החופש הגדול הגיע, והוא מציע לתלמידים בבית מגוון אפשרויות לצריכת מדיה. שעות על גבי שעות של צפייה בסמארטפון/אינטרנט/טלוויזיה/ווטסאפ, ומה לגבי קצת תוכן ערכי ובעל משמעות?
מאגר הסרטונים הבא מכיל סרטונים שמתאימים במיוחד לשיעורי חברה, אזרחות וחינוך, ומומלצים כפתיח לדיונים בנושאים משמעותיים שמעסיקים את הנוער כמו שעות הפנאי, השליחות שלנו כאן בעולם, לאן אנחנו מכוונים, איפה נמצא האושר והאם אנחנו באמת מכירים את החברים שלנו?
מומלץ לשלוח את הסרטונים בקבוצות הווטסאפ של התלמידים עם כמה מילות הקדמה, ולאחר מכן לפתוח את המסר העולה מהם לדיון פתוח עם סימן שאלה. חובה לראות כל סרטון וסרטון לפני ששולחים לתלמידים, וזאת כדי לדייק אותו ולהחליט האם הוא מתאים לאופי הכיתה המדוברת.
- תפסיקו לבזבז את החיים שלכם: כולנו בטוחים שאחרי שנשיג את ההעלאה במשכורת הבאה/ היעד הבא/ מימוש החלום הבא נהיה מאושרים. ברור, לא? אז איך זה שבסוף, האושר חומק ונוזל לנו בין האצבעות ואנחנו אף פעם לא מצליחים באמת להשיג אותו? פרינס EA בסרטון לפנתאון, מיוחד לחופש הגדול. אורך 7:06, באנגלית עם תרגום.
לדיון: האם אנחנו מרגישים שהזמן באמת נוזל לנו בין האצבעות?
- רופאים ללא גבולות: בטקס חגיגי בטכניון קיבלה הודיה אוליאל, הלוקה בשיתוק מוחין, את התואר דוקטור לרפואה - והפכה לרופאה הראשונה בישראל שמתמודדת עם השיתוק. לפני שנתיים אוליאל ריגשה רבים, כשהשיאה משואה בטקס יום העצמאות. על אמונה בצדקת הדרך, התמדה ואופי שרואים רק באגדות. חובה לאנשי חינוך שרוצים לפזר קצת השראה לתלמידים שלהם, גם בחופש. אורך: 6:01, בעברית.
לדיון: האם נוכל להצביע על "תקרות הזכוכית" שלנו? האם אין סיכוי שנצליח אי פעם לנפץ אותן? מה זה בעצם אומר עלינו?
- אנחנו מכחישי באסה ועכשיו זה רשמי: איך יכול להיות שאנחנו כל כך אוהבים להתלונן, ועדיין ישראל הגיעה עד למקום ה-12 מתוך 149 מדינות במדד האושר של האו"ם? האם כסף משנה את המצב שלנו, באיזו עיר בארץ התושבים הכי מבסוטים, ומה הסיכוי שאנחנו בכלל מכחישי באסה? אורך: 3:53, בעברית.
לדיון: אם היו שואלים אותנו מראש באיזה מקום נמצאת ישראל, מה היינו אומרים? מה זה אומר על תפיסת האושר שלנו?
- מערכת היחסים שלכם עם הסמרטפון: פרינס EA במסר חד וחותך על איך הכנסנו את עצמנו לתוך כלוב המודעות של המכשירים החכמים וויתרנו מרצון על החופש שלנו לחיות כמו שתמיד חלמנו. אורך: 3:31, אנגלית עם תרגום.
לדיון: כמה ימים לדעתכם תוכלו להחזיק ללא סמארטפון? האם אתם מחשיבים את עצמכם כמכורים?
- חלום יוסף: הסיפור של יוסף אלמוהנא בלתי נתפס. צעיר כווייתי-מוסלמי שנמלט מארצו ועבר ללונדון בגלל הרצון להיות יהודי. מאז הוא מנהל אורח חיים כשר למהדרין ולא מסתיר את החלום הגדול - לעלות לישראל. על זהות, בחירה חופשית והיכולת לקחת את החיים שלנו ולהתחיל אותם מחדש.
