נשארים מעודכנים
הצטרפו לקהילת 'הגיע זמן חינוך' וקבלו עדכון שבועי עם כל מה שמורות ומורים צריכים לדעת
"מה המילה הכי נפוצה שבה תלמידים משתמשים כדי לתאר את בית הספר? 'בית כלא'", כך התחילה מיכל מולדבסקי, דוקטורנטית ויועצת חינוכית, את הרצאתה בכנס TEDX שנערך בשבוע שעבר בסביון. "הנתון הזה עלה ממחקר שנערך לפי 20 שנה. מעט השתנה מאז", המשיכה. "סקר שנערך לאחרונה בקרב תלמידי תיכון בארה"ב הראה של-75% מהם יש רגשות שליליים כלפי בית הספר. הרגשות שבוטאו הכי הרבה היו: 'מלחיץ', 'משעמם'. קשיים רגשיים שתלמידים חווים עלו באופן דרמטי בשני העשורים האחרונים. מה הילדים שלנו צריכים כדי לעבור את ההתבגרות ואת שנות בית הספר עם תחושת רווחה? יותר שיעורי בית? יותר זמן מסך? לא. מה שהם צריכים הוא מערכות יחסים משמעותיות עם המבוגרים המשמעותיים בחייהם.
"ברשימת המבוגרים המשמעותיים בחייהם של ילדים, מיד אחרי ההורים, עומדים המורים שלהם בבית הספר. ליחסי מורים-תלמידים יש פוטנציאל להיות גורם משפיע מרכזי בחייהם של תלמידים ולהעניק להם חיבור בעל סגולות ריפוי.
"אני למדתי את כוח הריפוי של היחסים עם דמויות סמכות לפני 7 שנים. אושפזתי עם מחלה בשם גיליאן ברה. הסינדרום הנדיר גרם לגופי ולפניי נזק חמור. לא יכולתי ללכת כהלכה ולדבר, ואיבדתי לחלוטין את החיוך שלי. ביום שבו עברתי למרכז השיקום הרגשתי נואשת ומותשת. האחות הראשית הבחינה במצוקה שלי. בסוף המשמרת שלה במקום ללכת הביתה היא ישבה ליד מיטתי וביקשה: ספרי לי על עצמך. סיפרתי לה שאני אמא ל-4 ילדים קטנים, שאני רעייה, סיפרתי לה על הקריירה שלי. כשסיימתי היא אחזה בידי ואמרה לי: 'מיכל, תסתכלי עלי, ההחלמה שלך היא אחת מהטובות שראיתי, את הולכת להשיב את חייך חזרה. המשיכי לעבוד קשה'. מצאתי את עצמי חוזרת על המילים שלה שוב ושוב בראש שלי במשך חודשים עד שהחלמתי לחלוטין. דרך השיחה הזו היא עזרה לי להיזכר מי אני, הקשיבה לי בלי לשפוט ונתנה לי תקווה. סמכתי עליה כי באותו זמן היא הייתה הסמכות המקצועית והיא הראתה לי אמפתיה. החוויה הזאת שימשה לי השראה למחקר הדוקטורט שלי בנושא אמפתיה מצד מורים".
אז איך אפשר כמורים לעבוד על מידת האמפתיה שלנו לתלמידים ולטפח את היחסים עמם? צפו בהרצאה המלאה.