נשארים מעודכנים
הצטרפו לקהילת 'הגיע זמן חינוך' וקבלו עדכון שבועי עם כל מה שמורות ומורים צריכים לדעת
הוא ידוע ביכולת ההוראה הפנומנלית שלו, מסוגל לרתק מיליוני תלמידים ברחבי העולם, שמקשיבים לו כמהופנטים שעות על גבי שעות, ומעולם לא יצא לו להעיף תלמיד מהכיתה בגין חוסר הקשבה.
בסקרי הפופולריות הוא לוקח את המקום הראשון בהליכה, שנה אחרי שנה, משאיר אבק צפוף ודחוס במיוחד למקום השני, שלא רואה אותו גם ביום בהיר מבעד לטלסקופ החלל "האבל".
תלמידים עושים שמיניות בכדי להתפלח ולצפות במופע שלו, באופן שגרתי - על בסיס יומיומי, מחזה שאצל מורים אחרים הוא בגדר חלום רחוק.
כשמנסים להבין מאיפה הוא רכש את שיטות ההוראה המהפכניות שלו, ומחפשים אחר החממה האקדמאית המפוארת שגידלה אותו, העסק מתחיל להסתבך, כשמגלים שכף רגלו מעולם לא דרכה באף אוניברסיטה, מכללה או כל גוף אחר שעוסק בהכשרת עובדי הוראה.
יש והוא מסוגל לעמוד מול קהל שבוע שלם רצוף, ללא אוכל ושתייה וללא הפסקות.
לא, אני לא מתכוון ל'מורה המשובט', אלא לידידו הטוב של האדם: מסך הקולנוע.
נראה שכבר שנים שהפדגוגיה החינוכית מסתכלת, אכולת קנאה, בשיעורי הצפייה וברייטינג שכובשים את בתי הקולנוע, ולאחרונה גם בצפייה הישירה וטכנולוגיית ה-Streaming media ויכולה רק לחלום על היום בו רמת העניין והקשב של תלמידי הכיתה יגרדו את האדיקות הדתית בה צופים מיליוני תלמידים בכל זמן נתון באלפי תוכניות טלוויזיה וסרטים ממכרים.
ובכן, מסתבר שגם כאן, תקף הכלל: "אם אתה לא יכול לנצח אותם, הצטרף אליהם". אבל האם זה בכלל בגדר האפשרי לפזר קצת מ'אבקת הכוכבים' הזו בכיתה?
***
ברוכים הבאים למתודת הסרטונים: "קטנה ברשת".
עד עכשיו הסרטונים היו מבחינתנו כמו הארץ המובטחת למשה: ראינו איך התלמידים שלנו נשאבים לתוך ה"מסך הגדול" וכן ל"מסך הקטן", מבלים מאות שעות בשנה בצפייה בסרטי קולנוע ובסרטוני YouTube בסלולרי, אבל חוץ מלהסתכל, לא יכולנו בעצם לעשות כלום.
אבל שימוש בסרטונים בכיתה עוזר לנו ללמד בצורה מרתקת, מרגשת וחווייתית, בכלום כסף.
איך קשורים סרטונים לשיח החינוכי הכיתתי?
אחת מהשאלות הנפוצות ביותר בעולם החינוך היא איך לגרום לתלמידים להקשיב ולהתעניין בכיתה באותן רמות קשב, סקרנות ומחויבות שהם מפגינים כלפי הסרטים והסדרות הפופולריים ביותר בעולם, החל ב"הארי פוטר" ו"משחקי הרעב" וכלה ב"גאליס" ו"השמינייה" הישראלים?
אין עוררין על כך שמערכת החינוך לא יכולה להתחרות בהפקות המפלצתיות והגרנדיוזיות, המתוקצבות במאות מיליוני דולרים ומאפשרות לבמאים לכתוב סיפור שמתיז על המסך את טכנולוגיית המילה האחרונה, שמציפה את הצופים בחוויות ראיה ושמיעה, שכמו לוקחות אותם במנהרת הזמן, לעבר מסעות מופלאים ומוחשיים, לעומת האפרוריות המאפיינת לעיתים את חומר הלמידה בבית הספר.
אולם אם חושבים על כך, מגלים בעצם שכמעט כל סרט וסידרה כזו, הינו מכרה זהב של מסרים, שרק מחכה שנבוא, נגלה אותו ונשתמש בו לצרכינו.
אני מאמין כי המיומנות הנדרשת בכדי "לדוג" מסרים מתאימים מהסרטים והסדרות, שישמשו אותנו בשיעור לשם העברת מסרים חינוכיים, הינה נלמדת והכרחית, שכן אנו חיים בעידן שמפציץ את תלמידנו באופן תמידי במידע, שהינו לעיתים קרובות מוטעה במתכוון.
בואו ניקח לדוגמא את אחד ממכרות הזהב הגדולים ביותר של המידע והמסרים, שהצמיחה האנושות: YouTube. על פי דיווחי החברה, בכל דקה מועלות לאתר YouTube בממוצע שישים שעות של וידאו, (נכון ל-2012. מן הסתם היום מדובר על הרבה יותר), כלומר - בכל שניה מועלה לאתר שעת וידאו אחת לפחות.
