נשארים מעודכנים
הצטרפו לקהילת 'הגיע זמן חינוך' וקבלו עדכון שבועי עם כל מה שמורות ומורים צריכים לדעת
"את לימדת אותי כל כך הרבה ונתת לי כלים שאני אשתמש בהם בעתיד, עזרת לי להיות חברה טובה יותר ולהקשיב לעצמי ולסביבה שלי. לימדת אותי להתגבר על הפחדים שלי ועל איך להשיג את המטרות שלי. ועל זה אני אודה לך תמיד. לימדת אותי לצחוק על עצמי ושהומור זה כלי לחיים ודרך התמודדות הרבה יותר טובה וקלה. כל הדברים האלה הופכים אותך למורה לחיים ולחברה לחיים."
כשקראתי שורות אלה שכתבה לי תלמידה אחרי שלוש שנות חינוך יחד, התרגשתי מאוד והבנתי כמה משמעותית הייתה דרך המסע שהעברתי בכיתת החינוך שלי. כמה זכיתי להיות מבוגר משמעותי בחייהם.
בחיינו האישיים ובחיי בית הספר נרצה להעניק לעצמנו משמעות למסע שאנו עוברים כמורים, תלמידים ואנשים. מסע חינוכי נכון מפתח חוסן עצמי, מייצר משמעות לדרך שלי ולאתגריה, ממסגר לי סיפור חיים ובסוף מביא אותי למוטיבציה, עשייה, השגת מטרות ותחושת הצלחה.
מזמינה אתכם להכיר את שבעת הצעדים שצעדתי עם כיתתי במסע שהיה משמעותי מרגש ומלמד עבור כל אחד ואחת.
ראשית, קבעו יחד עם התלמידות והתלמידים מטרות אישיות, כל אחת ואחד בהתאם לצרכים ולרצונות שלהן.ם. עזרו להן.ם להגדיר מטרה ריאלית מבחינת תחנות התקדמות ויכולת להשיג הצלחה ומהי דרך הפעולה להשגת המטרה. עדיף לעשות זאת במסגרת שיחה אישית עם תשומת לב כדי לאפשר קרבה, אכפתיות, זמן ומחשבה להתלבטות ועזרה. כאשר נותנים לכולם לעשות זאת בכיתה במסגרת שיעור, התלמידים לא תמיד יודעים כיצד לנסח או לבחור מטרה ורושמים משהו כלאחר יד כדי לסיים.
את המטרה שנקבעת בזמן השיחה כדאי לשלוח בוואטסאפ באותו הרגע. כך שניכם תוכלו להיות בבקרה כי דף נוטה להיעלם. קביעת המטרות יכולה להיעשות בכל שלב בשנה, אך עדיפות ניתנת לחודשיים ראשונים או לקראת אספת הורים. ביומן המורה שלכם כדאי לכתוב ליד כל תלמיד.ה מה המטרה שנקבעה ומדי תקופה להסתכל על הרשימה, להיזכר מה המטרות ולראות אם הן.ם בדרך או לא ולעודד אותן.ם. אם המטרה הושגה או הפכה ללא רלוונטית כי צץ משהו דחוף יותר, זמנו את התלמידים לשיחה ושאלו אותם אם היו רוצים לקבוע מטרה חדשה.
כישלון מוגדר כאי הצלחה, והוא מהווה תחנה כמעט הכרחית להצלחה.
הצלחה מוגדרת כהשגת תוצאה הדרושה מפעולה או השגת תוצאה טובה.
המסע מתאר את התנועה התמידית ביניהם, הכוללת התנסויות מוצלחות ומוצלחות פחות המהוות כר לצמיחה.
שלושת המושגים הללו עומדים בבסיס השיעורים של המסע והתהליך. הם נתונים לפרשנות אישית ודיפרנציאלית בהתאם למה המטרות שלי, מה ההתקדמות שלי ביחס לעצמי ולנקודת הפתיחה שלי, מה מידת ההשקעה שלי לאורך הדרך ועוד.
נתאר את המסע להצלחה כמסע מודולרי ולא ליניארי של עליות ומורדות, ונחזור ונדגיש שאין הצלחה אבסולוטית אלא אישית, בהתאם לדרך שלי על כל תחנותיה. לכן אין מה להשוות ביני לבין אחרים. נדגים גם שהצלחה וכישלון הם לא תמיד הפכים אלא יכולים לחיות יחד: למשל, הציון שלי במבחנים במחצית עבר את הרף ואפשר לי לגשת למבחן מעבר הקבצה באנגלית – זוהי הצלחה שלא כולם זכו אליה בהקבצה שלי, אך במבחן נכשלתי ולא עליתי הקבצה בסופו של דבר. זוהי התנסות שנרצה למסגר בשני המושגים הללו ולא רק בכישלון כמו שתלמידים פעמים רבות עושים.
כאן גם נדגיש את חשיבותן של תחנות ביניים בדרך למטרה הגדולה כדי לתת תחושת הצלחה. לדוגמה, אם המטרה שלי היא חברתית ואני רוצה ליצור לעצמי חברויות עומק בכיתה, אז אציב מטרה לדבר עם ילדה בהפסקה, לעשות עבודת בית ספר משותפת עם ילדה, לאחר מכן לקיים מפגש באחה"צ וכן הלאה. כל פעם התקדמות קטנה בכיוון הנכון.
