שרה נכנסת לכיתה בבוקר כמה דקות לפני שהשיעור מתחיל. היא ניגשת לאחורי הכיתה, מוציאה מצלמה קטנטנה מהתיק ומחברת אותה לחצובה הפשוטה שכבר הפכה לחלק אינטגרלי מהנוף בכיתה. היא מסתכלת לרגע לראות שהמצלמה מכוונת נכון כך שהיא תופסת חלק ניכר מהכיתה, בגובה הנכון ו... לוחצת על Record.
הטכנולוגיה שהתפתחה בעשורים האחרונים גורמת לצילום שיעורים להיות פשוט בצורה שכמעט לא תיאמן. כל מה שדרוש היא מצלמה בסיסית או פלאפון חכם, והנה – יש לכם דרך תיעוד מדהימה לכל מה שמתרחש בכיתה שלכם.
מורים ברחבי העולם נוהגים לצלם את עצמם באופן קבוע. הנה 6 סיבות שבגללן הם עושים זאת:
1. לעקוב באופן אישי על ההוראה שלכם והתקדמות התלמידים
כל מורה יודע/ת שלהבחין בכל דבר המתרחש בכיתה בזמן השיעור זה כמעט בלתי אפשרי. המורה צריך/ה להגיב על המתרחש ולהיות אקטיבי/ת ולעיתים קרובות לא ניתן להבחין בהכל, ובטח שלא לחשוב על כל דבר. מה גם שלאחר יום הוראה מלא ועמוס, קשה לזכור את כל המידע, ההתרחשויות והמחשבות הללו. נוספת על כך העובדה שהזיכרון שלנו הוא לא תמיד הכלי האמין ביותר, ואנחנו נוטים לזכור דברים מסוימים, לשכוח אחרים ואפילו לעוות קצת את הדברים. כאשר מורים מצלמים את עצמם הם יכולים להתבונן בשיעור שהעבירו בצורה נינוחה, לרשום לעצמם הערות ולחשוב על הדברים. בצורה זאת אתם יכולים לצפות בהוראה שלכם כמו גם בתלמידים, לבחון כיצד הצורה בה לימדתם השפיעה על תלמידיכם – האם התלמידים הבינו? האם היו קשיים מיוחדים? האם היו תלמידים שנשארו מאחור ופשוט לא שמתם לב? האם יש תלמידים שאינם אתכם באופן קבוע? ואולי היה דבר מה שעשיתם והיה יעיל במיוחד, אך לא שמתם לב לכך? או שמא צורת הסבר מסוימת פשוט לא הייתה ברורה מספיק לתלמידים? ואולי יכולתם לחכות יותר זמן לאחר שאילת שאלה, על מנת שכל התלמידים יחשבו? או שיכלתם לתת לאחד התלמידים להסביר את החומר לאחרים, כי הוא כבר הבין מעולה את החומר וענה על שאלה בצורה שגרמה לכמה תלמידים לתפוס את העניין, אבל אתם בדיוק הייתם עסוקים בתלמיד אחר שהפריע, אז פשוט לא קלטתם?
צילום שיעורים כמקור למשוב הוא כל כך יעיל, עד שביל גייטס בחר להשקיע רבות בתחום זה ואף החליט לדבר על נושא זה בכנס TED יוקרתי במיוחד.
אנחנו יודעים שאתם עובדים קשה, וזמן הוא לא דבר מה שיש למורים בשפע. אבל גם צפייה בשיעור אחד, מכיתה אחת, פעם בשבוע, יכולה לגלות לכם המון על עצמכם ועל התלמידים שלכם. אתם תופתעו עד כמה הצפייה יוכלה לשפר את ההוראה שלכם, כמו גם את הקשר עם התלמידים.
