נשארים מעודכנים
הצטרפו לקהילת 'הגיע זמן חינוך' וקבלו עדכון שבועי עם כל מה שמורות ומורים צריכים לדעת
אין מחנך שלא שובר את הראש בתחילת השנה איך למנוע מכל מיני מעשי חרמות ובריונות להשתלט לו על הכיתה. היום, בעידן הרשת, הווטסאפ והטיקטוק, התלמידים פגיעים מתמיד ואנחנו המחנכים עלולים לפספס אותם בקלות. לכן הכנו לכם ארגז כלים של 15 סרטונים שיטמיעו מיומנויות הכרחיות, שאמורות לעודד את הסולידריות החברתית של התלמידים ולהעלות את סף הרגישות שלהם, ואולי למנוע את החרם הבא.
רצוי להשתמש בארגז הכלים הזה כחלק מתהליך חינוכי שילווה את הכיתה כל השנה, וישמור את המודעות לנושא ואת הרגישות לזולת בקרב התלמידים על אש קטנה, שתבער תמיד ותמשיך
לייצר שיח בנושא הסולידריות החברתית.
1. סליחה על השאלה - ילדים, חרם ובריונות: ילדים שעברו חרם עונים באומץ ובכנות על שאלות כמו: האם אף אחד לא דיבר איתך? האם מישהו עזר לך? והאם חשבת לעבור בית ספר? אורך: 16:03. בעברית.
נקודה לדיון כיתתי: האם התלמידים בכיתה ששותקים כשהם רואים שתלמיד אחר עובר חרם, אשמים באותה המידה כמו התלמידים שבכלל גרמו לחרם מלכתחילה? האם חרם הוא רק התעלמות או שהוא יכול להגיע בעוד דרכים יצירתיות?
2. המילים שלך יוצרות מציאות: מדוע אנחנו לא צריכים לכתוב באינטרנט את מה שלא נעז לומר בפנים? סרטון קצר ומדויק שמצליח לשקף הרבה מן התחושות שמרגישים תלמידים במהלך השנה. אורך: 2:02. בעברית.
נקודה לדיון כיתתי: אם תעשו בדיקה עצמית, האם אתם עלולים לגלות שיש אנשים שאתם מרשים לעצמכם לכתוב עליהם דברים שבחיים לא תגידו להם בפנים?
3. ללכת כי כולם הולכים: אחד מהניסויים היותר מופרעים שתראו, מראה עד כמה האדם הוא יצור קונפורמי ומוכן פשוט לעשות כל דבר רק בגלל שככה עושים כולם. לראות ולא להאמין. אורך: 3:37. אנגלית עם תרגום.
נקודה לדיון: האם אתם מאמינים למה שראיתם או שזה נראה לכם בדיוני? כיצד אתם הייתם נוהגים אילו הייתם במקום הבחורה שבסרטון? כמה מהדברים שאתם עושים במשך היום נעשים רק בגלל שככה עושים כולם?
4. ילדים ללא רחמים: סרט המבוסס על סיפור אמיתי שקרה בארץ, ב-4.1.2011. חברי הקבוצה החליטו שחייבים להעלות את המודעות לסכנות ברשת החברתית. חזק במיוחד. אורך: 8:30. בעברית.
נקודה לדיון כיתתי: אלו צעדים אם בכלל ניתן לעשות בכיתה בכדי למנוע את המקרים הללו? האם זה יותר תפקידו של מחנך הכיתה או של התלמידים בעצמם?
5. ההפסקה הגדולה – חרם: כיצד מתמודדים עם חרם בכיתה? סיפור על חרם כיתתי אחד ודיון באולפן בהשתתפות ילדים. מתוך התוכנית "ההפסקה הגדולה" מבית הטלוויזיה החינוכית. אורך: 9:25. בעברית.
נקודה לדיון בכיתה: האם לדעתכם ניתן היום בעידן הווטסאפים והטיק טוק לוודא שנער לא עובר חרם שקט במקומות הללו, או שאין כבר מה לעשות מול הערוצים הטכנולוגים?
6. המתייג: סרטון קצר שמתאר את תופעת הסטיגמציה והדבקת התוויות שהפכה עבור חלקינו לפעולה טבעית ונורמטיבית. אורך: 4:57. בעברית.
נקודה לדיון כיתתי: האם אנחנו בכלל מודעים לעובדה שאנחנו לא מפסיקים לתייג את האנשים שחיים סביבנו? כשאנחנו חושבים על זה, האם לדעתכם נוכל אי פעם להתגבר על התכונה הזו?
7. חכמות על קטנה: שתי ילדות שלא מפסיקות ללעוג לילדה קטנה מהן. איך יגיבו האנשים שרואים את זה? ואיך אתם הייתם מגיבים? אורך:2.22. אנגלית עם תרגום.
נקודה לדיון: האם ישנה סיטואציה שבה אתם רואים את עצמכם מתעלמים מכל העניין ולא יוצאים לעזרת הילדה הפגועה? איך הייתם קוראים לאנשים שפשוט בוחרים להתעלם ולא לצאת להגנת הילדה הקטנה?