מומלץ להדגים את עקרונות המסע בעזרת דוגמה עכשווית המחוברת לחייהן.ם של התלמידות והתלמידים. למשל, סרטון של שחקני ספורט, זמרים ומפורסמים המשתפים בסיפור שלהם. זה מאפשר הזדהות ואמפתיה, למידה מניסיון של אדם אחר, העברת מסר שכולם בכל גיל עוברים את המסע, גם המפורסמים והגדולים ביותר, ולבסוף סרטון הינו כר רחב לדיון והעמקת שיח. הנה דוגמה לסרטון.
אפשרות נוספת היא לתת משימה לחפש ולבחור אדם משמעותי עבורם שיספר/תספר על הצלחה וכישלון ומה הם לומדים מסיפורם. בקשו מהם לחבר שאלות לריאיון ושאלות לרפלקציה ותובנות בסיומו.
במהלך השיח השוטף בכיתה, ובפרט בשיעורי המסע, כדאי לאפשר לתלמידות ולתלמידים להביא דוגמאות הן מחייהם הלימודים והן מחייהם האישיים: תחביבים, משפחה, חברים ועוד. בכך נעביר מסר שהמסע עובר עלינו בכל תחומי החיים, לא רק הלימודי, ונאפשר להם להשליך מתחום אחד לשני.
ציידו את התלמידות והתלמידים בכלים לצליחת המסע:
פעמים רבות מורות מלמדות את הכלים הללו, אך ללמד אותם בתוך מסע ארוך, שיש בו הקשר ודרך, מעצים הרבה יותר את יכולות התלמידות והתלמידים והרצון שלהם לעשות שימוש בכלים הללו. כדאי לרכז הכול במסמך ולשלוח אליהם כצידה לדרך.
להטמעת השפה של המסע, השתמשו בה לאורך כל הדרך החינוכית שלכן.ם עם התלמידות והתלמידים: בכל שיעור חינוך המלילו שזהו חלק מהמסע להצלחה; באספת ההורים הפרטנית השתמשו בשיח בשאלות רפלקטיביות הקשורות למסע ולמטרה שלו; בכתיבת המשוב האישי בתעודה השתמשו בשפה של המסע – התחילו לדוגמה ב: "אני נהנית לראות אותך צועד.ת את המסע שלך להצלחה..." כך יווצר סיפור מסגרת משמעותי לתהליך שיעזור להטמיע אותו לעומק.
דוגמה לדף שאלות באספת הורים בו כל תלמיד.ה התבקשו לענות על שאלה לבחירתם.
השתמשו גם בדוגמאות מהשטח לאורך השנה של תלמידי הכיתה – כך תעצימו אותם ותספקו למידת עמיתים. לדוגמה, תמחאו כפיים כיתתיים לתלמידה שניגשה למבחן מעבר ועברה, וגם לתלמיד שלמד, ניגש למבחן ולא עבר – על עצם ההתנסות והתעוזה – כך תעבירו מסר שכישלון הוא חלק מהדרך. ספרו בדוגמאות גם את התהליך שהתלמיד עבר בדרך למבחן כדי להדגים את העקרונות של המסע: למד קשה בבית, ניגש כבר לשני מבחני מעבר ונכשל, חקר את הכישלון, ישב עם המורה והפיק לקחים, נעזר בחברה או במורה פרטי, ובפעם השלישית הצליח.
מומלץ לתת לתלמידות ולתלמידים להביע את המסע שעברו בתקופת הזמן (מחצית, עד יום הורים, שנה וכו') בדרך אומנותית. תוכלו לתת להם לצלם תמונה אישית לבחירתם שמספרת את סיפור המסע שלהם בפרשנותם, לתת כותרת ופסקת הסבר לתמונה. אפשרויות נוספות יכולות להיות יצירת סרטון, ציור, כתיבת שיר או הוספת בית לשיר קיים ועוד. את התוצרים אפשר לאגד בפאדלט, להקרין או לתלות בכיתה, וכן להציג את זה בשיחה אישית ביום הורים או כתוצר נלווה לתעודה.
דוגמה לתוצר אומנותי שהכינה תלמידה שהייתה גאה בהתקדמותה במתמטיקה וגם באומנות לחימה חדשה שלמדה.
אני ממליצה בחום לשתף את ההורים בכל שלבי התהליך. הם חלק מרכזי מהעשייה החינוכית ושותפים שלנו. תיידעו אותם בהודעת וואטסאפ מה המטרה שהילד.ה שלהם בחר.ה כדי שהם יעודדו אותם להשגתה גם בבית. שתפו אותם בשיעורי המסע והכלים הנלמדים, צלמו מהכיתה והראו להם את התוצרים האומנותיים. המשך השיח בבית ואימוץ שפה מיטיבה על הצלחה וכישלון הם חשובים לזירות השונות האמונות על התפתחותו.
דור ה"אינסטנט" שלנו זקוק לשיח המשמעותי הזה יותר מתמיד וכן לסבלנות ולאורך הרוח שדורש מסע החיים. הקניית כלים אלו לתלמידינו יעזרו להם להיות בוגרים אחראיים לחייהם, יודעים לחלום ולהשיג, ולהיות ברווחה נפשית גדולה יותר עם ההבנה שכל התנסות שקורית לי היא תחנה בדרך ואני לא נופל.ת ממנה אלא ממשיכ.ה הלאה.
מוזמנים לצאת למסע חינוכי רב משמעות – בטוחה שהתלמידים וההורים יודו לכם ואתם תודו לעצמכם!
לעזרתכם יחידה שכתבתי והעברתי בכיתת החינוך שלי והיוותה את הבסיס למאמר זה – המסע להצלחה.