נשארים מעודכנים
הצטרפו לקהילת 'הגיע זמן חינוך' וקבלו עדכון שבועי עם כל מה שמורות ומורים צריכים לדעת
איך גורמים לתלמידות ותלמידים לרצות ללמוד? לפי דעתי, המוטיבציה הלימודית של תלמיד.ה מקבלת קפיצה משמעותית מהרגע בו יהפכו להיות חלק בלתי נפרד מתהליך ההוראה. אני מגדיר הוראה כחינוך באמצעות למידה. מכאן המגמה המתבקשת היא להפוך את התלמיד.ה לשותפ.ה מלא.ה בתהליך הוראה.
בעיניי, הצלחה מיטבית של תהליך הוראה תלויה בכמה תלמידי כיתה או קבוצה שמשתתפים כשותפים פעילים בתהליך ההוראה. זה חשוב במיוחד בעת המודרנית, בה המידע משתנה בקצב מסחרר ועל התלמיד.ה לדעת למצוא מידע באופן עצמאי ולהפוך אותו לידע.
בהוראה אין מרשם אוניברסלי, וכל מורה בונה לעצמה/לעצמו שיטה מותאמת אישית. במתודה שאתאר כאן, המבוססת על ניסיוני כמורה לפיזיקה, כיתת התלמידים הופכת להיות ממשלה שבה נמצאים שרים וסגני שרים. המורה היא/הוא הנשיא.ה, שלמעשה מתווה את הממשלה, קובע.ת עדיפויות, כללי המשחק, מטרות, גבולות האחריות, רמת הבטיחות, זכויות וחובות חברי הממשלה, ומבצע.ת בקרה כללית.
הנשיא.ה ממנה את ראש הממשלה – היחיד.ה שיכול.ה ליצור קשר ישיר עם הנשיא.ה וזה/זו שמעדכנים את הנשיא ולאחר מכן את הכיתה. ראש הממשלה אחראי.ת על פעילות חברי הממשלה, נציב.ת קבילות התלמידים, מנהל.ת קבוצת מסנג'ר ונמצא.ת בקשר עם האדמיניסטרציה של בית הספר.
שר.ת האקטואליה אחראי.ת על עדכון הכיתה על מה שהתרחש בסביבתנו מאז השיעור האחרון, וזה בכל תחומי החיים: פוליטיקה, תרבות, ספורט, מדע וטכנולוגיה ועוד. יש לה/לו חמש דקות לדיווח בכל שיעור, והתלמידים יכולים להוסיף לדיווח זה.
שר.ת ההיסטוריה אחראי.ת על העדכונים לגבי האישים ההיסטוריים עליהם מדובר בשיעור – התייחסות לדברים מעניינים, ייחודיים, יוצאי דופן ולא לפרקי ביוגרפיה. כאשר בשיעור מדברים על יותר מאחת/אחד הגיבורים ההיסטוריים, השר.ה ממנה תלמידים אחרים להכנה ולביצוע המשימה.
שר.ת התרבות אחראית על ארגון סיורים מקצועיים ויציאות למופעים, אופרות, סרטי קולנוע. היא/הוא בקשר עם הנהלת בין הספר ואחראי.ת על הזמנת אוטובוסים, ביטחון, יציאות התלמידים ועוד.
אקטואליה, היסטוריה, תרבות – תפקידי השרים הם מגוונים.
שר.ת הסדר והניקיון אחראי.ת על מראה הולם של כיתת לימוד הן לפני והן אחרי השיעור. הראשונ.ה להיכנס לכיתה והאחרונ.ה לצאת ממנה לאחר בדיקה קפדנית של השולחנות, רצפה, לוחות ועוד. שרי הסדר והניקיון לא מנקים בעצמם אלא מבצעים בקרה ובקשר עם אב/אם הבית בבית הספר.
שר.ת הזמן אחראי.ת על עמידה בזמנים של כל פעילות לאורך השיעור (הן בהוראה פרונטלית והן מרחוק), וגם בהפסקות ובפעילויות מחוץ לבית הספר.
שר.ת ימי הולדת אחראי.ת על תזכור וביצוע מופעים קצרים של איחולים לתלמידות ולתלמידים בימי ההולדת שלהם.
שר.ת שיעורי בית עובר.ת על שיעורי הבית והמטלות לתלמידי הקבוצה, על בדיקת קיומם של שיעורי בית לפני השיעור, קבלת עדכון מהתלמידים על אי ביצוע שיעורי בית והסיבות לכך, ועל קבלת שיעורי בית מהתלמידים שנבצר מהם להגיע לשיעור מסיבות כאלו ואחרות (אי הגעה לשיעור לא משחררת את התלמיד.ה מהגשת שיעורי בית). השר.ה גם אחראי.ת על הציוד הלימודי שחייב להיות נוכח לכל תלמיד.ה בשיעור.
שר.ת האסתטיקה אחראי.ת על המראה של כיתת הלימוד. קישוט הכיתה מתחלף פעמיים-שלוש בשנה, והשר.ה מארגנ.ת צוות כדי לבחור את נושא הקישוט ולבצע את העבודה הנדרשת להחלפתו. השר עובד.ת בתיאום מלא עם אם/אב הבית, מנהלנ.ית בית הספר, צוות הניקיון ונציגי מגמת האומנות במידת הצורך.
שר.ת האינטרדיסציפלינריות אחראי.ת על הקשר בין פיזיקה לתחומי דעת נוספים ולמציאת דרכים שונות ומגוונות להציג זאת בפני תלמידי הכיתה.
