נשארים מעודכנים
הצטרפו לקהילת 'הגיע זמן חינוך' וקבלו עדכון שבועי עם כל מה שמורות ומורים צריכים לדעת
במסגרת סדרת הכתבות שלנו ממשרדי ההייטק לכיתת הלימוד, תפסנו לשיחה את אלי נצר, מורה למתמטיקה ורכז תקשוב בתיכון חדש בת"א. נצר, בן 45, הינו בוגר תואר ראשון בהנדסת אלקטרוניקה ותואר שני במנהל עסקים שהתחיל את הקריירה שלו כמהנדס בחברות הייטק. לפני כ6 שנים החליט לעשות הסבה להוראה, אך לא זנח את הסטארטאפיסט שבו והקים את מיזם שיעורטונים מתמטיים.
מדוע בחרת בהוראה?
לפני גיל 40 החלטתי לשנות עיסוק למשהו שמתאים יותר למסגרת המשפחתית שלי. רציתי לעבוד עם ילדים – להכנס לעולם שלהם שמאד מעניין אותי. אחרי הרבה שנים בתעשייה החלטתי שמורה ומחנך זה המקום בשבילי, הרגשתי שמיציתי את העיסוק שלי בתעשייה ורציתי למצוא חיבור עם תלמידים. קיבלתי את זה גם מהבית, ההורים שלי אנשי חינוך. כשלמדתי באוניברסיטה התנסיתי בהוראה, לימדתי שנה אחת בחטיבת ביניים והתלהבתי מאד. אבל הכיוון שלי אז היה עיסוק בהייטק.
איפה עשית את ההסבה?
נכנסתי לתכנית 500 של משרד החינוך שבמסגרתה נבחרו אנשים שעסקו בהייטק ותחומים דומים ללמד מתמטיקה ומדעים. עשיתי הכשרה בסמינר הקיבוצים להוראת מתמטיקה. הרגשתי שיש לי מה לתת מהנסיון שלי בתעשייה ובצבא. ידעתי שאני מאד אוהב את זה, זה היה לי בבטן. לא ידעתי אז, כמה זה נכון ועד כמה תחום ההוראה יכול להיות יצירתי ומאתגר גם בכיתה וגם ביחס אישי לתלמידים. התחום זועק לשינוי והרבה דברים קורים בתחום. זה הזמן הכי יפה להיות מורה, זמן מצויין לפתח ולשנות.
מאיפה נבע הצורך להקים את שיעורטונים?
כשהגעתי ללמד בפועל ,ראיתי שכבר אי אפשר ללמד את הילדים כמו שלימדו אותנו פעם. גם בתעשייה הדברים משתנים כל הזמן. התחלתי בתהליך של חיפוש מאד מעמיק לראות מה עובד, איך אפשר אחרת? התחלתי לעשות סרטונים של אקדמיית קהאן, זה בדיוק מה שאני צריך. הרעיון הוא שהתלמיד יושב בבית בזמן שנח לו, והוא מבין יותר טוב את ההסבר המקצועי בוידאו מההסבר שהוא מקבל בזמן השיעור. החלטתי למסד את זה, והיום אחרי 3.5 שנים יש 800 מעל סרטונים באתר ויותר מ700,000 צפיות. בנוסף, אני מקבל המון פידבקים,תודות ושאלות מתלמידים ומורים. הצפייה בסרטונים היא ללא תשלום וללא רישום.
פרס רקנאי-קופ-צ'ייס-רש"י למורה היזם אותו קיבל נצר עבור שיעורטונים מתמטיים
ההתלבטות לגבי המעבר להוראה הייתה קשה?
כן, זה לא טריוויאלי. אף אחד לא הבטיח שיהיה כיף, אנשים אמרו לי שזה בניגוד להגיון הכלכלי. העדפתי להמשיך לעשות מה שאני נמשך ואוהב ואז קורים דברים טובים.
בניגוד להגיון הכלכלי?
כן, אי אפשר להשוות. בתלוש הראשון אתה מבין עד כמה זה עמוק.
זה עדיין מעסיק אותך?
לא, בהתחלה זה היה מאד חזק. אבל כרגע זה לא מעסיק אותי. היו גם עוד פקטורים בהתלבטות: הייתה המון אי ודאות לגבי איך זה יקרה. האם יהיה לי נחמד? האם הצוות יהיה נחמד? אבל בסופו של דבר זו לא החלטה של טבלת בעד ונגד, הלכתי עם ההרגשה הפנימית. בהתחלה צריך הרבה אורך-רוח, יש המון אתגרים במיוחד בהתחלה.
מה הכי מאתגר בלהיות מורה?
הבנתי מהר מאד שאני חייב ליצור עניין וסקרנות. חומר הלימוד במתמטיקה, יש בו המון תרגול. התלמידים לא תמיד מבינים למה הם צריכים את כל התרגול המשעמם הזה. צריך לקשר להם את החומר לחיי היומיום. זהו אתגר מעניין בכל שיעור מחדש ובכל סרטון שאני עושה מחדש. בסרטונים אני משתמש בצבעים ובהמחשות, משקיע המון בהמחשה.
צפו בסרטון לקט קצר של שיעורטונים מתמטיים
במה שונה הילדים של היום?
כולנו השתנינו. כחברה אנחנו רגילים לצרוך דברים מאד מהר ולא בצורה פרונטלית. כנראה גם פעם זה היה קשה, אבל השלמנו עם זה כי לא הייתה אלטרנטיבה. היום ערוצי הלמידה מגוונים יותר – יוטיוב, אינטרנט – הכל זמין ונגיש. פעם היינו הולכים לספרייה בשעות מסויימות, להשאיל וכו'. בעולם הגירויים של היום קשה לכולנו למצוא קשב ושקט ל45 דקות.
מה למדת בהייטק שעוזר לך להיות מורה טוב?
בהייטק עושים שימוש מאסיבי במחשוב ותקשוב. הנסיון באתגרים ובפרויקטים אתה יכול להסתכל בצורה שונה ולמצוא פתרונות יצירתיים. בתעשייה חשוב לעבוד בקבוצות וביחד, אני מנסה לעבוד על זה עם התלמידים. אני יודע להסביר להם למה חשוב שילמדו נושאים מסוימים, מה הקשר שלהם לעולם האמיתי.
מה הכי מדהים בלהיות מורה?
החוויה בשיעור עצמו, האינטראקציה עם תלמידים. כשאני רואה התלהבות אצל התלמידים, לפעמים הם מוחאים כפיים, אין דבר שיחליף את זה. ילד שמתגבר על מכשול ומבין – אני מבין שעשיתי את מה שאני צריך לעשות. לא משנה באיזו דרך אמשיך, אני יודע שתמיד אלמד.
מה יש לך להגיד להייטקיסט ששוקל הסבה להוראה?
אם זה בוער בך בפנים, פשוט תעשה את זה.
----------------
גם את\ה מתעניין\ת בהסבה להוראה?
ריכזנו בעבורך מידע על תכניות ההסבה המיוחדות והיוקרתיות שקיימות כבר היום בישראל. בהצלחה!