8. ילד מאיים על הילד אחר בחרם אם לא יביא לו כסף: מה הייתם עושים לו ראיתם ילד שמאיים על ילד אחר שאם הוא לא יתן לו כסף - ידאג שיעשו עליו חרם? סרטון שמעלה שאלות נוקבות שלפעמים נשארות ללא מענה מפי התלמידים. אורך: 2:23. בעברית.
נקודה לדיון כיתתי: האם אתם רואים את עצמכם מתערבים לו הייתם עדים לסיטואציה כזו? הרי אין לכם באמת היכרות מוקדמת עם הנפשות הפועלות ובכלל אין לכם שום רקע מקדים עליהן.
9. ניסוי חברתי – נערים נגד ילד: איך אנשים יגיבו כאשר יראו שני נערים בני 17 מרביצים לילד בן 13? ואיך אתם הייתם מגיבים? עוזרים או מתעלמים ? אורך: 4.32. בעברית.
נקודה לדיון כיתתי: אם אתם פוחדים לחטוף מכות מנערים שיותר גדולים מכם, האם יש לכם בכל זאת אפשרות לעשות משהו מעבר להתעלמות מוחלטת?
10. 6 שנות חרם – הסיפור המטלטל של אופק בת ה-13: הסרטון שבו אופק מספרת על החרם שהיא עוברת במשך שש שנים ריגש את כל הרשת. בסרטון הבא אופק בראיון ראשון בעקבות הגלים שיצר הסרטון שלה. מומלץ לראות את הסרטון הראשון לאחר סעיף ב'.
נקודה לדיון כיתתי: האם לדעתכם מקרה מזעזע שבו עושים חרם על ילדה במשך 6 שנים יכול להתקיים גם בכיתה שלכם? אורך: 9:41. בעברית.
ב. חרם על ילדה בת 13 שנמשך שש שנים: אורך: 2.15 דקות. בעברית.
נקודה לדיון כיתתי: איך לדעתכם ייתכן מצב הזוי כל כך שבו עושים חרם על ילדה במשך 6 שנים? כמה גורמים נרדמו בשמירה בשביל שזוועה חברתית כזו תתרחש?
11. חרם ברשת. בריונות ברשת: סרטון קצר וממוקד על תופעת הבריונות ברשת. נוקב. אורך: 1:00. בעברית. נקודה לדיון כיתתי: איך הייתם מגיבים לו הייתם נופלים קורבן לבריונות רשת כזו?
12. אל תשתפו. אל תשתתפו: מה קורה כשנותנים לאנשים לקרוא את הדברים שכתבו עליהם ברשת בפעם הראשונה? אורך: 4:00. בעברית.
נקודה לדיון כיתתי: האם יצא לכם לחוות באופן ראשוני את התחושה שבה מישהו פוגע בכם מעל לרשת? במה זה שונה מהחיים במציאות?
13. שומרים על הילדים. גם ברשת: איך מגיבים הורים שקוראים בפעם הראשונה מה שכתבו על הילדים שלהם? אורך: 3:40. בעברית.
נקודה לדיון כיתתי: האם אנחנו מרשים לעצמנו להגיע למקומות נמוכים יותר באינטרנט מאשר בחיים האמיתיים? האם יצא לכם להתנהג באופן שונה באינטרנט, שם אפשרתם לעצמכם יותר שחרור מאשר בעולם הממשי?
14. שיימינג: מה קורה כשעושים שיימינג לילד בכיתה ומישהו צריך להתערב בשביל לעצור את זה? אורך: 1:03. בעברית.
נקודה לדיון כיתתי:האם מצופה מאיתנו לעזוב את הקבוצה כשאנחנו רואים שעושים שיימניג לילד אחד, אם אנחנו לא מצליחים לעצור את זה?
15. לראות ולא להאמין: אם הילד או הילדה שלכם חוו שיימינג או השפלה ברשת, אתם חלק מהסטטיסטיקה הקשה. כשליש מבני הנוער עברו השפלה כזאת, יותר מארבעים אחוזים פגעו באחרים, זו מכת מדינה דיגיטלית. אמיר גרא פגש שני נערים מיוחדים במינם שמדברים באומץ על השיימינג שעברו וכיצד תיעלו את זה למקומות טובים. (מתוך הערוץ של כאן). אורך: 8:30. בעברית.
נקודה לדיון כיתתי: מה קרה לנו שחלק מאיתנו הפכו לכאלה חסרי רגישות לזולת? האם הגענו לתחתית? האם וכיצד לדעתכם נוכל לצאת ממנה ולחזור לשפיות המוסרית שלפעמים בעקבות המקרים הללו נראית כל כך רחוקה?
אם נתקלתם בסרטונים נוספים שעשויים לעניין את העולם החינוכי, אתם מוזמנים לשלוח למייל: [email protected]