*טיפ: מורים רבים מספרים שכאשר הם נתקלים בקוצר זמן, הם נוטים לראות את השיעור במהירות כפולה. זה אולי פחות יורד לפרטים, אך מאפשר צפייה גם בתנאים של חוסר זמן. עם זאת, בכל מקרה של צפייה, חשוב במיוחד לכתוב הערות לעצמכם בצד. מעין "יומן צפייה" שיעזור לכם לעקוב אחרי התלמידים וההוראה שלכם, כך שתשימו לב לדברים שחוזרים על עצמם כמו גם משתפרים.
2. לעזור להתפתחות המקצועית של מורים אחרים
אחד הרעיונות הפופולאריים בחינוך העולמי כיום הוא המושג "לפתוח את דלתות הכיתה", כלומר (בין השאר) שמורים יוכלו להיכנס לשיעורים ולצפות בעמיתיהם מלמדים וללמוד מהם. נוהג זה אינו פשוט כל כך במציאות בה ימיהם של חלק ניכר מהמורים עמוסים במיוחד. צילום שיעורים מאפשר לכולנו לפתוח את דלתות הכיתה בצורה מדהימה: דמיינו לעצמכם עולם בו מורים מנוסים ומעולים מצלמים את עצמם ומוסיפים את השיעורים שהם אוהבים במיוחד לתיקייה ממוחשבת, המשותפת לכל המורים בבית הספר, או לספריה אינטרנטית הפתוחה בפני כל המורים בכל מקום. במצב כזה, מורים מתחילים, סטודנטים להוראה ואף מורים שחשים שהם מתקשים בתחום מסוים, יוכלו לצפות במורים מדהימים וללמוד מהם. יתרה מזאת, מורה יוכל לצפות בכמה סרטונים של מורים שונים בתחום אותו הוא רוצה לשפר. כך למשל, אם מורה מתקשה במציאת רעיונות ללימוד חילוק ארוך, הוא יוכל לצפות בשלושה מורים מלמדים זאת בצורות שונות, ולבחור את הצורות שמתאימות לו. אם מורה מתקשה להשליט סדר בכיתתה, היא תוכל לצפות בארבעה סרטונים של מורות שמצליחות לשמור על ניהול כיתה ממושמעת בצורה מעולה, וללמוד מהן את הדברים אליהם היא מתחברת. צילום של שיעור יכול להעביר בקלות הרבה דברים שגם המרצה הכי טוב או הספר הכי מתוחכם על חינוך יתקשו מאוד להעביר.
*טיפ: מורים מנוסים, קחו אחריות בית ספרית וצרו תיקיית סרטונים. הידע והניסיון שלכם יכולים לשנות מקצה לקצה את ההוראה של מורים חדשים. היו אתם סוכני השינוי!
3. להתקדם ולהתפתח, יחד עם מורים אחרים
זהו אחד מהשימושים הנפוצים והיעילים ביותר לשימוש בשיעורים מצולמים, ולכן יש גם שיטות רבות להשתמש בשיעורים המצולמים לשם התפתחות מקצועית, ואתם יכולים לבחור את המתאימה לכם:
*טיפ: אף פעם אל תכריחו מורים לצלם את עצמם אם הם מתנגדים. צרו יחסים של ביטחון והתחילו במורים שמוכנים לצלם עצמם, או בשיעורים מצולמים של מורים שאינם מתוך הקבוצה. היו לא שיפוטיים. במידה ויוצרים ישיבות צוות או משוב המבוססים על וידיאו – יש לתת למורים לבחור את הסרטונים שלהם שהם מעלים לדיון ולעודד אותם לצפות בסרטון לבד לפני כן, על מנת שהסרטונים יהיו דבר שמקדם למידה ולא מעורר חשש מביקורת.
מומחים ומומחיות בתחום צילום השיעורים מספרים על למידה של מורים מצילומי שיעור
4. להעביר את השיעור המצולם לתלמידים
קרה לכם פעם שצפיתם בסרט ופספסתם איזה רגע כי דעתכם הוסחה? אם התמזל מזלכם, יכלתם להריץ לשנייה את הסרט לאחור ולקלוט את כל מה שקרה.