שר.ת הציוד אחראי.ת על הכנת הציוד לפני כל שיעור מעבדה, איסופו והחזרתו למקומות המתאימים בתום השיעור. זה לא אומר שהשר או השרה מבצעים את כל העבודה אלא דואגים ומפקחים על כך שכל תלמיד.ה ייקחו ויחזירו ציוד בצורה מסודרת ותקינה. השר אחראי.ת על תקינות הציוד ועל המלאי של הציוד המתכלה. כשמדובר בציוד יותר יקר וייחודי, זו אחריותם להזמין את הציוד דרך המנהלה או הנשיא.ה.
שר.ת העוגות אחראי.ת על כל שבכל שיעור שמתחיל לאחר שעה 15:00 תהיה עוגה לכל התלמידים. השר.ה יוצר.ת רשימת תלמידים עם התאריכים בהם עליהם להביא עוגה. העוגה חייבת להיות פרי עבודה של התלמיד.ה עצמם. אם יש תלמידים עם בעיות בריאותיות, יש לדאוג להם לתחליף הולם.
שר.ת ההפסקה אחראי.ת על רווחת התלמידים בהפסקות. ברשות השר.ה מחבטים וכדורים לטניס שולחן, גישה למקרר, קומקום חשמלי, מיקרוגל ומחשב עם רמקולים להשמעת מוזיקה.
שר.ת הנוכחות אחראי.ת על בדיקת הנוכחות. תלמידים שלא יכולים להגיע לשיעור צריכים לעדכן את שר.ת הנוכחות על היעדרותם הצפויה ועל הסיבה לכך. באחריות השר.ה ליצור קשר עם תלמידים שלא נוכחים ולא עדכנו על כך, ובמידת הצורך גם עם הוריהם.
קבלו אותם: ממשלת התלמידים.
לכל שר.ה מתמנה סגן או סגנית, ואפשר גם לבצע ביניהם רוטציה (בסמכות ראש הממשלה). תחומי האחריות, תפקוד, איכות הביצוע, חלוקת המטלות – הכול נעשה באמון מלא. ראש הממשלה מתווכ.ת בין כל השרים וסגני השרים במידת הצורך, ורק במקרים קיצוניים יערבו את הנשיא.
התלמידות והתלמידים מגיעים לשיעורים לא רק כדי ללמוד את המקצוע אלא גם להשקיע במה שמוטל עליהם במסגרת המשרה שלהם. הם מלאי מוטיבציה כי רוצים להראות לעמיתים ולעצמם שהם שווים, מסוגלים ומצליחים. שיטה זו של הוראה יוצרת מערכת פעילה ומוצלחת של תלמידי הכיתה. באמצעות הוראת המקצוע, התלמידים מקבלים חינוך למופת: כללי התנהגות, עמידה בזמנים, אחריות ביצוע, כבוד לזולת, למידה מתחומי החיים, עבודת צוות, עמידה מול קהל, שיתוף פעולה פורה ואזרחות איכותית לה כל כך זקוקה המדינה שלנו.
המתודה שתיארתי כאן מבוססת על פדגוגיה של שיתוף פעולה. מהות השיטה מבוססת לא על "עשו כפי שאני אומר.ת", או "עשו כמוני" אלא לפי "בואו נחשוב יחד איך אפשר לעשות זאת." גישה כזאת, לפי דעתי, מאפשרת להנחיל לתלמידות ולתלמידים אחריות ולהתאים לתהליך של למידה אקטיבית.
חופש הבחירה בביצוע משימות ומטלות מאפשר לפתח את התכונות האישיות של התלמיד.ה לצד חשיבה ויכולות יצירתיות. ויגוצקי טען שאנו לא יכולים לבחון את התלמידים רק על סמך הדברים שהם מסוגלים לבצע בכוחות עצמם, אלא עלינו לבחון מה הם מסוגלים לבצע במסגרת חברתית. "תורת השרים" היא יציאה קטנה מאזור נוחות שמאפשרת לתלמידות ולתלמידים לרכוש מיומנויות חדשות שלא היו מוכרות להם לפני כן. התמיכה של הנשיא.ה והשרים האחרים עוזרת לאמן את הכישורים האלו בלי לחוות לחץ.
"תורת השרים" היא יציאה קטנה מאזור נוחות שמאפשרת לתלמידות ולתלמידים לרכוש מיומנויות חדשות.
חשוב לציין, שדו שיח של המורה – הנשיא.ה – עם התלמידים מבוסס על יחס ידידותי וקשוב להצהרות והבעות דעה, על עידוד רעיונות ומחשבות, אפילו לא טובות או לא נכונות, על קידום אקטיביזם ועל שיתוף פעולה במציאת פתרונות. השיטה זאת מלמדת לקיים אינטראקציה עם אנשים אחרים. זה מערך מיומנויות שמתפתח ומשתפר כל הזמן.
לעניות דעתי, ידע זה לא רק מה שתלמידות ותלמידים לומדים, אלא גם מה שהם עושים. כל תלמיד.ה עושים כמיטב יכולתם כי הם מרגישים את תחושת האחריות לכיתה. התלמידים מקשיבים ושומעים רעיונות של אחרים, מגבשים רעיונות משלהם, שואלים שאלות, מתרכזים במהות הבעיה, בגלוי אך בכבוד מביעים אי הסכמה, תומכים בחברי הצוות ומרחיבים את אופקיהם. כולם לוקחים על עצמם אחריות על הבניית ידע חדש, כי הידע הוא ערך עליון.