נשארים מעודכנים
הצטרפו לקהילת 'הגיע זמן חינוך' וקבלו עדכון שבועי עם כל מה שמורות ומורים צריכים לדעת
ילדים רבים נמנעים מההגעה לבית הספר בגלל קושי רגשי שהמקור שלו אינו בבית הספר. בתור מורים, לא תמיד ברור עד כמה עלינו להתערב ואם כן, מה הדרך המתאימה והמועילה שתקל על הילדים וההורים, תפיח בהם תקווה ותעודד את הילד לשוב למסגרת.
לא פשוט "לאחוז בשני קצוות החבל"- הצורך לעזור למשפחה ולילד מצד אחד, ומהצד השני להחזיק ראייה מערכתית שלוקחת בחשבון את כל הגורמים והכללים. אספנו עבורכם המורים מספר נקודות משמעותיות ועצות פרקטיות הישר מהקליניקה, על מנת שתוכלו לעזור להורים בהתמודדות עם הסיטואציה.
הימנעות מבית הספר אצל ילדים וילדות, נערים ונערות, במיוחד על רקע מצב נפשי כמו דיכאון או טראומה - היא מצב מורכב אליו יש לגשת מתוך רגישות, ניסיון וראיה מערכתית.
מצב נפשי של טראומה או חרדות אצל ילדים יכול בקלות להתדרדר, לפעמים אפילו באופן קיצוני. יש מצבים בהם נראה ילד מתפקד ובריא ובתקופה מאד קצרה ופתאומית הוא ימנע להגיע לבית הספר ותפקודו יידרדר. זה יכול להיות מבהיל לכולם - להורים ולמורים שמלווים אותו. הילד עלול להרגיש את הבהלה הזאת, ולהיות מבולבל ומפוחד אף יותר.
לא אחת מה שמתחיל כהימנעות הנובעת ממצבו הפנימי של הילד הופך ל"כדור שלג''. כך, עצם ההימנעות המתמשכת הופך לסיבה נוספת להימנעות – אותן מבוכה וחרדה מפני החזרה לאחר זמן היעדרות, מול חומר הלימודים, המורים והתלמידים האחרים.
לפני שנוקטים פעולה בתור מורים חשוב לברר ולהבין מה סיבת ההיעדרות הראשונית. האם מדובר באירוע או חוויה שבאופן כללי הם מחוץ לבית הספר. או שההיעדרות קשורה גם לדינמיקה תוך בית ספרית – ואז ייתכן כי דרוש בירור וטיפול בנושא.
בתור אנשי הוראה וחינוך יש חשיבות רבה למתן תחושה של הבנה, לגרום לילד.ה להרגיש מוחזק.ת, ולהביע עמדה המעבירה כי הקושי שלו מובן, אך לצד זאת מצפים לחזרתו.ה לכיתה, ומוכנים להקשיב ולחשוב יחד מה יכול לסייע לו.ה.
לפני תוכן המסר חשוב שהמורים יאמצו הלך רוח אופטימי רגיש ולא ישדרו מול הילד.ה וההורים בהלה או חשש מההתדרדרות הרגשית.
ככל שאפשר, יש להעביר להורים כי יש להחזיק עמדה מורכבת של הבנה מחד אך גם מסר ברור ואחיד מאידך. מסר אפשרי עשוי להיות - אנו מאוד מבינים את הקושי, ונעשה הכל כדי להקל ולאפשר את החזרה לבית הספר כפי שמתאים לך ויחד איתך, אך מצד שני הגעה לבית הספר היא חשובה ולא נאפשר ויתור מוחלט.
ישנה גם חשיבות רבה יש להתגייסות המשותפת בין הגורמים השונים. ככל שההורים והמורים ישכילו לעבוד יחד מתוך עמדה משותפת, כך הדבר יאפשר מסר אחיד וברור מול הילד.ה המתמודד.ת עם קושי.