באופן מצער, לתלמידים הדבר הזה לא מתאפשר היום, אבל אתם לגמרי יכולים להפוך זאת למציאות. חשבו כמה היה עוזר לתלמידים שלכם אם כל השיעורים היו נמצאים במחשב שלהם או במחשב הבית ספרי, והם היו יכולים לצפות שוב בשיעורים בתחום שלא הבינו עד הסוף, או להשלים בקלות שיעורים שהפסידו. הפצת השיעורים המצולמים לתלמידים יכולה להיות לעזר אדיר לתלמידים.
*טיפ: הקפידו לתת שמות ברורים ומדויקים לשיעורים כאשר אתם מעבירים אותם לתלמידים, כולל תאריך, ונושא השיעור המדויק. צרו ספריה אינטרנטית מסודרת שתהיה פתוחה ומסודרת מראש לתלמידים, או הפקידו את אחד התלמידים על סידור זה.
5. להעלות לרשת ולסייע לתלמידים ומורים בכל רחבי הארץ.
קצת כמו סעיפים 2 ו-4 יחדיו, בגדול. אם תעלו לרשת (למשל ל-youtube) את השיעורים שאת מעלים, גם תלמידים המתקשים בתחום מסוים ומורים שזקוקים לרעיונות או סיוע, ונמצאים אלפי קילומטרים מכם, יוכלו להיעזר בשיעורים המעולים שאתם מלמדים. החלק המדהים הוא כמה שזה קל.
*טיפ: אל תשכחו לוודא שאין בעיה להעלות את הסרטון מבחינת הורי התלמידים, או שתצלמו את השיעורים כך שפני התלמידים לא יופיעו בצילום.
6. לערוך את השיעור לכדי שיעור הפוך
אם כבר הרבה זמן רציתם להתחיל לעבוד בשיטת ה"שיעור ההפוך", אבל לא ממש מצאתם את הסרטונים המתאימים לשיטת ההוראה שלכם, זו ההזדמנות שלכם ליצור סרטונים שהם בדיוק מה שחיפשתם. למדו את השיעור בכיתה בצורה הכי טובה שאפשר וצלמו את עצמכם. ערכו את הסרטון, ו-וואלה! יש לכם סרטון לימודי משובח שתוכלו לשלוח לתלמידים שלכם בשנה הבאה וליצור שיעור הפוך (ואנחנו כמובן ממליצים גם לשלוח לתלמידים הנוכחיים – ראו סעיף 4).
*טיפ: כאן תמצאו המון עצות נהדרות של איתמר בנית לבניית סרטון לשיעור הפוך, וכאן תמצאו את המדריך המלא שלו לבניית שיעור הפוך.
צילום השיעורים שלכם יצעיד את הכיתה שלכם, ההוראה שלכם ואפילו את ההוראה של אחרים קדימה. אנחנו יודעים שאין זה דבר של מה בכך להתחיל לצלם את עצמך בכיתה, ומורים רבים נרתעים מהרעיון. יש אנשים שממש לא אוהבים להצטלם ולהם זה אפילו יכול להיות קשה יותר. זה יכול להיות מבהיל לצפות בעצמנו עושים פעולה מורכבת כל כך, כאילו בכל שניה על המורה להיות מושלם/ת – ללא רבב. אולי גם לחלק מהתלמידים יהיה קשה בהתחלה להיות מצולמים.
אבל ברגע שזוכרים את מטרות הצילום, ומתחילים להשתמש בו ככלי בצורה סדירה,הוא הופך לדבר שבשגרה, ואתם ככל הנראה תגלו שהמאמץ וההסתגלות היו שווים כל רגע.
חוששים מצילום עצמי? ספרו לנו את הקשיים בתגובות ואפשרו למורים אחרים לסייע לכם להתמודד עם הקושי. מצלמים את עצמכם בכיתה? ספרו לנו את השימושים שאתם עושים בשיעורים מצולמים!