נשארים מעודכנים
הצטרפו לקהילת 'הגיע זמן חינוך' וקבלו עדכון שבועי עם כל מה שמורות ומורים צריכים לדעת
לרובנו קשה לדמיין שמקצועות כמו מתמטיקה, פיזיקה והנדסה יילמדו מחוץ לכיתה, הרחק מספרי הלימוד, הלוח והטוש המחיק, אבל זה בדיוק מה שעומד בבסיס שיטת הלמידה הפתוחה (Open Schooling) שמטרתה לאפשר לתלמידים הזדמנות ללמוד בעולם האמיתי ולא בתנאי המעבדה של הכיתה.
כיצד מייצרים למידה פתוחה? באמצעות שיתופי פעולה בין בתי הספר לבין הקהילות בסביבתם. משפחות, מומחים ובעלי עניין אחרים משתפים פעולה עם המורים והתלמידים במטרה להתייחס לאתגרים מקומיים רלוונטיים ובכך לתרום למעורבות ואזרחות פעילה של התלמידים ולפיתוח הקהילה.
למידה פתוחה יכולה להיות מותאמת להעברת תוכניות לימודים ספציפיות בצורה חדשה ומרעננת, להגביר את המעורבות בקרב התלמידים או ליזום ולהעמיק את מערכת היחסים של בית הספר עם הקהילה. בלב ליבה של הלמידה הפתוחה נמצאות גישה ותרבות שפונות כלפי חוץ ומעודדות שיתופי פעולה. התלמידים זוכים להרחיב את אופקיהם מחוץ לכותלי בית הספר ולומדים מאנשים אחרים בנוסף למוריהם.
מיזם Make It Open בהובלת מוזיאון המדע ע"ש בלומפילד ירושלים שואף לבסס למידה פתוחה לקהילה בבתי ספר בארץ ובעולם. המיזם זכה בקול קורא של האיחוד האירופי "בתי ספר בקהילה ובניית שותפויות סביב חינוך מדעי" ומשלב בתוכו גם חינוך מייקרי – Maker Education – שמעודד למידה מבוססת פרויקטים ויצירת תוצרים פיזיים תוך שימוש בטכנולוגיה.
הלך הרוח המייקרי מדגיש את היות הלומד פעיל ומעורב בתהליך הלמידה, מעודד לקיחת סיכונים ומאפשר התמודדות עם כישלונות ואכזבות כחלק מתהליך הלמידה. בחינוך מייקרי תפקיד המורה הוא להנחות את הלומדים בתהליך הלמידה תוך חיפוש פתרונות יצירתיים לאתגרים. חלק משמעותי אחר הוא עבודת צוות ושיתוף פעולה, במהלכם מפתחים התלמידים מיומנויות חברתיות ורגשיות.
בחינוך מייקרי תפקיד המורה הוא להנחות את הלומדים בתהליך הלמידה תוך חיפוש פתרונות יצירתיים לאתגרים.
תלמידים, מורים, בתי ספר והקהילות המקומיות – כולם יכולים להרוויח מלמידה פתוחה.
תלמידים מפתחים כישורים חיוניים כגון תקשורת, עבודת צוות וחשיבה ביקורתית, לומדים להיות אזרחים אחראים ופעילים, לומדים יותר אודות אתגרים חברתיים כגון שינוי אקלים וקיימות וכיצד הם יכולים להשפיע. בסופו של התהליך, הם יהיו מוכנים יותר להתמודדות עם מצבים בעולם האמיתי כאשר יעזבו את בית הספר.
מורים מפתחים דרכים חדשניות להעביר תוכניות לימודים, יוצרים קשרים עם הורים ועם הקהילה המקומית בקלות רבה יותר, מתנסים בעבודה משותפת עם עמיתים ואנשי מקצוע אחרים, ומקבלים פיתוח מקצועי בתחום של הוראה ולמידה.
בתי ספר מגדילים את הרשתות שלהם, יוצרים חיבורים עם ארגונים בעלי עניין, קובעי מדיניות וכמובן הקהילות שלהם. בית הספר הופך לנקודת מוקד בקהילה. בנוסף הלמידה הפתוחה משפרת את הוראת המדעים ואת הפיתוח האישי של התלמידים.
קהילות מקבלות בזכות הלמידה הפתוחה סיוע בפתרון בעיות מקומיות, בונות קשרים קרובים יותר עם הדור הבא, זוכות להיות מעורבות בלמידה ובהתפתחות של התלמידים, ומרוויחות מהידע ופיתוח הכישורים המוצעים בבית הספר.
כאנשי חינוך, אתם בוודאי כבר משלבים בבית הספר אלמנטים של למידה פתוחה. למשל, כשאתם משתפים בלמידה שותפים חיצוניים או כשאתם מוציאים את התלמידים אל מחוץ לכותלי בית הספר.
תוכלו להיעזר בכלים שמציע מיזם Make it Open לקידום למידת STEM (מקצועות המדע, טכנולוגיה, הנדסה ומתמטיקה) בשיתוף הקהילה ובאמצעות חינוך מייקרי. זאת במטרה להעלות את רמת האוריינות המדעית והעניין במדע באמצעות למידה פתוחה.
מה מלמדים? הלמידה מאורגנת סביב נושאי STEM שמהווים חלק מתוכנית הלימודים, תוך התייחסות לחיבור שבין תחומי ה-STEM ותחומי דעת נוספים.
