נשארים מעודכנים
הצטרפו לקהילת 'הגיע זמן חינוך' וקבלו עדכון שבועי עם כל מה שמורות ומורים צריכים לדעת
ישנם רגעים בחיים שנדמה כאילו הכול מתנקז אליהם בעת ובעונה אחת, ומה שיהיה לאחריהם לא יהיה דומה לאירועים הקודמים. שנות הלימוד לתואר הראשון, הסמינרים, העבודות המרובות, שעות של ישיבה על המחשב, שלב ההתנסות, תואר שני, שנות ההוראה, תעודות, הכשרות... בקיצור, הבנתן.ם. אז רגע, לפני שסף החששות עולה, זה בדיוק הזמן והמקום לקחת נשימה עמוקה, לעצור את שטף המחשבות ופשוט לתכנן. ממש כך.
תכנון נכון ומוקפד לקראת מעמד הריאיון הוא מרכיב קריטי להצלחה. למען האמת, אין כל סיבה שלא תתכוננו אליו כראוי, מהטעם הפשוט שהשאלות די קבועות, המבנה דומה, ובסופו של דבר אתן.ם מושא השיחה. כל שנותר הוא להכיר בעובדה שבסך הכול מדובר בשיחה בין שני אנשים. כעת המטרה היא להותיר רושם חיובי, והנה שמונה טיפים שיעזרו לכן.ם לעשות זאת.
חשבו עם עצמכן.ם לרגע כמה פעמים, רק בחודש האחרון, נתקלתן.ם באדם שלא פגשתן.ם בו מעולם וישר הותיר בכן.ם רושם כלשהו, לחיוב או לשלילה. זה קורה לכולנו מדי יום, משום שכך אנחנו בנויים. זהו מנגנון אוטומטי במוח שפועל באופן בו תת-המודע שלנו קולט רמזים וסימנים ומקבל לפיהם החלטות בשברירי שניה. עד כמה מהר? 7 שניות ליתר דיוק! ובאותה המידה שזה משפיע עלינו כמתבוננים, כך גם מושפע הצד השני, ובמקרה שלנו מדובר במראיינ.ת לתפקיד הניהולי. אם כך, השניות הראשונות בכניסה לחדר והישיבה על כיסא המרואיינ.ת יקבעו את מידת הצלחתכם יותר מאשר הניסיון, ההמלצות, ההשכלה ועוד.
איך לנתב את מהלך השיחה? למזלנו, בני האדם אוהבים אנשים אופטימיים וחיוביים. כדי לשדר אווירה חיובית בחדר, הקפידו על קשר עין מתמיד עם בן או בת השיח תוך שמירה על מנח פה מחייך (באופן מתון, לא מוגזם כן?). אלו אלמנטים שמייצרים אמון ופתיחות כלפי אחרים. כלי נוסף שמשפיע על תת המודע הוא שפת הגוף. מכיוון שאנו יצורים שמחבבים אנשים שדומים לנו, נסו לסנכרן ולהתאים את שפת הגוף שלכן.ם למראיינ.ת, כמו גם טון וקצב הדיבור. בנוסף, שפה עשירה ושימוש בדימויים משפיעים גם הם על הרגש של מי שעומדים מולנו. זכרו כי הבחירה בכן.ם היא לא רק שכלית, אלא רכיב לא מבוטל ממנה הוא אמוציונלי.
בואו בשמחה ועם חיוך וגב זקוף. תגיעו מוכנים ותבואו לפני הזמן; בכל זאת מדובר במעמד שבהחלט יש לכן.ם על מה להיות גאים בו ושעתיד להשפיע לטוב על עתידכם המקצועי. בחרו ללבוש בריאיון צבעים בהיריo כמו תכלת או לבן, שמשדרים נעימות ומשפיעים על הצד השני. שדרו ענווה וצניעות, ותהיו כל העת בהקשבה לנושא ולשאלות ולא רק עסוקים במשפטים הבאים שאתן.ם הולכים להוציא מהפה על אוטומט. לכן, שחחרו את הצ'ק ליסט, פשוט תשאירו אותה בבית - תשיבו בדיוק על מה שנשאלתן.ם. רצוי שבערב לפני מועד הראיון, או בבוקר מוקדם, תעשו פעילות גופנית קלילה כדי לשחרר אנדורפינים במוח. יש להם תפקיד חשוב בתרומה לפעילות הקוגניטיבית וליצירת נינוחות, שליטה על התנהגות רגשית כמו פחד ומתח, והם מסייעים לשיפור מצב הרוח.
