נשארים מעודכנים
הצטרפו לקהילת 'הגיע זמן חינוך' וקבלו עדכון שבועי עם כל מה שמורות ומורים צריכים לדעת
כמעט שנה שלמה שתלמידי חטיבות הביניים היו ספונים בביתם. הקטנים שבהם, תלמידי כיתה ז', לא מכירים את המורה, את התלמידים או את דרישות החטיבה. הם שכחו איך כותבים במחברת כי הכל הפך דיגיטלי, ולא פגשו את חבריהם. חלקם אומנם נמצאו בבתים עוטפים ומעודדים, אך היו כאלה שהבית עבורם לא היווה מקום תומך, והחוויה כולה הייתה מאתגרת ושזורה בציפייה לצאת החוצה.
זהו מצב נתון, שללא ספק מאיר באור חדש את תפקיד המורה. כמובן שעלינו עדיין להספיק את החומר, אבל האתגר האמיתי הוא לעשות זאת תוך שאנו לוקחים בחשבון את כל ההיבטים הלא צפויים הללו, שזימנה השנה האחרונה. בנוסף, גיל ההתבגרות עמוס באתגרים משל עצמו. למשל, הצורך להביט בעצמנו כל הזמן בזום ולבחון את עצמנו נותן את אותותיו במיוחד בגיל רגיש זה, בקרב תלמידים שאצלם הדימוי העצמי היה נמוך.
עם החזרה ללימודים פנים אל פנים, מומלץ לנקוט בגישה של חמלה, הכלה ואמפתיה כלפי התלמידים והידע שהם מביאים איתם: לערוך מבדקי מיפוי לצורך בניית תוכנית התערבות, לבחור נושאי לימוד שיכולים לחבר אותם לתהליך הלמידה ולהשלים פערים הכרחיים תוך כדי תנועה. תהליך זה יכול לקדם בתלמידים תחושת ביטחון ותחושת מסוגלות בלמידה.
כך לדוגמה, בשיעור מתמטיקה בכיתות ז' אפשר ללמד את נושא המשוואות בצורה חווייתית המשלבת דוגמאות מהתנסויות בחיי היומיום ובטכנולוגיה, ולא בצורה טכנית; באופן דומה ומתוך שאיפה להבנה אמיתית ניתן ללמד אחוזים בכיתה ח'; המטרה היא לחזק תחושת מסוגלות כמו גם קשרים בינאישיים בין המורה לבין התלמידים, להעמיק קשרים בקבוצה, כמו גם את הקשר התוך אישי של התלמיד או התלמידה.
אומנם כן, אי אפשר לעצום עיניים מהצורך בלמידה ומהגשת הציונים הקרבה ובאה, אבל הלמידה צריכה להיות רכה יותר ומגייסת, להיות מורכבת מתכנים ידידותיים ומונגשים ופחות מכאלה המתמקדים בטכניקה. חובה עלינו להעביר את הזמן הזה בחיזוק התלמיד. בהיבט הרגשי והלימודי עלינו לבנות את המטרות שאנו מעוניינים להשיג לצורך קידומו, ולגרום לו לסיים את השנה עם חיוך כדי שבשנה הבאה נתחיל כולנו ממקום טוב יותר. מומלץ לתת לתלמידים משימות קצרות לחופש כדי לשמר ידע.
ובאשר לציונים – אפשר לבנות אותם על סמך מבדקים קצרים, הערכה מעצבת ומקדמת, ולא על סמך מבחנים גדולים צוברי ידע. דרך מבדקים קצרים, התלמידים ירגישו שהמורה מדייק את ההוראה שלהם בהלימה לצרכיהם. כדאי גם להמשיך לנצל את מרחבים דיגיטליים כמו quizizz, google forms או wordwall, moodle בהם נעשה שימוש בתקופת הלמידה מרחוק, ולשלוח קישור למבדק קצר במהלך השיעור, בחדר מחשבים או במקום שיעורי בית אחר הצהריים.
יצירת שאלון מתמטי ב-quizizz
ולא רק מבחנים או בחנים יכולים לשמש להערכה. אופציה נוספת ברוח התקופה היא הערכה חלופית. עבודות ביחידים או בזוגות בנושאים רלוונטיים יעניקו לילדים חופש יחסי ויולידו תוצר שמחובר לתלמיד או לתלמידה. עבודה בקבוצות חשובה בעיקר לאור הריחוק החברתי של השנה האחרונה, ומהווה הזדמנות לבלות זמן עם חברים ולחזק את הקשרים הבינאישיים. מומלץ לזמן לתלמידים אפשרות בחירה ללמידה עצמאית ו/ או קבוצתית, זה יאפשר למורה הזדמנות נפלאה לנווט את הלמידה, לדייק אותה, לתת מענה דפרנציאלי ולא רק לבדוק אותה.
זכרו: זה בסדר להתלבט. ההתלבטות היא במה לדייק את מטרות ההוראה ולעדכן אותן. כל הזמן דרושה התאמה של ההוראה שלנו, לכן כל מורה מוזמן ומוזמנת להתלבט עם רכז המתמטיקה והמדריך.
כל המורים למתמטיקה בארץ מוזמנים לפנות למערך ההדרכה הארצי והמחוזי במתמטיקה בשביל לדייק את ההוראה ולהתלבט איתנו יחד.