איפה לומדים? הרחבת סביבת הלמידה מעבר לגבולות בית הספר: במרחבי מעבדות, בחצרות, בפארקים, במוזיאוני המדע, בבית, במפעלים ועוד.
מי מלמד? לא רק המורים מלמדים, אלא גם מדריכים ממסגרות לא פורמליות, הורים, מומחים מהמגזר העסקי, מהאקדמיה ומארגוני חברה אזרחית, תלמידות ותלמידים בוגרים ועמיתים.
איך לומדים? שילוב של מגוון דרכי הוראה בלתי פורמליות כמו סיורים, סקרים, תחרויות, הדגמות, סדנאות ועוד.
מתי לומדים? גמישות בשעות הלמידה, לא רק בשעות הלימודים בבית הספר.
עם מי לומדים? בית הספר משמש כמרכז למידה בקהילה למשפחות התלמידים ולחברי קהילה נוספים כמו ילדים, צעירים ומבוגרים.
מדוע? קידום ערכים כמו הוגנות, רלוונטיות לחיי היומיום ולמידה דרך עשייה.
איפה לומדים? הרחבת סביבת הלמידה מעבר לגבולות בית הספר.
במסגרת המיזם פותחו משאבים שונים העומדים לרשות קהילת החינוך:
16 תרחישי למידה שמתאימים לתוכנית הלימודים בגילי יסודי וחט"ב, המאופיינים בחיבור לקהילה כמשאב והזדמנות ללמידה, כמקור לבעיות אותנטיות ורלוונטיות שתלמידים יכולים להיות מעורבים בהן וכעידוד אזרחות פעילה. התרחישים משלבים גם חיבור עם התעשייה, מומחים ואקדמיה, מודולריות ואפשרות להתאמה.
על מנת להנגיש את התוכן והמשאבים בצורה ידידותית ואינטראקטיבית פותחה פלטפורמת ניווט מקוון, שזמינה למורים ללא עלות באתר האינטרנט של הפרויקט.
בנוסף פותח MOOC (קורס אונליין חינמי) להכשרת מורים להפעלת התוכנית, ועשר מִרכזות שפועלות בעשר מדינות ומלוות אנשי חינוך בהפעלת התרחישים.
למיזם שותפים מוזיאונים ומוסדות מחקר ופיתוח מישראל, הולנד, פולין, בריטניה, בלגיה וארה"ב, ועוד שישה שותפים משניים מהונגריה, שבדיה, פורטוגל, יוון, ספרד ורומניה.
אחד מתרחישי הלמידה שפותחו במסגרת המיזם הוא "פיזיקה בגן השעשועים" – תרחיש המיועד לתלמידי חט"ב ועוסק בנושא אינטראקציה וכוחות. גני שעשועים הם חלק בלתי נפרד מחוויית הילדות. בנוסף לקידום ההתפתחות הפיזית והמוטורית, הם תורמים להתפתחות השפה, הכישורים החברתיים, תחושת העצמאות האישית והבריאות כללית.
גני שעשועים לרוב נתפסים כמקום של משחק והתאווררות ולא כמקום ללמידה, בשונה מהמרחב הכיתתי. ואולם, במשקפיים הנכונים ניתן לרתום את המשחק וההנאה ללמידה תוך חיבור המשתמשים לידע מוקדם שלהם, ובכך להגביר את הבעלות ותחושת הסוכנות (agency) שלהם על הלמידה.
במהלך תרחיש הלמידה, התלמידים לומדים מתוך התנסות בעקרונות פיזיקליים הנמצאים בגן שעשועים בכלל ובמתקנים בפרט. הם פוגשים מומחה/ית לעיצוב סביבה, מבקרים במוזיאון מדע ומיישמים את הידע שלמדו לניסוח ועיצוב כתוביות הכוללות מידע ורעיונות לפעילויות סביב המתקנים. המידע בכתוביות מרחיב את הידע בתחומי STEM ומחבר אותו לחיי היומיום. בסוף התרחיש מתקיים יום שיא שאליו ניתן להזמין תלמידים מבתי ספר סמוכים ולחלוק את התובנות והידע עם תלמידים משכבות גיל שונות.
המורה למדעים נוית חורי מביה"ס יאסא בירושלים הפעילה את התרחיש בשלב הפיילוט של הפרויקט, כפי שתוכלו לראות בסרטון, ומתארת את התהליך שעברו התלמידים ואת חוויית "אהא" שלה: "התלמידים היו מאוד פעילים ונלהבים, והם לא הפסיקו להעלות הצעות. אני בעצמי עברתי את אותו תהליך של חקירה יחד עם התלמידים. חוויה מיוחדת במינה."
באמצעות התרחיש הצלחנו להעלות למודעות שהמדע נמצא בכל מקום, והלמידה מתרחשת לא רק בבית הספר. גן השעשועים הפך למעבדת מחקר פורה. הפעילות קידמה גם את ההון המדעי של השכונה באמצעות שדרוג גן שעשועים ל'גן שעשועים מדעי'.
אם גם אתן/ם מעוניינות/ים לקבל השראה מהתכנים שפותחו בפרויקט, תוכלו לעיין בתרחישי הלמידה שנמצאים בנווט. לפרטים נוספים על הפרויקט אפשר ליצור קשר עם מוזיאון המדע ע"ש בלומפילד בירושלים.