לדיון: האם לדעתכם הזהות שלנו היא דבר נתון שהורישו לנו הורינו או שיש לנו אפשרות בחירה? כמה אנשים אתם מכירים שהיו עושים את המהלך שעשה יוסף? ומה אתכם?
- כמה טוב וחסד יכול לעשות צעיר אחד מיבנה? כתבה מרגשת שמראה שוב כמה כוח יש לכול אחד ואחת מאיתנו ואיך אפשר באמצעות המעשים הקטנים להפוך את העולם ליותר טוב. תפור במיוחד כהתחלה לדיון על נתינה. אורך: 12:38, בעברית.
לדיון: במה לדעתכם הבחור הצעיר מיבניאל שונה מכם או מהחברים שלכם? האם גם אתם רוצים או מאמינים שיום אחד תהיו כמוהו ותוכלו לשנות את העולם?
- האיכר התותח והנסיך מרכיבים לכם משקפיים מהאגדות: אז מה אנחנו בעצם יודעים על החיים ועל איך שאנחנו תופסים אותם? חכו עם התשובה, תסתכלו בסרטון ואז תחשבו עליה שוב. קצר, מדויק ומהנה. מתאים גם למבוגרים. אורך: 3:19, אנגלית עם תרגום.
לדיון: האם אתם שלמים עם תפיסת העולם שלכם? האם אתם רואים אותה כבעייתית או ככזו שדווקא מקדמת אתכם?
- טעם החיים: איך הגיב אחד משחקני הכדורגל הגדולים בעולם, כריסטיאנו רונאלדו, כאשר קיבל בקבוק "קוקה קולה" לשתייה? מהאקט הקטן שלו ירדו מניות החברה בכמה אחוזים, אבל מה עשתה חברת קוקה קולה בתגובה? על הינדוס המוח שלנו על ידי החברות הגדולות, ועל היכולת שלנו לשלוט במודעות הצרכנית שלנו. אורך: 2:07, באנגלית.
לדיון: האם אנחנו מודעים להשפעה של התקשורת על תרבות הצריכה שלנו? האם זה עשה לכם משהו כשראיתם שחקן מפורסם וגדול כמו רונאלדו מזיז את הקולה?
- תורמים חיים: מה הפך את מדינת ישראל לשיאנית התרומות האלטרואיסטיות בעולם? האם זה קשור למדד האושר, למשמעות ולסיפוק שמקבלים מאותן תרומות? סרטון נהדר שמסביר מדוע למרות הכול, העם הזה כל כך שונה ומיוחד בצורת החשיבה שלו. אורך: 4:30, בעברית.
לדיון: האם הייתם מוכנים ורוצים לתרום כליה? האם תוכלו לציין מהו הגבול שלכם לנתינה ולאלטרואליזם?
- 10 דקות לעצמך: לכולנו אין זמן כי כולנו כל תמיד ממהרים בדרך להספק הבא שלנו וחייבים להמשיך ללכת, מי בכלל יכול להרשות לעצמו לעצור. נשמע מוכר? אז אם גם לכם אין 10 דקות שבהן אתם מחשבים מסלול מחדש ובוחנים את דרכיכם, עשו טובה לעצמכם וצפו בטוני רובינס שמסביר מדוע דווקא ב-10 הדקות הללו, החיים שלכם הולכים להשתנות. מתאים במיוחד לנוער בחופש. אורך 3:15, אנגלית עם תרגום.
לדיון: מתי בפעם האחרונה יצא לכם לעשות עם עצמכם חשבון נפש של 10 דקות? האם אתם באמת רואים בכך צורך קיומי?
- ללכת כי כולם הולכים: אתם ממתינים בתור לרופאה ופתאום כל החדר קם על הרגליים ואז חוזר לשבת ואז קם שוב וחוזר חלילה. מה תעשו? צפו וגלו את התשובה ההזויה והמפתיעה. אורך: 5:34, אנגלית עם תרגום.
