נשארים מעודכנים
הצטרפו לקהילת 'הגיע זמן חינוך' וקבלו עדכון שבועי עם כל מה שמורות ומורים צריכים לדעת
הם נכנסים בתחילת השנה לחדר, מהוססים וחסרי ביטחון. חלקם כבר סוחב שק של תסכולים, אכזבות וויתורים שנצברו לאורך השנים. אחרי התלבטויות רבות החליטו לנסות ולהתחיל תוכנית אינטנסיבית ותובענית – קורס יזמות טכנולוגית. כשאנחנו פוגשים אותם רגע לפני הקורס, במפגשי חשיפה, נשמעת לא פעם השאלה: "אני? טכנולוגיה? מה לי ולזה?"
לאט לאט לאורך השנה קורה תהליך מדהים. נערות ונערים מהפריפריה החברתית-גאוגרפית של ישראל נפגשים פעמיים בשבוע ולומדים שעות ארוכות יחד בתוכנית שמשלבת יזמות וטכנולוגיה. תוכנית אקו-טק פועלת בחסות "מחשבה טובה" – עמותה הפועלת כדי לצמצם פערים חברתיים באמצעות הנגשת טכנולוגיה. קבוצות של בנות ובני נוער, מכל הארץ וממגוון המגזרים והדתות, מפתחים מיזמים חברתיים טכנולוגים למען עולם טוב יותר. שיאה של התוכנית הוא הצגת המיזמים של הקבוצות השונות בתחרות ארצית, מול חבר שופטים מבכירי תעשיית ההייטק ואנשי חינוך מובילים. כל צוות מציג את המיזם אותו פיתח במשך השנה באמצעות דגם של הרעיון, פיצ' ופרזנטציה מרשימה.
התכנית מושתתת על שלושה צירים:
כמו כל שולחן בעל שלוש רגליים, היציבות מתבססת על קיומן האפקטיבי של כל אחת מהרגליים. אם נוציא אחת, השולחן יתערער וייפול. אבל אם שלוש הרגליים נמצאות – השולחן איתן ויציב. כך העבודה על שלושת הצירים בתוכנית מתקיימת במקביל ובצורה משמעותית.
הנערות והנערים לומדים ומתנסים בעולם טכנולוגי עכשווי ורלוונטי: הם לומדים במסלול תכנות (לפתח ולתכנת אפליקציות WEB באמצעות Javascript) או במסלול טכנאות ורשתות (תיקון, חידוש והשמשת מחשבים). הם עובדים כצוות, נדרשים לעבוד יחד, לחלק משימות, להתחשב. לומדים איך ללמוד לבד, לחפש פתרונות וכלים לקידום הצורך אותו איתרו. מפתחים אמפתיה וחמלה כלפי צרכים של אוכלוסיות בחברה, ולא פחות חשוב, הם לומדים להאמין בעצמם, ביכולות שלהם, צוברים ביטחון וניסיון מתוך חוויות הצלחה קטנות וגדולות לאורך הדרך. מלווים אותם מדריכים עם ידע טכנולוגי ועם לב גדול ואמונה באדם. במהלך התוכנית פוגשים הנערים והנערות מנטורים שמסייעים להן.ם לכוון את הפרויקט הנבחר, נותנים משוב ומחזקים.
החשיפה של הנערים והנערות לתוכנית אקו-טק יכולה להתבצע במוסד הלימודים, אליו מגיע צוות מחשבה טובה שמסביר על התוכנית בפני צוות ההוראה והתלמידים. בנוסף, ישנם המרכזים הטכנולוגיים שמפעילה העמותה בלוד ובירושלים, שם התושבים יכולים להיחשף ישירות לעשייה הקיימת בתוכנית. לאחר החשיפה מתקיימים תהליכי המיון לבני הנוער המעוניינים להשתתף, פגישות היכרות אישיות וראיונות התאמה. לרוב המיונים מתקיימים בתחילת השנה במהלך ספטמבר.
אחרי עבודה מאומצת של שנה שלמה, מגיע הרגע הגדול, רגע השיא של התוכנית. בקיץ האחרון, אותם בנות ובני נוער, שהתחילו את השנה עם חוסר ביטחון והססנות, עמדו בגאווה ובמקצועיות והציגו את המיזמים בתחרות הארצית. מאות בני נוער מהמגזר היהודי והערבי, דתיים וחילונים עולים וותיקים, הציגו פרויקטים ומיזמים טכנולוגיים שנושאים כולם אופי חברתי ונועדו לתת מענה לצרכים סביבתיים, קהילתיים או חברתיים, ולסייע לאוכלוסיות שמתמודדות עם אתגרים שונים.
בין הפרויקטים שהוצגו השנה היו אפליקציה שמחברת בין קשישים בודדים לבין מתנדבים, חיישנים על קורקינט להגברת הבטיחות, צמידי אזהרה למניעת טביעת ילדים בבריכות ועוד.
את המיזם הזוכה פיתחה קבוצת נערות ירושלמיות שזיהו צורך של אנשים עם כיסאות גלגלים המשתמשים בתחבורה ציבורית. האפליקציה שפיתחו, Buscare, נועדה להתריע בפני נהגי אוטובוס על אדם עם מוגבלות שמחכה בתחנת אוטובוס ומאפשרת לנהג להיערך בהתאם. אחד השופטים, מנהל חברת הון סיכון גדולה שכבר ראה דבר או שניים, הגדיר את התחרות והמיזמים שהוצגו בתור "נס".
תהליך העבודה המשותף על המיזם חיזק אצל כל אחת מהנערות וחידד במה הן טובות. לכל אחת מהקבוצה היה תפקיד שאותו היא מילאה, ויחד הן הצליחו ליצור משהו חדש מהמקום של חוזקה קבוצתית.
המיזם עלה מתוך הסתכלות על בעיות חברתיות מחוויה אישית של אחת הנערות בקבוצה, כאשר המתינה לאוטובוס מקומי והבחינה באדם בעל מוגבלות שהיה זקוק לעזרה. היא הבינה מייד שקיים צורך ויש פה אתגר חברתי שכדאי לתת לו מענה. במפגש הקבוצתי היא שיתפה בחוויה האישית שלה ואת הבעיה החברתית שזיהתה, ומכאן הבנות החליטו להתמקד בסוגיה הזו ולפתח מיזם שיסייע לבלי מוגבלויות.
תהליך העבודה המשותף על המיזם חיזק אצל כל אחת מהנערות וחידד במה הן טובות.
אפשר רק לדמיין איזו תחושת עוצמה הרגישו משתתפי התוכנית, הנערות והנערים שעד לפני כמה חודשים לא האמינו בעצמן.ם וביכולות שלהן.ם, ובטח לא הכירו את הכלים הטכנולוגיים שאפשרו להן.ם לפתח את הרעיון היזמי שיצרו בכוחות עצמן.ם ונועד לסייע לאחרים.
מכאן, עם ארגז הכלים הזה, ממשיכים רבים מבני הנוער לתפקידים טכנולוגיים בצבא, להמשך לימודים טכנולוגיים ומשתלבים בתעשייה. ובעיקר, אותם בנות ובני נוער שהתחילו עם חוסר ביטחון וסימני שאלה גדולים מצליחים להאמין ולדמיין את עצמן.ם בתוך תמונת עתיד חיובית, שהדרך אליה, גם אם תהיה משולבת אתגרים ומהמורות, נראית אפשרית ובת השגה.