ברגע האמת, הדמיון מסייע לנו ומטפח אצלנו חוסן, רוגע וביטחון. נסו לדמיין מספיק זמן מראש את האווירה בחדר, את ה'ווייב' המעולה שנוצר בתוכו, את האור הנעים שיש בפנים. דמיינו כי אתן.ם מכירים את האנשים בחדר, הם שמעו עליכן.ם ושמחים בבואכן.ם. חייכו, אתן.ם לגמרי מסוגלות ומסוגלים.
פתחו את ההצגה העצמית בנתונים ובעובדות מתוך הרקע המקצועי שלכן.ם, זה יכניס אתכן.ם ואת המראיינ.ת למסגרת ויקל עליכן.ם. תתחילו מהניסיון הניהולי, תשלבו נתונים מספריים כמו כמות שנים בתפקיד הנוכחי, כמות תלמידים, כמה אנשים פועלים תחתיכן.ם. בשלב הבא ציינו בפעולות את עיקר העשייה שלכן.ם שרלוונטית לתפקיד (ניהלתי, בניתי, הקמתי). סיימו בנימה אישית עם מידע קצר מתוך חייכן.ם האישיים כמו מקום מגורים, סטטוס משפחתי ותחביב.
הגעתן.ם לשלב של ליבת הראיון, ובו המראיינ.ת ישאפו לזקק את התובנות מדוע דווקא אתן.ם ראויים לתפקיד מנהל.ת בית הספר. סביר להניח שתישאלו חלק מהשאלות הבאות: מהן החוזקות שלכן.ם? למה דווקא אתן.ם? מהו הערך המוסף שתביאו לתפקיד הספציפי הזה? למה עכשיו? מדוע בחרתן.ם בבית הספר הזה? ברשות המקומית הזאת? ולמה אתן.ם חושבים שאתן.ם מתאימים?
כדי להשיב על שאלות מעין אלה, יש תחילה לדייק לעצמכן.ם מה הניע אתכן.ם לשאוף להיכנס לתפקיד ניהולי. האם משהו השתנה בכן.ם? גיליתם דברים חדשים תוך כדי העיסוק בתחום החינוך? ישנם אספקטים שאתן.ם משוכנעים שאתן.ם יכולים לעשות יותר טוב או בכוחם לייעל ולהיטיב? מצוין, כעת פרטו את לפרטים ותבנו את העקרונות שלפיהם תוכלו להשיב בריאיון. ספרו על שינוי פדגוגי כלשהו שהובלתן.ם, על סוגיה חינוכית או חברתית יוצאת דופן שחוללה אצלכן.ם תפנית, על תהליך התפתחות מקצועית ואישית שאתן.ם עוברות ועוברים לאחרונה בתוכנית ההכשרה. הציגו את אתגרי החינוך בעיניכן.ם תוך התייחסות לסוגיות ניהול הקשר עם הורים ופיתוח מקצועי של הצוות.
מה הדבר הראשון שתעשו כשתיכנסו לתפקיד? כדי לא להיכנס לשוק לשמע השאלה הזאת (והיא תישאל), סרטטו טרם הריאיון את מפת האתגרים שבית הספר עומד בפניהם. לשם כך חשוב לברר אותם מבעוד מועד, כמו גם מידע חשוב אודות בית הספר דוגמת משנה חינוכית, חזון, מנהגים ייחודיים, אופי הקהילה ועוד. נסו לברר גם את היעדים החינוכיים של הרשות המקומית (יישוב או עיר) שבה פועל בית הספר, המחוז והרשת (במידה ובית הספר הוא חלק מרשת חינוכית). חשוב מאוד לאסוף את נתוני השטח ולהדגיש את יכולותיכן.ם התואמות בדיוק את צרכי המקום ואת אנשיו. מדובר במידע קריטי לבחון אם ביצועיכן.ם בעבר תואמים את דרישות התפקיד הספציפי הזה. בנוסף, חשוב מאוד להבין את הפוליטיקה הארגונית ברשות, ברשת ובמוסד שאותו אתן.ם מעוניינות ומעוניינים לנהל. אם תשכילו לעשות זאת, תוכלו להיבחר לתפקיד פה אחד!
הצגת תוכנית בריאיון עבודה, גם אם באופן של ראשי פרקים ועיקרי הדברים, מעידה על היכולת לתכלל את הכישורים, הידע והתכונות שלכן.ם לכדי עשייה אופרטיבית – בדיוק כפי שנדרש ממנהל.ת. מעבר לרושם האדיר שזה עשוי להותיר על הצד השני, תוכנית היא כלי יישומי שבו ניתן למדוד ולהעריך ביצועים על סמך פרמטרים. כך שמעבר למילים היפות והנעימות על שליחות, ציונות, הדור הבא ושאר ירקות – תוכיחו לעצמכן.ם ולצד השני שאתן.ם גם נשות ואנשי מעשה ייחודיים.
בהצלחה לכל המנהלות והמנהלים לעתיד!