לדיון: כמה מהדברים שאתם עושים ביום אתם עושים אותם רק בגלל שככה עושים כולם? כמה אתם חושבים דברים רק בגלל שככה חושבים אנשים אחרים? האם אתם בכלל מודעים לעניין? האם זה מפריע לכם?
- ריקוד המעלית: מה קורה כשהבן אדם מגלה שכל הנוסעים של המעלית פונים לכיוון הנגדי מהכיוון שלו סתם בלי סיבה? צריך לראות את הסרטון הזה כמה פעמים בשביל להבין שהוא לגמרי אמיתי. והמסקנות? יותר מעניינות ממה שחשבתם. אורך: 2:31, אנגלית עם תרגום.
לדיון: אילו הייתם משתתפים בניסוי, האם הייתם מצליחים להחזיק מעמד?
- אל תקרא לי סטלן: אנחנו חושבים כל החיים בהגדרות ומכניסים את רוב האנשים שאנחנו מכירים לתוך סטיגמות, למרות שאנחנו לא באמת יודעים כמעט כלום. סרטון קצר שמציג את עיקר הבעייתיות של התופעה הזו. אורך: 0:40 שניות, בעברית.
לדיון: נסו לחשוב כמה פעמים ביום אתם מסתכלים על האנשים שמסביבכם מבעד למשקפיים של הסטיגמות?
- הרגלים חדשים: החופש הגיע וזה הזמן להטמיע הרגלים חדשים וטובים יותר, ובאותה נשימה להיפטר מהרגלים רעים שמעכבים אותנו. איך עושים זאת? הרצאה קצרה שתסביר לכם איך תוך 30 יום תוכלו לשנות את העולם או לכל הפחות לשנות את עצמכם.
לדיון: האם יש לכם בכלל רשימה של הרגלים חדשים שהייתם שמחים לאמץ?
- יום אחד זה יגמר: סרטון משובח במיוחד ולדעתי אחד מהטובים ברשת שמתעסקים בנושא כיבוד הורים ולמה כדאי לנו להעריך את ההורים שלנו, שלא יהיו כאן לנצח. כדאי מאוד להראות לכיתה לפני שיוצאים לחופש ולאינטראקציות עם ההורים. אורך: 4:31, אנגלית עם תרגום.
לדיון: האם אתם יכולים לומר בוודאות שאתם מתייחסים כראוי להורים שלכם?
- מעשה בנערה ודוב: פתאום באמצע החיים מבחינה נערה בדוב שנכנס לבית שלה ומאיים על הכלב שלה. מומלץ לדיונים על קבלת החלטות, בחירה פרטית ובחירה כללית, ומה ההבדל הדק בין גבורה לטיפשות. אורך: 0:46, ללא מילים.
לדיון: האם אפשר לומר שמעשה הגבורה של הנערה הוא בעצם מעשה טיפשי? האם לפעמים הגבול בין מעשה גבורה למעשה טיפשי הוא עדין מאוד?
- מותקפת משתי החזיתות: נדין נולדה לאמא יהודייה ולאבא ערבי. כשהייתה ילדה בחיפה, יהודים קיללו אותה ערביה מסריחה וחברים ערבים שלה הכחישו שואה. הוא לא מאמינה שדו קיום קיים במדינה. על הצורך התמידי בחיפוש אחר זהות ושייכות ומה קורה כשזהויות מתערבבות. לשיעורי אזרחות. אורך: 10:53, בעברית.
לדיון: האם הייתם מסתכלים באורח אחר על חבר/ה שהיו נולדים לבני זוג מעורבים? האם מבחינתכם לא הייתה למהלך הזה שום משמעות?
- ילדים זרים לעולם: כמה אנחנו באמת מכירים את ילדי העובדים הזרים? איך הם מרגישים? איך היינו מרגישים אילו היה לנו גורל שונה והיינו נולדים לתוך מציאות החיים המורכבת שלהם? סרטון נהדר שמאפשר הצצה לתוך עולמם הסוער. אורך: 15:36, בעברית.
לדיון: האם המדינה אמורה להיות אחראית לגורלם ולעתידם של ילדי העובדים הזרים? האם אפשר לומר שיש כאן בכלל שיקולים נוספים הקשורים לשמירת צביונה של המדינה?
