נשארים מעודכנים
הצטרפו לקהילת 'הגיע זמן חינוך' וקבלו עדכון שבועי עם כל מה שמורות ומורים צריכים לדעת
"היה לנו מאוד קשה בשיעור ערבית. משעמם, נמאס לנו רק לשבת ולהקשיב. כיום ערבית היא המקצוע האהוב עלינו. אנחנו מחכים לשיעור, אוהבים להשתתף, ובכל פעם לומדים משהו חדש" (תלמידי בית הספר ד' אעבלין).
לוח, ספר, מחברת וכלי כתיבה – אלו כלי ההוראה המסורתיים שמלווים אותנו מזה שנים, ועדיין נמצאים בשימוש גם בעידן הדיגיטלי. בצורה המוכרת, המורה בדרך כלל נמצאת בקדמת הכיתה והתלמידים יושבים מול שולחנות כתיבה בטורים, השיח בין המורים והתלמידים מתנהל בתבנית פת"ם (פנייה, תגובה ומשוב). בשנה האחרונה, נכנס כלי חדש לסביבה הלימודית שלנו – המצלמה. אבל מי אמר שהשימוש במצלמה חייב להיות רק מרחוק, מהבית? בית הספר היסודי ד' אעבלין אימץ את הטכנולוגיה במטרה להפוך את התלמידים לפעילים יותר, ויצר מודל למידה חדשני המתאים לסביבה היומיומית של הדור הדיגיטלי: למידה משולבת עם מצלמה בתוך כותלי בית הספר.
נסו לדמיין סביבת למידה בה התלמידים מסתובבים במסדרונות, באמצע שיעור לימוד שפה, ובידם מצלמה. הכל התחיל מתוך צורך להעלות מוטיבציה ללמידת השפה הערבית בבית הספר. התלמידים הראו קושי בלימודי השפה, ולכן בבית הספר נאלצו לחשוב על דרך יצירתית להקניית החומר, וכזו שתשפר את האקלים בכיתה ותגוון את דרכי ההוראה.
הוחלט לאפשר לתלמידים לצלם במסגרת השיעור, ובתוך כך להתבונן בעולמם הפנימי הרגשי. בהמשך, הם מציגים את הצילומים שלהם בפני חבריהם, יוצרים חיבורים שונים, זוכים בהעצמה אישית ומתגברים על מחסומים רגשיים.
כחלק מהיוזמה, התלמידים התבקשו למלא משימות צילום מחוץ למרחב הבית ספרי, בהתאם לתוכן של יצירה ספרותית אותה למדו (דמות מסוימת, סמל או פרט שהוזכר). כל תלמיד חיפש חפץ או התרחשות ששיקפו משהו מן החומר הנלמד, ולאחר מכן נדרש להציג את הצילום בכיתה ולנמק את בחירתו.
כך למשל, התלמיד ד' בחר להתייחס להיבטים חברתיים ותרבותיים בחודש רמדאן וצילם תמונות אסיפה של משפחה ברמדאן. את בחירת הנושא הסביר בעל פה ובכתב: "בשבילי רמדאן מסמל אהבה, נתינה, אסיפה של כל המשפחה והחברים הסובבים אותי", "השנה נחגוג ללא החברים והמשפחה כי עברנו לגור בעיר אחרת, כואב לי מאוד! אך בכל זאת צריך להסתגל למצבים חדשים ולא להיות מקובעים".
לעומתו, תלמידת השילוב א' הסובלת מהשמנת יתר, התקשתה מאוד להתייחס בכתב לנושא שבחרה על סוגי מאכלים ותזונה נכונה ברמדאן. היא תיארה את התמונה בעל פה: "אני יורדת כמעט חמישה קילו בחודש הזה, אני כמעט לא נוגעת בפיתות ובגלל זה יורדת, צום חודש הרמדאן עבורי הוא אתגר והזדמנות פז לשפר את מצבי הבריאותי".
הצילום מאפשר לכל תלמיד ותלמידה להתחבר לתכנים לפי בחירתו, הקצב שלו, יכולותיו ורצונותיו. כל אחת ואחד יכולים להיות מעורבים ביסודות הנלמדים בטקסטים דרך נתינת פרשנות אמנותית לצילום, המתאימה לתוכן הנלמד.
במציאות היברידית, ניתן להפעיל את היוזמה גם במרחב הביתי, ולהפיח חיים במרחבים דיגיטליים – חדרים וירטואליים אותם התלמידים יוצרים, ובהם הם יכולים לאסוף ולשמור את התוצרים שלהם. תהליך יצירת החדרים על ידי התלמידים היווה דרך להעלאת המוטיבציה והמסוגלות, ואיפשר להם לבחור נושאים שמעניינים אותם - כאלה הקשורים לעולמם הפנימי ותואמים לכישוריהם.
התלמיד מ' אוהב עולם הים, לכן בחר מרחב שמסמל את עולם זה וקרא לו "בעומק הים"; התלמיד ז' אוהב את עולם הטבע, וקרא למרחב שלו "תעשה את השינוי"."זה עזר לי לשפר את הכתב ואת הקריאה שלי", סיכם אחד התלמידים.
הפקת תוצרים חדשים באמצעות המצלמה בחדרים הפכה את התלמידים לפעילים וסקרנים יותר, ואפשרה להם למצוא תחומי עניין המתחברים לעולמם הפנימי בסביבתם הקרובה. "התלמידים חקרו את התכנים בעצמם, לכן לעולם לא ישכחו את הנושאים שהם למדו", סיכמה אחת המורות.
עמותת "הקרן לעידוד יוזמות חינוכיות" היא גוף לקידום ופיתוח יוזמות מורים וגננות, כמו גם צוותי הוראה וניהול, בפריסה ארצית מלאה, בכל המגזרים, שלבי החינוך וסוגי החינוך.