נשארים מעודכנים
הצטרפו לקהילת 'הגיע זמן חינוך' וקבלו עדכון שבועי עם כל מה שמורות ומורים צריכים לדעת
שעת צוהריים בכיתה קטנה בבית ספר מאולתר בלב ירושלים. אני ניגשת לאורי, תלמיד כיתה ה', ומסתכלת על המשחק שהוא יוצר על המסך (השמות ושאר הפרטים המזהים במאמר שונו לצורך שמירה על פרטיות המשתתפים).
"אורי, למה בנית קיר כל כך גבוה באמצע המשחק שלך?" אני שואלת.
הוא עונה בלי להסס ובלי להזיז את העיניים מהמסך: "בניתי עיר ואני רוצה להגן על האנשים שגרים בפנים שלא יוכלו לתקוף אותם."
במציאות אחרת, משפט כזה נשמע כהתחלה של משחק דמיון מפותח. אך הוא מקבל משמעות אחרת כשיודעים שאורי ומשפחתו פונו בתחילת אוקטובר משדרות, וחודשים ארוכים גרים במלון בירושלים.
אנחנו פוגשים אותו ואת חבריו לכיתה בכל שבוע בבית הספר הזמני בו הם לומדים מאז, כחלק מפעילות טכנולוגית שעמותת מחשבה טובה מפעילה בשנה האחרונה עם ועבור ילדים ובני נוער מיישובי קו העימות, ובעיקר אלה שפונו מבתיהם בשל המציאות הביטחונית, מדרום הארץ ומצפונה.
מאז החלה המלחמה, הפך המושג "חוסן" שגור בפי כל. מושג שהיה נחלתם של תושבי שדרות ועוטף עזה במשך שנים, קיבל משנה תוקף בשנה האחרונה. ברור לכולם שהחוסן נפגע בעקבות המלחמה, הן ברמה האישית והן ברמה הקהילתית. וברור גם שחוסן הוא מרכיב חשוב ביותר ביכולת של פרט ושל קבוצה להתאושש מטראומה ולחזור לשגרה ולחיים סדירים. לכן, חיזוק החוסן מוגדר כמשימה משמעותית בתהליך ההחלמה שלנו כחברה וכיחידים.
חיזוק החוסן מגיע בדרכים שונות ויכול להתרחש מפעולות מגוונות שנעשות בשטח. אנחנו כעמותה טכנולוגית מצאנו שחוסן של ילדים מתחזק בין היתר דרך עיסוק חיובי בטכנולוגיה וביצירה דיגיטלית.
דוח של UNICEF מ-2024 הראה שמשחקים דיגיטליים מספקים הזדמנות לפתח יצירתיות, חקירה וסקרנות, וששימוש במשחקים דיגיטליים מאפשרים לילדים סיפוק צרכים פסיכולוגיים אישיים (כגון החזרת שליטה, התמודדות עם אתגרים ועוד) ודרך כך תורמים לרווחה הנפשית.
כמו כן, שימוש במשחקים דיגיטליים מאפשר הזדמנות לפתח חוסן רגשי הן על ידי אפשרות לעסוק בעשייה וניתוק מגורמי לחץ חיצונים, והן על ידי התמודדות עם רגשות שליליים כגון פחד, תסכול ואכזבה, ופיתוח מודעות רגשית ומיומנויות של ויסות רגשי.
נמצא ששימוש בכלים טכנולוגיים מאפשר לילדים ערוץ לביטוי עצמי אותנטי והתמודדות עם אתגרים, ושימוש זה משמעותי בפיתוח חוסן בקרבם.
לאור זאת, נוצרו הסדנאות לחיזוק החוסן בקרב ילדים בכיתות א'-ח' מיישובי העימות, בעזרת טכנולוגיות חוויתיות בסביבה מהנה ומשחקית, המייצרות מרחבי למידה מגוונים. הסדנאות עסקו ביצירה דיגיטלית וחשפו את המשתתפים לשימוש בכלים טכנולוגיים לביטוי אישי. הסדנאות לא עסקו באופן מפורש במושגי חוסן (את זאת עושים מצוין אנשי המקצוע האמונים על כך) – מבחינתנו נקודת המוצא הייתה שחיזוק החוסן יושג דרך עשייה טכנולוגית חיובית. הפעילות היוותה מקור לשחרור והפוגה מהמציאות העכשווית המורכבת, נתנה לילדים אופק, החזרת שליטה ומיקוד בעתיד.
לקראת סוף שנת הלימודים האחרונה, הפעלנו מספר סדנאות עבור ילדי אופקים ואשקלון, בשיתוף ג'וינט-אשלים. בדקנו את ההשפעה של הסדנאות בהקשר לחיזוק החוסן, ואכן מצאנו כי מרבית הילדים שהשתתפו בתוכנית (73% מהמשתתפים) דיווחו שהשתתפות בסדנה תרמה לתחושת המסוגלות העצמית ולחוסן האישי.
נתון זה השתקף גם בדיווחים של הצוות החינוכי שליווה את התוכנית, שציינו כי תחושת המסוגלות והחוסן של התלמידים עלו בעקבות הפעילות. סיכמה זאת ליאת, מחנכת הכיתה שליוותה אותם לאורך הסדנה: "לפי דעתי התלמידים רכשו בפעילות תחושה של הצלחה ומסוגלות עצמית. הפעילות רק העצימה אותם ותרמה להם רבות מבחינה אישית וגם חברתית. ההזדמנות לקחת הפוגה מהיומיום המפחיד והקשה עזרה להם להתחזק ולצאת עם יותר כוחות להתמודדות."
ועכשיו לפרקטיקה. ההמלצות שלנו לתוכנות פשוטות וחינמיות שיכולות לסייע לחיזוק החוסן בקרב ילדים:
כפי שראינו, חלק מהילדים משתמשים בכלים הדיגיטליים כמקור לאסקפיזם, במובן הטוב של המילה, כאשר יוצרים תוצרים דמיוניים, יצירתיים ולא קשורים למציאות החיצונית (לפחות לכאורה).
חלק אחר, כמו הילד אורי שהזכרנו בתחילה, משתמש באותם כלים כדי לברוא מציאות חלופית, שבמקרים מסוימים עושה שימוש באותם מושגים של המציאות האמיתית, רק שהם משנים את כללי המשחק, שולטים בסיטואציה ומנווטים את הספינה כפי שהם בוחרים. ילדים אלה לא מחכים למציאות שתביא איתה "Happy End", הם יוצרים את הסוף הזה בעצמם.