בין אוקיינוס הסרטונים המועלים והקיימים באתר, ישנם סרטונים רבים, שהופקו במיוחד בכדי להעביר לצופה מסרים חינוכיים באינספור תחומים: כוחו של היחיד, רגישות לזולת, חשיבות הסולידריות, היתרון האנושי, האמונה בתקווה ועוד, כמו גם סרטונים המלמדים תחום תוכן מסוים כגון מיוזה ומיטוזה, סיפורי התנ"ך, איך מבצעים חילוק ארוך בקלות, מה הם הגורמים לפריצתה של מלחמת העולם השנייה, הסבר על איך מנקדים נכון ועד ועוד.
כל סרטון כזה הוא כלי רב עוצמה, שבשימוש נבון ומושכל, יכול להעיף את השיעור בכיתה לפסגות חדשות, וזאת לאחר שהוא 'צבע' את השיעור במעט מאבקת הקסמים בעלת הריח ההוליוודי.
איך זה עובד?
לשם כך, אני רוצה להציג לכם מתודה נפלאה שאני עושה בה שימוש הן כמחנך והן כמורה מקצועי ובכל פעם מחדש קוצרת שבחים ומוכיחה יעילות אדירה בשטח:
'קטנה ברשת' – סרטונים קטנים לשיעורים גדולים
באמצעות רשימה שבועית, מוגשים לכם בכל שבוע חמישה סרטונים שונים, המותאמים נקודתית למערכי שיעור ושיעורים בכיתה. ליד כל סרטון מובא התוכן אליו הוא יכול להתאים, לאיזה גיל ולאיזו שכבה, כמה זמן הוא לוקח ובאיזהו שפה הוא מדבר.
הסרטונים יכולים להיות מוגשים כפתיחה מתודית לשיעור, כנקודת שיא, עוגן לשיעור או בכדי לאסוף מחדש את הקשבת הכיתה וכן כסיום שיעור ברגע שיא, שיגרום לתלמידים לצאת ממנו עם מסר נוקב ומדויק במיוחד.
את הסרטונים ניתן לחלק בגדול לארבע קטגוריות עיקריות:
1. ניסויים חברתיים
סרטוני הניסויים החברתיים מיועדים להעביר מסרים הקשורים לסולידריות חברתית, אכפתיות וערבות הדדית, דרך מקרים המדמים התנסויות אמיתיות של בני אדם, המצולמים במצלמה נסתרת.
המקרים מגוונים ומכסים מצבים יומיומיים שכולנו חווים: לעבור ליד הומלסים "שקופים" ולבחור להתעלם מהם. להיתקל בשטר של מאה שקלים שלא שייך לנו. לראות ילד שהלך לאיבוד.
הנה כמה דוגמאות:
א. סנובים, בסדום כבר הייתם?
ניסוי מצמרר שמציב בפנינו מראה נוקבת במיוחד על הרגלי הפוסט-מודרנה, במקדש הקפיטליזם - מנהטן.
מה קורה לילד שקופא ברחוב בקור של מינוס כמה מעלות, שהינו כאילו שקוף לאנשים שממהרים לעבודה בכדי לעשות עוד קצת דולרים. זהו ניסוי חברתי מערוץ OCKtv המשובח והמלא בניסויים שיעיפו לכם את האדישות. מומלץ להשתמש בסרטון כפתיחה לשיעורי חברה בעניין הסולידריות החברתית שתקעה שלט: 'הלכתי ותיכף אשוב', וכן בדיונים אודות הפוסט-מודרנה של המאה ה-21 וההשלכות החברתיות שלה. מתאים מכיתות ה' ומעלה. אורך-5:46 דקות. אנגלית עם תרגום. חפשו בגוגל: ניסוי חברתי הילד שקופא מקור, או לחצו על הסרטון למטה
ב. אז איך המוסר שלכם הבוקר?
בדרך לעבודה, אתם פתאום מגלים שמישהו רוצה לעקוץ ולגנוב כסף מאדם אחר. תכל'ס, עם יד על הלב, תעשו משהו או שפשוט תשאירו את הצדק על ממתינה? סרטון נוקב שמשאיר אותנו עם הרבה סימני שאלה אודות המוסר האנושי בכלל ושלנו בפרט. מומלץ להגיש כפתיחה לפעילויות בשיעורי אזרחות וחברה, אודות הנורמות החברתיות והקול הפנימי שלנו שמעצב אותם. מחטיבה ומעלה. אורך-4:27. בעברית. מילות חיפוש בגוגל: כמה רחוק תלכו בשביל כסף? ניסוי חברתי
סרטונים אלו מיוחדים בהפקה המוקפדת והמרשימה שלהם (בעיקר אלו של "פיקסר", הידועים בפס הייצור המשובח שלהם) ומלווים בדרך כלל בנגיעות אירוניות מחוכמות, מלוות פנאץ' מעורר מחשבה. מנעד השימוש הרחב של הסרטונים נגזר מכך שמדובר אחרי הכול באנימציה מתוחכמת, הפונה גם לצעירים וגם לשכבות המבוגרות יותר.
