השנה האחרונה לא הייתה דומה לשום דבר אחר שהכרנו. במילה אחת: התרחקנו. כל אחד ספון בביתו, נחבא מאחורי ריבוע, שפעמים רבות הוא בכלל שחור. גם כשהמצלמה מופעלת והתלמידים נוכחים, קשה לראות באמת את העיניים שלהם, לדעת אם הבינו את החומר הנלמד או לא. "שקופים ומתנתקים לי", כך קראנו למפגש שערכנו במסגרת השתלמות במחוז ירושלים. שם שאולי מתמצת את הקושי בשנת הזום: תחושת הנתק הכללית בין המורים לתלמידים המרחפת ממעל.
בשנה הזו איבדנו הרבה, את ה"ביחד", את הקרבה. בנוסף, הלמידה מרחוק אילצה את המורים לזנוח את השליטה, את היכולת לכתוב על הלוח, להיות במרכז ולומר תמיד את המילה האחרונה.
אבל אולי עכשיו, כשרואים את האור בקצה המנהרה, הגיע הזמן לומר: שנת הזום, שאנחנו אוהבים לשנוא, גם העניקה לנו כלים נפלאים, שמחוללים שינוי אמיתי בעולם החינוך. כלים טכנולוגיים שישתלם לנו לקחת הלאה מהזום ללימודי המתמטיקה בכיתה הפיזית, ויוצרים מהפכה של ממש. למעשה, בחסות הסגר נוצרו הזדמנויות ונפתחו דלתות רבות למימוש הכלים בעלי הערך הללו. בתי הספר ממש מחפשים אותם, ואנחנו כמדריכי מתמטיקה סוף סוף מצליחים לחשוף אותם לכל העושר הקיים.
בחרנו לכם בפינצטה כמה כלים טכנולוגיים ששווה לקחת מעולם הלמידה מרחוק וליישם אותם בשיעורי המתמטיקה ובמקצועות נוספים גם אחרי שחוזרים לכיתות. רבים מהכלים הללו טומנים בחובם ערך נוסף: הם לא מביישים את התלמיד או התלמידה שענו לא נכונה, או שהתקשו עם המשימה ולא מעוניינים להיחשף.
לגזור ולשמור:
- Whiteboard.fi: כלי שמגיע אלינו היישר מפינלנד. המורה כותבת שאלה המופיעה בתוך מעין לוח, ואז שולחת אותה לתלמידים כקישור. הם עונים, המורה יכולה לראות מי נכנס, ויש לה אפשרות להקרין את התשובות בזום. אבל כדי לא לבייש אף אחד, יש כפתור שמאפשר להעלים את שמות התלמידים, כך שרק התשובות מוצגות. כך, המורה יכולה להתאים את ההוראה שלה ולדבר על השגיאות שעלו. היכולת לדבר על שגיאות בהוראה היא דבר נפלא. לומר לילדים - הסתכלו על התשובות הנכונות ועל אלה שלא. ואז הילד מתחיל לעשות רלפקציה על מה שהוא למד, ותוך כדי יש פה גם שיח מתמטי. באותו רגע המורה יכולה לדעת אם החומר הובן או לא, ואם יש צורך - לעשות חישוב מסלול מחדש או לחדד.
מדריך למשתמשים ב-Whiteboard.fi
המורה תשאל מי יכול להסביר את התרגיל במילים שלו, כך שהיא פחות תדבר אלא תזמן שיח שהילדים ינהלו ביניהם. יש פה העמקה של השיח, כי תשובתו של הילד החלש, זה שמתבייש לומר שלא הבין, מופיעה על הלוח, אבל לא יודעים שזה הוא. למרות זאת, הוא מקבל מענה לשגיאה שלו, ומי שנותן את המענה הם שאר התלמידים. מה היתרון בכך? שאני כמורה הבנתי את הנושא כבר לפני 20, 30 שנה. הילדים, לעומת זאת, הבינו אותו עכשיו. ואז אותו תלמיד יכול להסביר במילים שלו וזה מדויק עבור הילד שלא הבין. כך, הילד החלש מקבל מענה, וגם החזק מקבל מענה בדמות היכולת להסביר, שהיא רמה הרבה יותר גבוהה של הבנה.
גם בכיתה הפיזית אפשר לשמר את הכלי הזה, ואיך? כל ילד מקבל לוח או דף, וכל אחד מרים את הלוח שלו סימולטנית עם חבריו. המורה מסתכלת, ובשנייה יכולה לראות כמה הבינו וכמה לא, ולתת מענה. כדי להימנע ממבוכה או בושה, המורה אף יכולה לקחת מכל הילדים את הלוחות שלהם, להניחם בצד ולכתוב על הלוח את התשובה השגויה כדי שהתלמידים ינתחו אותה.
- WordWall: תוכנה המאפשרת לילדים לשחק תוך כדי תרגול, ולמורה בלחיצת כפתור לאמוד את מידת ההבנה שלהם ולתת להם מענה מידי שיגביר את המוטיבציה ללמידה. המורים יכולים לשלוח לתלמידים קישור לפני או אחרי השיעור, ובתוך שניות להיחשף לתשובותיהם.
