנם ברשת עשרות מערכי שיעור, פעילויות וסילבוסים מובנים ומוגדרים לבניית תוכנית יזמות מובנית לבית הספר, כמו גם יזמים חינוכיים שמציעים את ניסיונם בליווי תהליכי יזמות בתוך בית הספר.
בכדי לקבל טעימה קטנה על קצה המזלג, קבלו את חמשת השלבים העיקריים בלימודי יזמות, כהמלצה שעל גביה שתוכלו לגבש סילבוס מובנה ומעמיק יותר, בהתאם לשעות ולמשאבים העומדים לרשותכם בכיתה. כמובן מומלץ להתאים את התכנים בהתאם לגיל.
5 שלבים בלימודי יזמות?
1. מהי יזמות?
בשלב הראשון מומלץ לערוך לתלמידים היכרות ראשונה עם עולם היזמות:
איך נראים מיזמים מצליחים? איך נראים מיזמים מצליחים של ילדים? מדוע שאנשים ירצו בכלל להיות יזמים? ובשביל מה היזמות נחוצה לנו? מה היא חשיבותה של היזמות והאם היא נחשבת כמקצוע? מהו ההבדל בין יזמות חברתית ליזמות עסקית?
2. אלו תכונות ומיומנויות הכרחיות בכדי להפוך ליזם?
מהו תמהיל התכונות המרכיבות את אופיים של יזמים והאם יש סוגים שונים של יזמים. בשלב זה ננסה לבחון מה נוכל ללמוד מהיזמים המצליחים בעולם? ואיך למידה זו מתחברת לחיי התלמידים.
נשוחח ונחשוב עם התלמידים, תוך כדי בחינת סיפורי חיים של יזמים מתחומים שונים, מהן התכונות המאפיינות את היזמים הללו? עד כמה ואיך תכונות אלו מסוגלות להעניק לנו כלים בעולם שלנו? כמה מהתכונות הללו כבר קיימות בתוך כל אחד מאיתנו? נשאל את התלמידים האם הם עשו בעבר פעילויות הקשורות ליזמות?
3. מושגים ביזמות
בשלב השלישי נבצע סקירת מושגים בסיסיים ביזמות (תוכלו למצוא כאן מונחים רבים נוספים), כגון:
4. לימוד חשיבה יזמית
בשלב זה התלמידים יכירו, ילמדו ויתרגלו סוגים שונים של חשיבה יזמית. הם ילמדו שיטות חשיבה ויתרגלו גמישות מחשבתית וחשיבה ביקורתית – כזו שהיא "מחוץ לקופסה". בשלב זה כדאי ללמד את התלמידים את הגורמים הבאים:
5. הערכה עצמית והתייחסות להצלחות וכישלונות
כל יזם צריך להיות מעולה בהערכה ומדידה עצמית אל מול המטרות שהציב לעצמו, ולאחר המדידה, הוא צריך לדעת כיצד להמשיך אחרי הצלחה כמו גם כישלון. אחד החלקים החשובים ביותר כאן הוא למידת יחס חדש לכישלונות, שהינו שונה מזה שבדרך כלל התלמידים שלנו מחזיקים. על התלמידים לתפוס את הכישלון כחלק בלתי נמנע בדרך שילמד אותם שיעור חשוב. על מנת להעביר את המסר כדאי להציג דוגמאות ליזמים שנכשלו ואיך הכישלונות שלהם הפכו לאבן דרך חשובה בדרך להצלחתם.
אחרי או תוך כדי הלמידה הזאת, חשוב לאפשר לתלמידים להתנסות בתהליך יזמי בעצמם. כך למעשה כל תלמיד יתנסה בשלל השלבים הנ"ל. יחד עם התלמידים נעבד את המידע הנלמד והנחווה, ונבדוק היכן עקרונות היזמות פוגשים כל תלמיד ותלמידה ומשפיעים על העולם האישי שלו/ה.
*
אחרי שנחשפתי לאחרונה לכמה מיזמים מדהימים שנבנו בידי יזמים צעירים, לא יכולתי שלא להיזכר בדברים שאמר ריימונד קורצוויל בוועידת הנשיא 2009: "אנשים צעירים מאוד פיתחו את גוגל ואת פייסבוק ויצרו כך מהפכות. יש לעודד וללמד ילדים כבר מגיל צעיר תכונות של יזמות. תהליך היזמות ייצור צורך בלימוד נושאים נוספים לצד העיסוק המרכזי. כך ילדים גם ילמדו על תחום שקרוב ללבם וגם ישפיעו על העולם".
מלמדים יזמות בבית הספר? ספרו לנו על כך בתגובות, כך שמורות ומורים רבים יוכלו ללמוד מכם!