נשארים מעודכנים
הצטרפו לקהילת 'הגיע זמן חינוך' וקבלו עדכון שבועי עם כל מה שמורות ומורים צריכים לדעת
במשך מאות שנים התבסס בחברה המערבית מודל דיכוטומי, שהחל בדקארט המבדיל בין הנפש והגוף ובהמשך מיצב את המוח כמקום התבונה. לאור מודל זה החברה המערבית מעמידה את הקוגניציה מעל הרגש ואת שניהם מעל הגוף. אך מודל זה אינו תואם את המציאות המדעית. בספרו 'המוח הביולוגי', מדען המוח אלן יסנוף מביא שלל מחקרים ועדויות המראים שהגוף, המוח, הסביבה, הקוגניציה והרגש מחוברים בקשרים הדוקים, ויחד מייצרים את המורכבות של החוויה האנושית. לא ניתן להפריד את המוח מהגוף, או את החשיבה מעולם הרגשות. הגוף הוא המקור הראשון לקלטים מן העולם, וכך אנו חווים למידה, רגש, הצלחה, תסכול, שיקוף, קשר ותקשורת עם הסביבה, בנייה של ביטחון והתפתחות העצמי, קודם דרך הגוף. אל החוויות הגופניות מצטרפים הקוגניציה והרגש.
המודל הדיכוטומי השפיע רבות על עולם החינוך, ומשום כך מערכות החינוך מציבות, עדיין, למידה עיונית קוגניטיבית כיעד המרכזי והמשמעותי ביותר. הגוף זוכה, במקרה הטוב, להתעלמות ובמקרים רבים נתפס כגורם מפריע משום שהתלמידים נדרשים לשבת ולהיות שקטים כראייה להיותם מרוכזים באופן ה"נכון" ללמידה.
התפיסה החדשה גורסת כי יש לשנות את התודעה הדיכוטומית לגבי מערכות הגוף, ולסגל תודעה הוליסטית הרואה חיבור בין גוף, מוח ונפש, ככוחות המוטמעים זה בזה ואינם ניתנים להפרדה.
הגיע הזמן להכניס את הגוף לכיתה
התבוננות בגוף בראייה הוליסטית ורשתית, מביאה בחשבון את המשאבים השונים של האדם. על מנת למטב את פעולותיו ותחושותיו עליו להכיר בכוחות השונים ולפעול מחד לאיזון ביניהם ומאידך לרתימה נכונה של המשאבים העומדים לרשותו בהתאמה לסיטואציה. ההפרדה הנעשית באופן מאולץ פוגעת בכלל תפקודי החיים - החברתיים-רגשיים, הקוגניטיביים והפיזיולוגיים. היכולת של האדם להגיב בצורה מותאמת וגמישה למציאות משתנה, מורכבת ממספר שלבים. הבנת הסיטואציה, התאמת המשאבים העומדים לרשותו למצב הנתון ובחירה בתגובה או אי תגובה, בהתאם למטרותיו ויכולותיו. על מנת לבחור תגובה מותאמת, האדם צריך להכיר ביכולותיו ולהשתמש בהם ליצירת איזון בין המשאבים השונים. איזון זה משתנה בהתאמה למצבים המשתנים בחיי היום יום, לכן הוא לעולם יהיה איזון דינמי.
נוכחות מודעת משכללת באופן מודע ומושכל את הסיטואציה והמשאבים ובוחרת כיצד לפעול, להגיב או להימנע מתוך ניתוח המצב. היא פנימית, אך היא מושפעת במידה ניכרת גם מיחס הסביבה אל האדם – החיזוקים, המענים והשיקוף הם פרמטר חשוב נוסף הנקרא 'נראות'.
על מנת להפוך את התיאוריה למעשית ויישומית במערכות החינוך, פותח מודל 'פריזמה – מכניסים את הגוף לכיתה', שמטרתו בטווח הארוך היא מתן כלים ליצירת נוכחות מודעת של כל פרט. הכלים מבוססים על התיאוריה ההוליסטית-רשתית ומבקשים להנכיח את התפיסה על ידי קידום מודעות וידע של מערכות הגוף, ועל ידי הכרת כלים שונים מעולמות הטיפול והתרגול שהותאמו לציבור רחב.
הכרת מערכות הגוף ואסטרטגיות גוף שונות, תוך קידום המודעות, יחזקו את האוטונומיה ויקדמו את האפשרות של כל פרט לאזן בין משאביו השונים. כמו גם, בין המשאבים העומדים לרשותו, והאתגרים העומדים לפתחו, ולנהל אותם באופן מיטבי, תוך ביסוס תחושת המסוגלות והמוטיבציה להתנסות ולפעולה.
על ידי מתן מענה לצרכי הגוף, והפעלת מערכות הגוף באופן מודע נוכל לקדם יכולות קוגניטיביות, לשפר תפקודים ניהוליים, לסייע בפיתוח מיומנויות רגשיות וחברתיות להעלות את המוטיבציה והביטחון העצמי של כל תלמיד ותלמידה, וכמובן לקדם בריאות, כל אלא מבססים את היכולת להיות בנוכחות מודעת.