מדריך למשתמשים ב-Wordwall
- Desmos: תוכנה המאפשרת הפיכה של פונקציות מתמטיות לציורים. במקום שהפונקציות יוגשו בצורתן המקובלת, התלמידים יוצרים מהן בית, שמש, עץ ואפילו פיל. ילדה אחת בכיתה ח', יצירתית מאוד, שאפילו איננה שייכת להקבצה א', השקיעה שעתיים-שלוש של עבודה ויצרה פיל. והכל בחסות המתמטיקה.
- Desmos teacher: תוכנה המאפשרת להעלות לכיתה שלמה משימות מתמטיות, אותן התלמידים יכולים לראות באפליקציה בטלפון האישי או בחדר המחשבים. כל ילד עובד עצמאית במעין משימת משחק. התוכנה מאפשרת מענה ללומד הוויזואלי והתנועתי, כך שהילדים יכולים להרגיש, להזיז ולגעת בעצמם, ובדרך – המורים מדייקים את התלמידים בהתאם לחלקים בהם התקשו, ובדרך מדייקים גם את ההוראה שלהם ולא מתקדמים בחומר אם לא נרשמה הבנה. גם כאן יש תרומה אדירה ליחסים בין המורים לתלמידים ולהעלאת המוטיבציה. אם המורה נותן מענה לילד באותו רגע - אין תסכול, והתמונה המתקבלת היא אחרת. יתרונן האדיר של תוכנות כעין זו, נעוץ בכך שמדובר בהערכה חלופית שאפשר לתת לתלמידים. זאת אומרת, דרך אחרת לבטא את עצמו כדי לקבל פידבק. אופציות אחרות שזימנה הלמידה מרחוק היו למשל פתירת משוואה על ידי הקלטה של התשובה, פשוט לדבר את התשובה! זו אופציה שעשויה לפתוח עולם חדש בפני תלמידים רבים המתקשים עם הדרך המקובלת, ומי אמר שצריך לחדול מכך כשנגיע לכיתה הפרונטלית?
- Quizizz: כלי צבעוני וחי, המאפשר למורה לצפות ברשימה של כל הילדים, כולל תשובות נכונות ושגויות המסומנות באדום ובירוק. גם במקרה הזה הערך המוסף של הכלי הוא המענה המהיר שהוא מאפשר למורה. שהרי מורה הנמצא בכיתה ויש לו למעלה מ-20 תלמידים לא יכול להגיע לכל תלמיד ותלמידה בצורה מהירה ולראות אם ענו נכון או לא. כך, המורים יכולים לחזות אונליין במיפוי של תשובות התלמידים, ובהתאם לתת מענה. זאת לעומת השיטה המקובלת של חלוקת דפי עבודה – זמן החלוקה, האיסוף והבדיקה של הדפים הוא קריטי במקרה הזה, ולמעשה גורם למומנטום להיאבד. לכן מדובר בעוד כלי נפלא שעד לפני כמה חודשים לא הכרנו.
צבעוני וחי. מתוך Quizizz
- Teacher made: כלי המאפשר למורה שליטה מרחוק. נכנסים למטלה, שולחים לתלמידים קישור וניתן לראות כמה מהתלמידים הגישו את המשימה. אחרי שילדה סיימה,
המורה יכולה להגיב לה מיד ולקיים דיאלוג. אפשר לבקש מהתלמידה לתקן, ולשלוח לה את הטופס לניסיון נוסף. תחליף לדף עבודה שמייתר את הצורך להדפיס דפים. באופן זה, אפשר גם לקבוע משימת בית בשעות אחר הצהריים, בשעה שבה התלמידים נכנסים יחד ומתחילים לעבוד, והמורה מביתה צופה בתהליך העבודה. יש בכלי הזה אפשרות לכתיבה מתמטית נוחה מאוד עבור התלמידים. ויש גם בונוס: אפשרות לשלוח באופן מיידי מייל להורי התלמיד ובו פרטי העבודה. או לצורך נתינת משוב חיובי או כדי לעדכן את ההורה בטעון שיפור.
מדריך למשתמשים ב-Teacher Made
אם רק נשכיל לקחת מהתקופה הזו את הטוב שבה ולהיות פתוחים להתנסויות חדשות, הכלים הללו יאפשרו לנו לדייק ולשכלל את ההוראה, להגיע לילדים באמת, להיווכח שהבינו, לתת פידבק מיידי ולהעלות להם את המוטיבציה להקשיב. ובעיקר: להישאר מחוברים, ולא להניח לאף אחד להתנתק.
סייעו בהכנת הכתבה: רות בן ז'נו - מדריכה בית ספרית למתמטיקה במחוז ירושלים בחטיבות הביניים, ואליאב זיו - מדריך בית ספרי למתמטיקה ותקשוב במחוז ירושלים בחטיבות הביניים.