נשארים מעודכנים
הצטרפו לקהילת 'הגיע זמן חינוך' וקבלו עדכון שבועי עם כל מה שמורות ומורים צריכים לדעת
ביום רביעי הקרוב ה-20 בנובמבר נציין את יום הילד הבינלאומי שמהווה לנו, כנשות ואנשי חינוך, הזדמנות להרהר במצבם של תלמידי ישראל. זהו יום הילד הבינלאומי השני שחל מאז פרוץ מלחמת השבעה באוקטובר, שסיומה אינו נראה באופק, ומאז חטיפתם של עשרות ילדות וילדים ישראלים – שניים מהם נמצאים בשבי החמאס עד היום. עובדה זו מאירה באור אחר את התאריך שאמור להוות הזדמנות לחידוש המחויבות שלנו לקידום זכויות הילד.ה ולהבטחת רווחתם.
רגע לפני שנתחיל, על מה בעצם מדובר כאן?
יום הילד הראשון בהיסטוריה היה פרי המצאתו של כומר אמריקאי ממדינת מסצ'וסטס ביוני 1856. במקור הוא נקרא "יום הוורדים", לאחר מכן שונה שמו ל"יום ראשון של הפרחים", ורק בהמשך נודע בשמו הנוכחי: "יום הילד". 100 שנים לאחר מכן, יום הילד כבר הוכר במגוון מדינות ונחגג ב-1 ביוני.
ב-1954 הוא הפך לנפוץ במדינות רבות בהמלצת האו"ם ונקבע התאריך הנוכחי, 20 בנובמבר, לציון יום הילד הבינלאומי. מטרת יום הילד הייתה לגייס את התקשורת למודעות וקידום מעמדם וזכויותיהם של ילדים ברחבי העולם. רק 35 שנים לאחר מכן, ב-1989, אימץ האו"ם את אמנת זכויות הילד באופן רשמי והיא אושרה מאז על ידי יותר מ-200 מדינות עולם, ביניהם ישראל.
האמנה בדבר זכויות הילד היא כלי משפטי בינלאומי המגדיר את הזכויות המגיעות לכל ילד וילדה, ללא קשר למוצא, מין, דת או מצב כלכלי. בין הזכויות המרכזיות שנכללות באמנה ניתן למנות את הזכות לחיים, לבריאות, לחינוך, להגנה מפני ניצול והתעללות, ולחופש ביטוי ומחשבה.
מכאן שמומלץ שכל ילד וילדה בישראל יתוודעו לקיומה של האמנה ולזכויות המעוגנות בה למענם. הנה כמה פעילויות שיוכלו לעזור לכן.ם בכך.
ערכו שיעור מיוחד בו תקראו יחד את האמנה כדי שהתלמידות והתלמידים יכירו את זכויותיהם לפי האמנה בדבר זכויות הילד כפי שאומצה על ידי האו"ם. להלן כמה הצעות שיעמיקו את הדיון לאחר הקריאה:
ערכו שיעור אומנות בו התלמידים יעבדו על יצירות אומנות שמטרתן לבטא את זכויות הילד. אפשר ליצור יצירות פיזיות כגון ציורים וקולאז'ים או לחילופין, להיעזר בכלי בינה מלאכותית. לאחר מכן ערכו סבב כיתתי בו התלמידים ינחשו אילו זכויות מופיעות בכל יצירה. ניתן בהמשך להציג את היצירות בתערוכה בית ספרית או דיגיטלית.
עודדו את התלמידים לכתוב מכתבים לנבחרי ציבור או לגורמי חינוך, בהם הם מבטאים את דעתם על מצב זכויות הילד בישראל ומה אפשר לעשות כדי לשפר את רווחתם של כלל ילדי וילדות ישראל.
הקרינו לתלמידים סרטים שעוסקים סביב זכויותיהם ורווחתם של ילדים, דוגמת "החיים יפים", ולאחר מכן ערכו דיון בנוגע לאילו זכויות התקיימו ואילו הופרו בהתאם למצוין באמנה בדבר זכויות הילד.
ערכו תחרות כתיבה יצירתית לשירים, חמשירים או סיפורים קצרים בנושא זכויות הילד. ניתן לפרסם את היצירות הספרותיות בעיתון הבית ספרי.
תאמו פעילות התנדבותית מקומית בה הילדים לא רק ילמדו על זכויותיהם אלא על מחויבותויהם כתושבי הקהילה שפועלים למען האחר. הם יכולים להתנדב בגני ילדים, באיסוף תרומות או כל פעילות קהילתית אחרת למען תחושת מטרה ותרומה משמעותית.
בקשו מהתלמידים ליצור סרטונים קצרים בנושא זכויות הילד שלאחר מכן יוכלו להתפרסם ברשתות החברתיות או באתר הבית ספרי. אפשר לבקש מהם גם לערוך פודקאסט לדיון מעמיק יותר בנושא.
הזמינו נשות ואנשי מקצוע בתחום זכויות הילד, כגון נציגי ארגונים חברתיים, עורכי דין או עובדים סוציאליים, לשיחה בפורמט "סליחה על השאלה" בה יוכלו להתייחס לשאלות שהנושא הציף בכיתה ולספק תשובות לשאלות התלמידים.
בנימה אופטימית זו, נאחל לכל תלמידות ותלמידי ישראל יום הילד הבינלאומי שמח!