נשארים מעודכנים
הצטרפו לקהילת 'הגיע זמן חינוך' וקבלו עדכון שבועי עם כל מה שמורות ומורים צריכים לדעת
בישראל של היום חיים למעלה משלושה מיליון ילדים. בשלוש השנים האחרונות, אותם ילדים נחשפו בעל כורחם למגפה בריאותית וחברתית עולמית, שהפכה אותם מודעים עד כאב למצבם הבריאותי, וזרעה בקרבם פחד וחרדה. בשנות הקורונה עלתה לא אחת השאלה איך מתווכים לילדים את אותה מחלה מסתורית שאוסרת עליהם להיפגש עם חברים ומחייבת אותם לעבור בדיקות לא נעימות?
מתוך השאלות שצצו בהקשר של הקורונה, התפתחה יוזמה ששואלת שאלות דומות הנוגעות לילדים שלמרבה הצער נאלצים להתאשפז בבית החולים ולעבור טיפולים כחלק משגרת יומם. מדובר בילדים המאושפזים במרכז החינוכי "העמק", הנמצא בתוך המרכז הרפואי שבעפולה, ומספק מסגרת חינוכית לילדים חולים.
לכל תלמיד מאושפז, בין אם מדובר באשפוז קצר או ארוך, מותאמת תכנית אישית המתאימה לצרכיו ומוגבלויותיו, תכנית המכילה נושאים לימודיים, טיפוליים ורגשיים, אשר מיושמת על-ידי צוות המורים והמטפלים החינוכיים. הלימודים מתקיימים במרחבי לימוד רב-תחומיים, בחללים מותאמים וגם ליד מיטת האשפוז, והם נערכים בקבוצות משתנות: בודדים, קבוצות גילאיות קטנות ואקראיות, וקבוצות רב-גילאיות ורב לשוניות.
שמה של התוכנית הייחודית הוא "בית חולים לבּוּבִּים", והיא מבוססת על התוכנית הבין לאומית "בית חולים לדובים". התוכנית מנסה להנגיש לילדים הליכים רפואיים שהם צריכים לעבור, ו"לתרגם" אותם באופן שיהיו מובנים, כך שהחוויה המתווכת תבנה עבורם ביטחון ובהירות בעולם, ותסייע להם בהתמודדות הגופנית, הנפשית והרגשית.
התוכנית מייצרת מוכנות לילד ומשפחתו מול הליכים רפואיים כמו בדיקת דם, סוכרת, סיטי, הכנה לניתוח ועוד, והיא מועברת על פי שלושה עקרונות: ידע, חוויה והתנסות, ובאמצעות שימוש באביזרים להדגמת הפרוצדורות הרפואיות ושילוב משחק כאמצעי חווייתי.
איך זה נעשה? כל ילד רשאי לבחור בובה שתלווה אותו לאורך תקופת הטיפול, מהקליטה ועד השחרור (את הבובה רשאי הילד לקחת לביתו), ועליה הוא יכול להתנסות במכשור רפואי אמיתי.
אם נוכל לשלוט בעולם הדמיון ולהתאמן בכניסה וביציאה ממנו, תהיה זו התחלה של ריפוי, של בריאות נפשית. בכוחן של הבובות ליצור מרחק מהסיטואציה המשברית, להנכיח בו-זמנית את הוויית המציאות והדמיון, ולנוע ביניהן.
מקרב, מחבר, מפחית חרדות ומעודד
בשנה החולפת, המרכז החינוכי החליט להרחיב את הפעילות ולצאת מכותלי המרכז הרפואי אל הקהילה, זאת בשיתוף משרד החינוך דרך תכנית "חדשנות וירטואלית" והקרן לעידוד יוזמות חינוכיות, במטרה להנגיש לכלל התלמידים מונחים רפואיים אליהם נחשפו בעל כורחם בתקופת הקורונה. הצוות החינוכי ראה כי טוב, והחליט להגדיל את מעגל ההשפעה ולצאת במספר סדנאות שונות וחווייתיות.
במסגרת "בית חולים לבּוּבִּים" נבנו בקהילה הסדנאות הבאות:
כל סדנא בנויה משלושה חלקים עיקריים, שבהם הילד מביא את הבובה שלו מהבית ומשתף בקרב חבריו על בחירת הבובה, מה שמעניק ערך נוסף לסדנה. החלק הראשון בסדנה הוא סיפור מסגרת או מצגת הסברה דרכם נחשפים התלמידים למושגים "בגובה העיניים"; החלק השני והחשוב הוא הסדנא המעשית, ההתנסות החווייתית במשחק, במהלך שלב זה הילד והבובה מגיעים אל "עמדת הרופא" ומבצעים את תהליך הבדיקה בהתאם לתוכנית שנכתבה, בכך אנו עוזרים לילדים שמדגימים זאת על הבובות שלהם, להפחית את הלחץ והחרדה מפני הבדיקות השונות אשר יצטרכו לעבור גם הם במוקדם או במאוחר, וחושפים בפניהם את האביזרים השונים בהם הרופא משתמש כמו סטטוסקופ, אוטוסקופ, מדחום ועוד; החלק האחרון של הסדנא הינו שיחת המשוב בה משתפים הילדים בחוויית הפעילות מנקודת מבטה של הבובה, וכן על הידע שרכשו.
מהניסיון שנצבר עם תחילת התוכנית במרכז החינוכי ומחוצה לו, עולה כי התוכנית הצליחה לגייס את שיתוף הפעולה מצד הילדים. חוויית האשפוז נתפסה כחוויה חיובית יותר, והשימוש בבובות החזיר את תחושת השליטה לילדים על ידי יצירת השלכה והרחקה. כנ"ל אצל התלמידים בקהילה - התוכנית חידדה מושגים, הפחיתה חרדות וכן התנגדויות בביקורים במרפאות הקהילתיות.
הנטייה הטבעית שלנו היא להגן ולשמור על הילד מכל קושי או כאב ולא לחשוף אותו לחולי. במהלך הפצת התוכנית בקרב הקהילה, נשאלו השאלות הלגיטימיות למה להביא את ה"חולי" למקום ה"בריא"?, למה ילד צריך לשמוע על מושגים רפואיים, מחלות וכדומה כשהוא בריא לחלוטין, והאם התעסקות עם חולי לא יכולה לעורר חרדות ופחדים?
תשובתנו הייתה: ידע זה כוח. יש בכוחה של הכנה מיוחדת להפחית חרדות ולהקנות מושגים בצורה חווייתית. מחקרים מראים שמידע ברור ואמיתי מפחית חרדות אצל ילדים. בהתאם, השימוש בבובה ויצירת משחק סביב הטיפול בה, יפחיתו משמעותית פחדים של ילדים.
בית חולים לבּוּבִּים מהווה את הגשר בין העולם ה"חולה" ל"בריא" בכך שהוא מכיל בתוכו את 5 הממ"ים: מתווך, מקרב, מחבר, מפחית חרדות ומעודד.
הקרן לעידוד יוזמות חינוכיות (ע"ר) היא גוף לקידום ופיתוח יוזמות של צוותי חינוך, והיא פועלת בפריסה ארצית מלאה, בכל המגזרים, שלבי החינוך וסוגי החינוך.