- מי זה ישראל ויינשטיין? למרות המעשים הגדולים שלהם, לא בטוח שרובנו מכירים את היהודים ששינו את העולם. הזדמנות לסגור פערים ולהכיר את השמות שכולנו חייבים להם כל כך הרבה. אורך: 2:49, ללא מילים.
לדיון: מה זה אומר על הרגלי צריכת התרבות שלנו אם אנחנו מפספסים כל כך הרבה אנשים שתרמו לאנושות, ומצד שני שולטים ללא עוררין בכל מיני שמות של סלבס שאין שום קשר בינם לבין תרומה למדינה שלנו?
- האיש שנלחם בעצמו: הרבה דברים נאמרו על קובי ברייאנט, מוסר העבודה שלו הוא אחד מהבולטים שבהם. סרטון על השאיפה התמידית למצוינות של אחד מגדולי השחקנים. מצוין כפתיחה לשיעורים בנושא השגת מטרות ויעדים. אורך: 3:50, ללא מילים.
לדיון: האם העובדה שברייאנט היה מעורב בפרשת אונס, יש בה בכדי לפגוע בגדלותו כשחקן?
- בחזית הכיתה: ילדים עם תסמונת טורט עונים על שאלות שלא העזתם לשאול אף פעם: האם יש טיקים מצחיקים? האם אפשר לשלוט בטיקים? ואיך הם עומדים בצפירה? מכרה זהב לדיונים בכיתה אודות התגובות של הילדים לשונות. אורך: 17:08, בעברית.
לדיון: חשבו בכנות איך הייתם מגיבים לו היה לכם חבר/ה בעל תסמונת טורט? ומה לגבי כל מיני מורכבויות אחרות, האם אותן הייתם מסוגלים להכיל?
- אפס מקום לטעויות: מה עובר בראש לטייס שיוצא לגיחה ומטיל פצצה על בית ברצועה? מה מרגישים אם מתברר שנפגעו אזרחים שאינם מעורבים? ומה מספרים למשפחה ולחברים? טייסי F16 מטייסת העמק מסכמים את "שומר החומות". אורך: 5:34, בעברית.
לדיון: האם יצא לכם במהלך המלחמה לחשוב על החפים מפשע בעזה שגם סובלים מהמלחמה?
- חנות הצעצועים ההורגים של אביחי: אקדח, רובה או אמצעי ראיית לילה - אביחי, דור שלישי לסוחרי נשק, ימכור לכם מה שאתם צריכים ומאמין שכל מי שיכול - צריך להיות חמוש בישראל. ומה דעתכם? אורך: 7:39, בעברית.
לדיון: האם הגיע הזמן שבישראל יוכלו האזרחים כמו בארצות הברית להסתובב חופשי עם נשק או שזה רק יגביר את הכאוס שגם ככה מורגש כאן מול אזלת ידה של המשטרה?
- איך זה להיות חרדי? מה אנחנו באמת יודעים על המגזר הכי מדובר בישראל, ואילו תשובות נקבל אם רק נשאל את הילדים שנמצאים בפנים? ילדים חרדים עונים על שאלות שלא העזתם לשאול, כמו: האם יש חוקים שקשה לשמור? איך לא חם בקיץ עם הבגדים הארוכים? ואיך הם יודעים שיש אלוהים? אורך: 16:59, בעברית.
לדיון: האם נתחדשו לכם עובדות או דברים על הציבור החרדי שלא ידעתם?
- מסירות של מחנך: אלעד ברזילי חיפש אחר התלמידים שלו בפרעות שנעשו בתושבי עכו, ונפל ללינץ' אכזרי שבו כמעט קיפח את חייו. על מסירות הנפש בתפקיד המחנך. אורך: 2:51, בעברית.ו
לדיון: האם לדעתכם יש הבדל בין עבודת המחנך לעבודת אדם שעובד בהייטק מצד המחויבות שלו לעבודה?
מתוך מדור "קטנה ברשת" המתפרסם בעלון "עולם קטן".