נשארים מעודכנים
הצטרפו לקהילת 'הגיע זמן חינוך' וקבלו עדכון שבועי עם כל מה שמורות ומורים צריכים לדעת
הכול התחיל לפני ארבע שנים. חינכתי כיתה ו', והתבקשתי כמו בכל שנה להכין תחנה לכבוד הפורימון. הילדים העלו אפשרויות שונות כמו באולינג, קליעה למטרה, איש תלוי, עד שתלמידה שישבה מאחור אמרה בשקט: "אולי נכין חדר בריחה?"
"השתגעת?" אמר לה אחד התלמידים. "איך נכין חדר בריחה"? וחלק מהילדים צחקקו על הרעיון המופרך שהעלתה.
אני, שחיפשתי דרך יצירתית ללמד עבודת צוות, שיתוף פעולה, גיוון בדרכי הוראה, יצירתיות, והעצמת התלמידות והתלמידים בכל רגע נתון, קפצתי על ההזדמנות שנקרתה בדרכי. "רעיון מצוין!" אמרתי, על אף שמעולם לא הקמתי חדר בריחה, "אבל כדי לבנות חדר בריחה אנחנו חייבים לעבוד בקבוצות וללמוד לשתף פעולה. אתם מוכנים"? שאלתי.
"בטח!" אמרו הילדים, חלקם לא ממש מאמינים שיצא מזה משהו, אבל הם זרמו עם התלהבותם של שאר הילדים. בינינו, גם אני לרגע חשבתי שקצת קפצתי מעל הפופיק. משהו בטוח יצא מזה – רק שלא היה לי מושג מה.
בשורה התחתונה, זו הייתה הצלחה מסחררת, כזו שהפעילה וגייסה את כל 38 תלמידי הכיתה. יתרה מכך, כל תלמידי בית הספר הגיעו להתנסות במשימות, ההורים ביקשו להגיע כדי לראות ולחוות את החדר שהקימו הילדים, ותלמידי כיתתי היו מרוגשים ומועצמים בצורה יוצאת דופן.
ומה איתי? אני השגתי את המטרה ללמדם לעבוד בצוות לצד עוד כמה מטרות שאפרט בהמשך.
את החוויה הנפלאה הזו והלמידה המשמעותית והעוצמתית שדרגתי במהלך השנים, הפקתי לקחים, שימרתי תהליכים ודייקתי את השלבים. בניתי עם תלמידיי גם חדר וירטואלי בתקופת הקורונה ובעיקר נהנתי מהדרך.
גם השנה כמחנכת כיתה ד', על אף החששות שליוו אותי בשל גילם הצעיר של תלמידיי, החלטתי לבנות חדר בריחה – מתוך אמונה ותפיסה שמקסימום זה יצליח. אומנם אני הקמתי את חדר הבריחה בפורים, אבל זו משימה שיכולה להיות נהדרת בכל חג וכמובן גם בפסח: חדר בריחה ברוח יציאת מצרים.
כדי לצאת לדרך חשוב לקחת בחשבון את האתגרים שבדרך:
יצאנו לדרך והתחלנו בחלוקה לקבוצות.
המסרים העיקריים שהיה לי חשוב להעביר לתלמידים הם:
מטרת השיעור: קביעת כללים וחוקים לעבודה.
לאחר התנסות בעבודה בקבוצות בשיעורים שונים, ומתוך חוויה של קשיים ואתגרים בעבודה מסוג זה, התבקשו הילדים לעסוק בשאלה: מה צריך לקרות כדי שתתאפשר עבודה מיטבית בקבוצות?
הרעיונות הועלו בקבוצות ודויקו במליאה, וכך סוכמו שישה עקרונות לעבודת צוות:
את הניסיון לעבוד בקבוצות תרגלנו בשיעורים השונים וגם בהפסקות, ומדי פעם עצרנו וכתבנו רפלקציה: הילדים כתבו מה למדו? איך הרגישו? מה חשבו?
דגשים לשימור:
דגשים לשיפור:
הבחירה נעשית בשתי פעימות – החלטה קבוצתית והצבעה כיתתית. הילדים נדרשו להעלות רעיונות בקבוצה, להגיע להסכמה דרך שכנוע/החלטת הרוב/הגרלה, ולכתוב רעיון מרכזי אחד מתוך האפשרויות שהעלו, בשלב הראשון בקבוצה ואחר כך מול כלל תלמידי הכיתה.
רעיונות אפשריים לחג הפסח: יציאת מצרים, 10 המכות, משימות פסח, התחדשות אביבית.
הילדים קיבלו "שיעורי בית" בהם התבקשו לכתוב חידות לחדר הבריחה באופן עצמאי. לאחר מכן הם הציגו את החידות שכתבו בכיתה, קיבלו משוב מחברי הכיתה ויחד דייקו את המשימות שנבחרו ברוב קולות. בסופו של דבר, נבחרו ארבע משימות לחדר הבריחה – שיעור מצוין באיפוק וקבלת החלטת הרוב.
לימדתי את התלמידים לעבוד בצורה מאורגנת ולהשתמש בכלים שונים לארגון מידע ומשימות כגון: טבלה, רשימות, צ'ק ליסט. לבסוף חילקנו תפקידים ודייקנו זמני עבודה כדי שכל המעוניינים יוכלו להפעיל את חדר הבריחה.
את התפאורה הכנו יחד, הורים ותלמידים. ערב שכולו יצירה, הנאה וזמן איכות משותף בו יצאו תוצרים מעל ומעבר למצופה.
לשלב זה נבחר מספר מצומצם יותר של ילדים כדי לשמור על הסדר ועל הארגון.
אם מדברים על תפקודי הלומד.ת במאה ה-21, בואו נראה מה היה לנו שם?
התהליך שעברו הילדים במהלך השבועות של הקמת חדר הבריחה היה משמעותי, מלמד וחווייתי. לאחר הפעלת חדר הבריחה, כשהתכנסנו בכיתה לסיכום היום, שאלתי את הילדים איך הייתה החוויה ומה הם למדו ממנה? להלן תשובותיהן.ם:
עם כאלה תשובות, איך אפשר שלא לנסות?
בברכת חג פסח שמח!