לקצב ולתהליך הדרגתי יש משמעות. חשוב לאפשר לילד.ה חזרה בקצב שמתאים למצבו.ה הרגשי, ותחילה לעשות זאת לצד מפגשים או שיחות תיווך בביתו של הילד. מומלצת התנהלות מתוך עידוד וחיזוק של גורמים שונים סביב צעדים של שינוי.
ככל שאפשר לגייס גם גורמים נוספים בבית הספר וחברים או תלמידים נוספים מהכיתה, כך הדבר עשוי לסייע. למשל מישהו שייפגש עם הילד.ה ויעבור איתו.ה על חומר לימודי טרם חזרתו.ה. אולי גם יספר לו.ה קצת על הווי הכיתה. הדבר מאפשר בשאיפה גם תחושה של חזרה הדרגתית.
להבין את המצב ולפעול בצורה מקדמת ומקרבת
לפעמים ילדים שעוברים טראומה עלולים לחוות משבר אמון מול המציאות, מול המסגרת והמבוגרים. חשוב לגשת לילד.ה מתוך משנה זהירות, להיעזר בייעוץ מקצועי ולהיות מאד סבלניים כלפי התהליך שהוא.היא עובר.ת.
כמובן שאם מדובר במצב חרדתי ובטח בטראומה נפשית, נעודד את ההורים להיעזר בטיפול רגשי ובהדרכת הורים. בתהליך כזה השאיפה היא לייצר מרחב מאפשר של אמון בו תתאפשר עבודה הדרגתית לשינוי והטבה.
ילדים ש"נלכדו ברשת ההימנעות" ומתחיל אצלם דפוס כזה כלפי מסגרת בית הספר, עלולים לפתח עם הזמן בנוסף לקושי המקורי גם רגשי אשמה והרגשה שהם מאכזבים את המבוגרים. בתור מורים חשוב להכיר את האפשרויות הטיפוליות ולזהות מצבים בהם הן נדרשות.
סביב נושא ההיעדרות מבית הספר יש חשיבות רבה עבור ההורים להיעזר בהדרכת הורים, כדי לגבש עמדה ודרכי התנהלות, ולחשוב איך לגייס גורמים שונים וליצור שיתוף פעולה. טיפול ממוקד לילד.ה ללא היתמכות בהדרכת הורים יהיה פחות יעיל ומסייע סביב היעדרות מבית הספר, ובכלל סביב האפשרות לשינוי אצל הילד.ה.
הילדות וגילאי הנערות מאופיינים בנטייה לחשיבה נוקשה יותר מאשר בגילאים בוגרים, במפגשים של הדרכת הורים יוכלו ההורים לבחון דרכי התנהלות גמישות מול מצבים בהם יש נוקשות רבה מצד הילד.ה או הנער.ה. יש להסביר להורים שאווירה לחוצה בבית סביב ההימנעות מבית הספר עלולה להחמיר את המצב ולגרום לילד.ה אנטי גדול יותר מבית הספר, מפני שבסופו של דבר היא אינה מקדמת את הסתגלותו.ה.
כיום כבר מבינים שתפקידו של המורה המחנכת הוא הרבה מעבר להוראת החומר. כאשר אתם מייצרים אווירה חיובית ואמפתית בכיתה, הילדים ירגישו בנוח יותר לחזור אליה כי ירגישו "כמו בבית". מבוגרים שיודעים להסביר לילדים מה קורה להם רגשית, בצורה אופטימית עם מסר של תקווה, יוכלו לעזור לילדים לצלוח את הקושי.
אנחנו מקווים שהנאמר כאן יוכל לסייע לכם לעזור לילדים הרגישים והפגיעים יותר. ילדים צעירים הם בעלי פוטנציאל החלמה גבוה כאשר הם מקבלים את התמיכה הנכונה, רק חשוב לדעת איך להבין את המצב שלהם ולפעול בצורה מקדמת ומקרבת.
על מחבר המאמר: עמי ויזל, פסיכולוג קליני בכיר בהנהלת מכון חיבורים, מטפל בילדים נוער ומבוגרים. מכון חיבורים הוא מכון פסיכולוגי וותיק בפריסת סניפים רחבה לטיפולי CBT מתקדמים.