נשארים מעודכנים
הצטרפו לקהילת 'הגיע זמן חינוך' וקבלו עדכון שבועי עם כל מה שמורות ומורים צריכים לדעת
זהו החלק השני במדריך "שיעור הפוך" (לעתים קרוי גם כיתה הפוכה) למורה המתחיל/ה. בחלק א' הצעתי קווים מנחים לבחירת נושא לשיעור ההפוך וטיפים לאיתור סרטונים. בחלק זה אטפל ביצירת סרטונים ושיתופם.
לפני שניגע בהיבטים הטכניים של יצירת סרטונים, אזכיר נקודה חשובה - אם כבר קיים סרטון טוב אשר מממש את עיקר מטרותיכם הפדגוגיות - גם אם אינו תואם את ציפיותיכם במאת האחוזים - אל תשקיעו ביצירת סרטון. השתמשו בסרטון מוכן וחסכו לעצמכם זמן רב שאותו תוכלו להשקיע בתכנון השיעור.
ואחרי ההסתייגות הזאת, אפשר להתחיל; יש מגוון רחב של גישות ליצירת סרטונים, ומורה שרוצה ליצור סרטונים לתלמידים יכול/ה להגיע בכלים חינמיים לתוצאות מאוד מרשימות באיכותן וברמת הגימור שלהן, תלוי כמה זמן השקעה בוחרים להשקיע. בכל מקרה רצוי לא לנסות ליצור סרטון ראשון גרנדיוזי ומפואר, אלא להתחיל עם סרטונים פשוטים יחסית ולהמשיך לאט לפי ניסיונכם.
מתוך מגוון רחב של שיטות וכלים ליצירת סרטונים, אני מביא לכם כאן את חמש השיטות הנפוצות והיעילות ביותר בעיני. זהו מבחר מצומצם ודי שרירותי, וחיפוש לא ארוך יעלה בידיכם כלים רבים ליצירת סרטונים שאולי יתאימו לכם יותר.
5 השיטות הנפוצות והיעילות ליצירת סרטונים
1. הקלטת מצגת
זו ככל הנראה הגישה הפשוטה ביותר מבחינה טכנית; יוצרים מצגת עם שקופיות המתארות את החומר הנלמד, ומקליטים דיבור המלווה את העברת השקופיות.
דוגמאות נוספות: מצגת על זריקה אופקית, מצגת על החוק הראשון של ניוטון.
כלים בהם ניתן להשתמש:
2. הקלטת מסך (screencasting)
זו השיטה החביבה עליי. היא משלבת יכולות מגוונות יחד עם זמן הקלטה קצר יחסית ופשטות טכנית. הקלטת מסך מאפשרת להקליט כל מה שמתרחש על מסך המחשב. בין השאר ניתן להציג קבצי וורד, דפדפן במהלך גלישה ברשת, קבצי אקסל, מצגות או ציור חופשי.
הקלטת מסך היא כלי מגוון הרבה יותר מהקלטת מצגת, שדורש הרבה פחות הכנה כמו גם פחות דרישת מיומנות. במרבית הכלים להקלטת מסך ניתן לשלב צילום במצלמת רשת (webcam), שניתן למקם בפינת המסך. כך הצופים רואים את מה שעושה המקליט על המסך, כמו גם את פניו בעת שהוא מסביר.
כלים בהם ניתן להשתמש לשם הקלטת מסך:
3. צילום לוח גרפי
כאשר אתם מתכננים שיעורים שכוללים כתיבה רבה מצד המורה, שימוש בלוח גרפי הוא נוח מאוד כי הוא מאפשר כתיבה מהירה יחסית תוך כדי דיבור, ועשוי למנוע את הצורך בעריכת וידאו ובהכנות ארוכות. מניסיוני זה שימושי במיוחד עבור שיעורים ריאליים, למשל כאלו עם משוואות רבות שצריך לכתוב על הלוח.
שתי דוגמאות נוספות לשיעורים מצולמים שעושים שימוש בלוח גראפי ניתן למצוא כאן וכאן.
כאן אתם יכולים ללמוד כיצד מקליטים מסך ו/או לוח גרפי
4. הקלטה באמצעות טאבלט
שילוב של הקלטת מסך עם לוח גרפי. צג המגע בטאבלטים מאפשר הקלטה נוחה יחסית תוך כדי כתיבה.
לא התנסיתי אישית בהקלטה על טאבלט, אבל רבים עושים זאת.
5. צילום וידאו
ניתן כמובן לצלם סרטונים באמצעות מצלמת וידאו רגילה / טלפון חכם / מצלמת רשת. גישה זו מאפשרת מגוון רחב של המחשות אך עלולה לגזול יותר זמן בהכנת עזרים. אמנם הכלים הדרושים בצילום מסוג זה הם מצלמת רשת, טלפון חכם או מצלמת וידאו, אך במקרים רבים ייעשה שימוש גם בתוכנת עריכה.
ז'אנרים בצילום:
עריכת וידאו
עריכת וידאו מאפשרת ליצור סרטונים זורמים יותר, ולעתים לקצר את משך ההכנות לסרטון. אולם פעולת העריכה דורשת זמן והיכרות עם כלים נוספים. לכן זה לא כל כך מומלץ למתחילים שאין להם ניסיון טכני עם הקלטה או עריכה.
כלים בהם ניתן להשתמש:
החלטתם ליצור סרטון? אני ממליץ בחום להיזכר ברשימת המאפיינים של סרטונים טובים שהופיעה בפרק א' של המדריך.
בהצלחה!!!
בפרק השלישי והאחרון של המדריך אכתוב על נדבכים נוספים הדרושים למורה המשתמש בשיעור הפוך: איך לשתף סרטון, איך לגרום לתלמידים לצפות ולבסוף גם מה כדאי לעשות בשיעור אחרי הסרטון.