דוגמאות:
א. נעים מאוד, האדם.
סרטון פשוט ומדויק המציג את האדם הקדמון ואיך הוא מגיב ברגע שאמונתו נתקלת באמונה אחרת. משעשע, מהודק היטב ומתאים במיוחד כפתיחה לשיעורי חברה בעניין: 'האחר הוא אני', כמו גם לשיעורי אזרחות בעניין סולידריות והיכולת להכיל את האחר. מתאים מכיתות ה' ועד לחטיבה העליונה. מומלץ להגיש כפתיחת שיעור. אורך-6:20 דקות. ללא מילים. לחיפוש בגוגל: Pixar Lifted 2
ב. הפתרון שבנו
סרטון קצר ונפלא הממחיש לנו מדוע אדם צריך לחפש קודם כל את הפתרון בתוכו פנימה ואיך לפעמים הדלת הפתוחה נמצאת לנו ממש מול העיניים, רק מרוב שאנחנו עסוקים בתירוצים ובתסכול, אנחנו מפספסים אותה. הסרטון יכול לשמש כחומר גלם נהדר לעיבוד פעילויות בכיתה הדיון ב"כוחו של היחיד" וכן לשם החדרת מוטיבציה. מחטיבה ועד לתיכון. אורך-2:18 דקות. ללא מילים. חיפוש בגוגל: אנימציה עם מוסר השכל | Prospective student.
3. סרטוני מודעות בעלי מסרים ערכיים
סרטוני המזרח הרחוק (מסין, יפן, קוריאה) מאופיינים בפנייה חזקה לשק הדמעות. לעיתים נוטים קצת לקיטש, אבל אם נתעלם מהסרקזים המאפיין אותנו, מבחינת התלמידים הם לגמרי עושים את העבודה תוך הטמעת מסרים מהחיים באופן נוגע ומטלטל.
דוגמאות:
א. אהבה של אבא
סרטון המביא את סיפורה של ילדה קטנה המתמודדת בפעם הראשונה עם שבירת דמותו של אביה כנוכחות הגיבורה של חייה, עד לטוויסט שמאפשר לה להבין שבעצם הכול בשבילה ולטובתה. הסרטון בנוי בקפידה, תוך הדמיה במיוחד של החיים והסיפור שמסתתר כ"אפקט הקרחון" מאחוריהם. מתאים לשימוש גם בשיעורי חברה וגם לערבי כיתה בעניין "עין טובה" והחובה המוטלת עלינו לחתור תמיד ולהבין את התמונה המלאה. בנוסף מומלץ גם כחומר למחשבה בעניין כיבוד הורים. מכיתות ה' ועד לחטיבה ותיכון. אורך-3:26 דקות. אנגלית עם תרגום. בגוגל: סרטון מדהים ומרגש עם מסר חזק במיוחד.
ב. תעביר את זה הלאה
סרטון המעביר את מסר החשיבות בעשיית דברים טובים, ואיך בסופו של דבר כאשר נותנים ומעניקים לאחרים - בסופו של דבר זה יחזור אליך בחזרה. כמיטב המסורת: נוגע בנקודה, מרגש ומעביר את המסר. מחטיבה ומעלה. אורך-3:05 דקות. אנגלית עם תרגום. חפשו בגוגל: Heartwarming Thai Commercial - Thai Good Stories By Linaloved.
עוד סרטון אחרון וחביב שהייתי חייב להכניס במסגרת "קטנה לסיום":
לשחק על המים - על כוח היצירתיות והאמונה בכוחו של היחיד ובכוחם של הרבים. מבוסס על סיפור אמיתי. אורך-6:00 דקות. מכיתות ו' ועד לתיכון. מושלם כפתיחה לשיעורים אודות יזמות חברתית ופרוייקטים. אנגלית עם תרגום.
מתודת הסרטונים נועדה לשמש כ"תוסף" שמכניסים לדלק השיעור. אבקת קסמים שמתניעה את השיעור ומעבירה את המסר החינוכי הרצוי, באמצעות המתודה שמצליחה כאמור לרתק אליה מיליוני בני נוער ברחבי העולם, פעם אחר פעם.
ברור שאין די רק בהבאת הסרטונים, אלא נדרשת הכנת השיעור מראש כמו גם עיבוד המידע הרלוונטי שאפשר להפיק מהסרטון. אולם, אין ספק שבעזרת שימוש נבון ומושכל במתודה זו, תוכלו לקבל כלי חינוכי ואפקטיבי שיעזור לכם להדביק לשיעור שלכם כנפיים. באחריות!
חושבים שהגזמתי?
נסו בעצמכם!
הסרטונים מתפרסמים כאמור כמדור קבוע, אחת לשבוע, במסגרת העלון: "עולם קטן".
להרשמה לרשימת התפוצה ולקבת הסרטונים אחת לשבוע מוזמנים לפנות למייל: [email protected]