במשך שנים ארוכות ההוראה נחשבה לאומנות – או שיש לך כישרון בהוראה, או שלא. וכך, משפטים נאמרו, שירים, ספרים, סדרות וסרטים נכתבו על מורים טובים, אך מעטים בלבד ניסו לחקור מה הופך מורה, למורה טוב. בשנים האחרונות החל המחקר לאפיין באופן מסודר מהם הסטנדרטים להוראה איכותית, ומי הוא מורה איכותי. לאחרונה סקרה וסיכמה ד"ר יעל נאות עופרים את הספרות המחקרית העיקרית והעדכנית העוסקת בתחום. כתבה זו מציעה לכם ללמוד ולקבל השראה ממורות ומורים אגדתיים שהופיעו בסדרות ובסרטים, שמדגימים עשרה עקרונות להוראה איכותית.
נתחיל בגברת פריזל, המורה בסדרה "אוטובוס הקסמים". זוהי מורה מיוחדת במינה: היא מעורבת בחייהם של תלמידיה ומכירה אותם היטב. מתוך כך היא קושרת בין הבעיות ותחומי העניין שלהם (כמו למשל איך מטביעים לסל בכדורסל) לבין החומר הלימודי (בסרטון – הבנה מהו כוח המשיכה). בנוסף לכך, גברת פריזל מעודדת את תלמידיה לשאול שאלות ומתייחסת אליהם בכבוד ובהערכה.
גברת פריזל מדגימה הוראה איכותית
השיעורים שאנו למדים מגברת פריזל הם:
- מורים איכותיים משרים אווירה לימודית בה התלמידים נהנים ללמוד ואינם חוששים לשאול שאלות או לטעות. כך נוצרת אווירה של למידה ולמדנות, גישה חיובית לנושא וללמידה. התלמידים חשים שהם יכולים לקחת סיכונים מחשבתיים, לחשוב, להתנסות, לחקור ולמצוא עניין בלמידה.
- מורים איכותיים יוצרים לתלמידיהם סביבת למידה בטוחה. הם משרים תחושת אמון וכבוד הדדי בינם לבין התלמידים ובין התלמידים לבין עצמם, הם מגדירים כללי התנהגות ברורים ואוכפים אותם.
- מורים איכותיים הם מורים מעורבים. מורים אלו מכירים את תלמידיהם ומתמצאים בחייהם. הם גם מעורבים בבית הספר ומנסים לשפרו באופן מתמיד. זאת ועוד, הם נמצאים בקשר עם מורים אחרים ותורמים לפיתוחם המקצועי וכמובן נמצאים בקשר מתמיד עם הורי התלמידים שלהם, בנושאים התומכים בלמידה (תחומי הלימוד, ציפיות מהתלמידים, קריטריונים להערכה, התקדמות הילד). מורים אלה אפילו נמצאים לעיתים קרובות בקשר עם הקהילה הסובבת אותם ואת בית הספר.
המורה ג'ון קיטינג בסרט "ללכת שבי אחריו" (אותו משחק רובין וויליאמס) הוא מורה מחליף, אך הוא בכל זאת מצליח להשפיע עמוקות על תלמידיו. בקטע הבא ניתן לראות כי קיטינג מכיר כל אחד מתלמידיו באופן אישי ומנסה להתאים את צורת הלימוד אליו. הוא משתמש בטכניקות מגוונות, דורש מתלמידיו השתתפות פעילה בכיתה, ונהנה כאשר הם מאתגרים אותו.
גם מורה מחליף יכול להיות מורה משמעותי ואיכותי - ג'ון קיטינג
השיעורים שאנו לומדים ממורים איכותיים ומהדוגמא של ג'ון קיטינג:
- מורים איכותיים מכירים היטב את התלמידים שלהם. הם יוצרים איתם קשרים קרובים, מעריכים אותם בכל עת וקשובים להם מאוד. הם מכירים את הרקע התרבותי והחברתי של כל תלמיד, את הידע והכישורים עמם הוא מגיע לכיתה ואת תחומי העניין והחלומות שלו. מורים איכותיים מנסים גם להבין איך כל תלמיד חושב ומה יכול לקדם אותו.
- מורים איכותיים מנסים להתאים את צורת הלימוד לתלמידים, ולערב אותם ככל האפשר בלמידה. הם קושרים בין החומר הנלמד לעולמם של התלמידים, מאתגרים אותם, מבקשים מהם לפתור בעיות ולהשתתף בדיונים, ליזום ולקחת אחריות בכיתה וכן לחבר את המושגים שנלמדו לעולמם.
