לא פעם המורים מוצאים עצמם מתלבטים איך ללמד נושאים במתמטיקה. בדרך כלל הם מלמדים באותו אופן שבו לימדו אותם כשהיו תלמידים. המורים מדווחים שהם יודעים את החומר, אך אין להם מספיק כלים ללמד אותו בצורה המיטבית למגוון התלמידים בכיתה. כתוצאה מכך, חלק מהתלמידים מתקשים בהבנת החומר, גם אחרי כמה הסברים. המורה מצידו מרגיש שעשה את כל מה שהוא יכול. מכאן, הדרך לתסכול הדדי של שני הצדדים קצרה. חוסר ההבנה יכול לגרום לתלמידים לייאוש, לחוסר שיתוף פעולה, להנמכת המוטיבציה ולהפרעות. כדור השלג הזה מתגלגל לאיטו, ולעיתים מביא את התלמיד לוותר ולהרים ידיים ממתמטיקה.
תקופת הקורונה סיפקה למורים הזדמנויות חדשות לדייק את ההוראה ולהתנסות בדרכי הקנייה חדשות ומגוונות שיכולות לתת מענה למגוון רחב יותר של תלמידים: למידה מתוקשבת המאפשרת המחשות של תכנים, תרגול מגוון באופן עצמאי ובקבוצות, טיפוח לומד עצמאי תוך מעקב אחר ביצועיו לצורך הערכה מעצבת ומסכמת. בתהליך זה המורה הפך להיות יותר מכוון ותומך בלמידה בהלימה לצרכים השונים של התלמידים מאשר מעביר את החומר. התלמיד וצרכיו הופכים להיות במרכז הלמידה - ואילו המורה מנגיש את החומר. תקופה זו היוותה הזדמנות למורים להתפתחות מקצועית בעלת חשיבות משמעותית בהכלה של מגוון תלמידים בכיתה.
רצוי שכל מורה יאמץ בלמידה הפרונטלית את ההתנסויות המוצלחות מתקופת הקורונה וימשיך ליישמן. הנה מספר עקרונות שישדרגו את תהליך ההוראה:
- ספירליות: מומלץ למורה לבדוק מהם התכנים והפרוצדורות שנלמדו בשנים קודמות בנושא אותו הוא עומד ללמד. על בסיס ידע זה הוא יכול לבנות את מסלול הלמידה של יעדי החומר החדש כך שהוא משלים פערים רלוונטיים תוך כדי תנועה. תכנית הלימודים היא מסלול העל, אבל מגוון תלמידי הכיתה יתוו באיזה מסלול יצעדו כדי להגיע למטרה, תוך חיזוק תחושת מסוגלות ויצירת החיבורים הנכונים בין החומר הישן לחדש.
- מעבר מהקונקרטי למופשט: מומלץ להקנות את הנלמד באמצעות הנגשה והמחשה של המתמטיקה, ובצורה מדורגת להגיע למתמטיקה המופשטת: מהקונקרטי לסכמתי-ייצוגי ואז למופשט. מעבר זה מסייע להבנות אצל התלמיד דימוי מנטלי של הנושא הנלמד בדרך להפשטה. רמת ההמחשה ודירוגה יהיו תלויים בצרכים של תלמידי הכיתה. גם בעבודה האישית עם תלמיד בכיתה, יש לאפשר לתלמיד לעבור בצורה מדורגת מהקונקרטי למופשט, בהכוונת המורה, במיוחד במתן מענה לשאלות המבטאות קושי בהבנת התכנים אצל התלמיד.
- קידום תפקודים ניהוליים ככלי לקידום המתמטיקה: תפקודים ניהוליים הם אוסף של מיומנויות קוגניטיביות והתנהגותיות, למשל: תכנון, קשב (היכולת למקד תשומת לב בגירוי ולהתעלם ממסיחים), זיכרון עבודה (יכולת לשמר מידע בראש ובו בזמן לבצע עליו מניפולציות), גמישות, עיכוב תגובה, בקרה. תפקודים אלו מאפשרים לאדם להגדיר מטרות, לפתח תוכנית להשגת המטרות ולווסת התנהגויות קוגניטיביות ורגשיות.
התפקודים הניהוליים משמעותיים וקריטיים ללמידה בכלל ולמתמטיקה בפרט, וקושי בהם יכול להשפיע על הבנה וביצוע מתמטיים. מומלץ שהמורה ייקח זאת בחשבון וינגיש לתלמידים את התכנים / המשימה או יעבוד על תפקודי ניהול באמצעות התוכן. ניתן למשל לבנות עם התלמידים תהליך פיתרון המחזק את יכולת התכנון, או לחשוב יחד איתם על דרכים להפעיל בקרה לאורך ביצוע הפתרון. אלו יכולים להוות כרטיס ניווט לתלמידים המתקשים לזכור את התהליך תוך כדי ביצועו.
- לדבר עם הנתונים: מומלץ להקנות ללומדים כלים להתיידדות עם המשימה המתמטית תוך שימוש בשפה המתמטית, שיום וזיהוי מרכיבי המשימה. הכלים הללו יגרמו לתלמידים להפעיל שיקול דעת ולשאול את עצמם מהו הנתון הגלוי, מהו הנתון הסמוי, מה ניתן לשאול בעקבות ניתוח הנתונים וכיצד אפשר להשתמש בידע הקיים כדי לענות על השאלה.
כלים אלו של שיח והתיידדות עם הנתונים רלוונטיים לא רק לתחום המתמטי, אלא גם לתחומי דעת אחרים ולהמשך דרכו של התלמיד בהתמודדות עם משימות ואתגרים בתחומי החיים השונים הדורשים ניתוח והסקת מסקנות.
- רואים קרוב רואים רחוק: כשמתכננים את אופן הלימוד של נושא, מומלץ להבנות אסטרטגיות שישרתו את התלמיד בשלב הנוכחי אך גם בהמשך הדרך. הדבר דורש מאיתנו כמורים הסתכלות אורך ולא הסתכלות נקודתית של כאן ועכשיו. ולתלמיד הדבר מאפשר אחזור והטמעה טובה יותר של האסטרטגיה והתוכן, כך שהוא יוכל לשלוף אותם מהזיכרון גם בטווח הרחוק. למשל: בנושא חלוקה ביחס נתון הנלמד בכיתה ח' נחשוף את התלמידים למגוון דרכים לפתרון, כך שאחת מהן היא הבניית ארגון הנתונים בצורה של פרופורציה תוך מציאת המספר החסר בפרופורציה באמצעות תכונות הפרופורציה. הדבר מהווה בסיס להקניית נושא האחוז בהמשך השנה, ופתרון משוואות בשברים הבנויות בצורה של פרופורציה ועוד. אם נקדיש זמן משמעותי להקניית אסטרטגיה בנושא היחס, נגיע לשאלות כמו אחוזים ופתרון משוואות בשברים בצורה הרמונית וטבעית יותר ונחזק אצל התלמידים את תחושת המסוגלות.
בסיכומו של דבר, למידה על פי עקרונות אלו תסייע למורים לתת מענה למגוון רחב יותר של תלמידים. כך, תחושת התסכול של המורים והתלמידים כאחד תקטן, ולתלמידים יתאפשר מעבר להקבצות לימוד גבוהות יותר.