- מורים איכותיים משתמשים בטכניקות הוראה רבות ומגוונות באופן מתוכנן וגמיש. מורים אלו מסבירים כל מושג דרך ייצוגים מגוונים ומדגימים צורות חשיבה ואסטרטגיות שונות בדרך לפתרון. הם לא חוששים לצאת מהגבולות הרעיוניים של הכיתה ועושים זאת לעיתים קרובות.בדרך כלל המורים האיכותיים מתכננים באופן קפדני את השיעור כך שהוא יהיה מאורגן היטב (מבחינת תכנון וניצול זמן, החומר שעליהם ללמד בשיעור וטכניקות המסירה), אך הם אינם חוששים לשנות את דרך המסירה במקרה אם היא אינה עובדת. למעשה, לעיתים קרובות מורים אלו מתכננים מראש דרכי מסירה חלופיות למקרה שדרך המסירה הראשונית לא תפעל מספיק טוב.
גם בסדרה העכשווית "משחקי הכס" יש מורים מרשימים, ביניהם סיריו פורל, המורה לסייף של אריה, שמשנה את חייה וגורלה. המורה לסייף הינו מומחה לתחום, שהקדיש את כל חייו ללמידת תורות הלחימה. הוא בעל תשוקה לתחום והוא מציב לאריה, תלמידתו, מטרות גבוהות. אחרי הצבת המטרות הגבוהות המורה בונה תוכנית אימונים לאריה, ובכל אימון מספק לה משוב על התקדמותה. הוא אינו נכנע וממשיך ללמד גם כשהמצב קשה, ומאמין כי הצלחתה של אריה תלויה בו.
ללמד תשוקה למקצוע ולהאמין שהצלחת התלמיד תלויה במורה - סיריו פורל
אנו לומדים מהמורה לסייף את השיעורים הבאים:
- מורים איכותיים מאמינים שכל תלמיד יכול להצליח, ולכן קובעים לכל אחד מטרות גבוהות. מורה איכותי מתייחס לכל תלמיד באופן פרטני, ככזה שיכול למצות את הפוטנציאל שלו ולעמוד בסטנדרטים אם תהיה לו הוראה נכונה. כלומר – המורה מאמין שהצלחת התלמיד נמצאת בשליטתו, ולא תחת השליטה של גורמים חיצוניים. לכן הוא מצפה ציפיות גבוהות וברורות מכל תלמיד, מבחינה התנהגותית ולימודית. לאחר מכן המורה קובע מטרות גבוהות אך ברות השגה לכל תלמיד, עבור כל יחידת לימוד, ומלווה אותו בדרך להשגת מטרות אלה.
- מורים איכותיים מספקים לתלמידיהם משוב ועוזרים להם לפתח יכולות משוב עצמי. מורים אלו מנתרים בכל עת את התקדמותם של התלמידים ומספקים להם משוב תוך כדי הלמידה. הם שואלים את התלמידים שאלות שמאפשרות לתלמידים לבחון בעצמם, באופן מודע, את הידע שלהם ואת התפתחותם. כך התלמידים לומדים להתבונן ולבחון את תפקודם ואת הידע שלהם.
- מורים איכותיים הנם בעלי תשוקה לתחום אותו הם מלמדים ותופסים את ההוראה כאתגר. הם בעלי ידע נרחב בתחום התוכן אותו הם מלמדים, מתמצאים בשפה ובמושגים בתחום וממשיכים לחקור אותו בכל עת (דרך קריאת ספרות עדכנית, חקר רעיונות וכן דרך קשר עם קהילות מורים בתחום). בנוסף, הם בעלי ידע נרחב בתחום ההוראה (למשל מכירים טכניקות מסירה המתאימות לתחום, כלי הערכה מגוונים המתאימים לתחום וכן תיאוריות למידה ותיאוריות קוגניטיביות המסבירות כיצד ילדים לומדים ומתפתחים בנוגע לתחום זה). בשל הידע הנרחב שלהם, מורים אלו יודעים לחבר את החומר לתחומים רבים הקרובים לעולמם של התלמידים, לפרק נושא למרכיביו ולעשות חיבורים בין המרכיבים השונים, להסביר כל מושג בדרך שונה, ואף לצפות מראש את הטעויות שעלולים התלמידים לעשות ואת קשיי ההבנה שעלולים להתרחש.
- מורים איכותיים לומדים תמיד. הם בוחנים וחושבים על דרכי ההוראה שלהם. הם נפגשים עם מורים אחרים בקהילות מקצועיות ולומדים שם על תחום הלימוד שלהם, על אסטרטגיות הוראה ועל פתרון בעיות שעולות בכיתה.
לאחר שסקרנו את עשרת העקרונות להוראה איכותית כולנו יכולים לשמוח, כי מורים מיוחדים ואיכותיים יש לא רק בסרטים ובסדרות. לכן אנחנו מזמינים אתכם לקרוא עוד על הוראה איכותית במאמרה של ד"ר נאות עופרים.
אתם מוזמנים גם לספר לנו על מורים שהיו בשבילכם "מורים מהסרטים", על העקרונות שאתם כמורים מיישמים כבר היום, ואילו עקרונות תאמצו מתוך אלו שהוצגו לעיל.