נשארים מעודכנים
הצטרפו לקהילת 'הגיע זמן חינוך' וקבלו עדכון שבועי עם כל מה שמורות ומורים צריכים לדעת
לפעמים נראה שהם פשוט לא מוכנים להיפרד מהאפליקציה הזו, אפילו לחמש דקות רצופות של קשב בשיעור – כל הזמן מעדכנים, מתעדכנים ומפטפטים. אז מה נשמע? או ווטסאפ? האמת היא שהכל בסדר. מחקרים מראים שהאפליקציה הסוחפת הזו יכולה להיות גם יתרון ללמידה.
מערכת החינוך עברה בחודשים האחרונים שינוי שטרם נראה כמותו. המושג "פדגוגיה חדשנית" התעצם ועימו גם ההבנה כי העשייה החינוכית באה בד בבד עם הרלוונטיות לחיי היומיום של תלמידים ומורים. המושג "פדגוגיה חדשנית" מתאר מבנה לימודים גמיש, מותאם לתהליכי שינוי חברתיים-תרבותיים, כלכליים וטכנולוגיים ולשינויים בתפיסה בדבר מהות הדעת.
"הוראה איכותית וטובה היא הוראה היוצרת אצל התלמידים הנעה ורצון ללמוד", כך מסבירה מלכה וידיסלבסקי במאמרה "פדגוגיה חדשנית ודמות הלומדים הרצויה במאה ה-21". "התכנים והידע הנלמדים רלוונטיים למציאות המשתנה, מזמנים עיסוק בסוגיות אקטואליות ובדילמות המפתחות מודעות חברתית-סביבתית והעיסוק בהם נעשה בסביבה לימודית, שבה יש שילוב של הטכנולוגיה בתהליכי ההוראה-למידה-הערכה ובניהולם".
יישום המושג "פדגוגיה חדשנית" בא לידי ביטוי באמצעות למידה ניידת. בעבר, למידה ניידת שימשה בעיקר לפעילויות שתוכננו בקפידה על ידי מחנכים ואנשי טכנולוגיה ואילו בהווה, לומדים מונעים יותר ויותר מצרכי הלמידה האישיים שלהם. למידה יכולה להתחולל במגוון דרכים: שימוש במכשירים ניידים לטובת כניסה למקורות חינוכיים, תקשורת עם אחרים וכן יצירת תוכן, הן בתוך כתלי הכיתה והן מחוצה לה. מעצם כך, למידה ניידת המתמקדת בהבניית מידע אישי ושיתופי בסביבה אותנטית, הקשורה לעולמם של הלומדים, מאפשרת מתן ביטוי לסקרנותם הטבעית ומטפחת חשיבה מסדר גבוה ויצירתיות.
במרבית המקומות בעולם, המכשיר האישי משמש להגברת הנגישות למידע לימודי, לשיתוף מידע לימודי עם אחרים, לשיח עמיתים פורה ולתקשורת יעילה לצורכי לימוד עם המורה או עם קבוצת הלמידה. השכיחות והרבגוניות של הנייד הפכו אותו לפלטפורמה מועדפת על לומדים רבים ובכך מתבטל למעשה השימוש במחשב, המועדף על ידי הדור הקודם.
למידה ניידת מתייחסת ללמידה באמצעות מכשירי כף-יד, הזמינים בכל זמן, בכל מקום. למידה כזו יכולה להיות פורמלית ולא-פורמלית. האתגרים העיקריים אשר יש להתמודד עמם בלמידה מסוג זה הם הימנעות מהסחת דעת, בעיות בריאות כתוצאה משימוש בלתי פוסק במכשיר וסוגיית הבטחת הפרטיות של המידע האישי.
בתקופת הקורונה התעצם השימוש בלמידה הניידת בקרב אוכלוסיית המורים. נפתחו קבוצות רבות של צוותי הוראה, שמטרתן היא השבחת ההוראה. במחקרים שנערכו, נמצא כי שימוש בסמארטפון חיזק את יכולת החשיבה הביקורתית, החשיבה היצירתית, התקשורת ושיתוף הפעולה של הלומדים. בהתאם לכך, משרד החינוך ממליץ לנצל את בקיאותם של התלמידים בהפעלת המכשירים הניידים לצורכי למידה ולא רק לצורכי משחק ותקשורת.
תלמידים ומורים מדווחים כי שימוש באפליקציית ווטסאפ עזר לתלמידים לפתח את כישורי האנגלית, העשיר את אוצר המילים שלהם וכן איפשר לתלמידים ללמוד מטעויותיהם של חבריהם. האפליקציה עוזרת לתלמידים לפתח את הכתיבה שלהם, להתגבר על הפחד שלהם להשתמש בשפה זרה ולמעשה, עוזרת להם להאמין ביכולות שלהם.
מיומנות הכתיבה הינה אחת ממיומנויות הבסיס. בכדי לפתח אותה, מורים יכולים ליצור מגוון פעילויות כתיבה בקבוצות. פעילויות אלו מותאמות ברמתן לרמת הלומדים. בנוסף, המורים יכולים להשתמש בספרות אנגלית כבסיס למשימות הכתיבה.
במחקר שנעשה באוניברסיטה במפרץ הפרסי בקרב תלמידים ברמה בסיסית באנגלית, נבחנה רמת האנגלית של תלמידים באוצר מילים. במחקר השתתפו תלמידים שלמדו באמצעות אפליקציית ווטסאפ וכן תלמידים שלמדו בשיטה המסורתית של מחברת וכלי כתיבה. תוצאות המחקר הראו באופן מובהק כי התלמידים שלמדו באמצעות האפליקציה, שיפרו את אוצר המילים שלהם באופן ניכר.
השימוש באפליקציה ככלי למידה היווה התנסות חיובית למרבית המשתתפים והביא לעלייה במוטיבציה שלהם ללמידה. כמו כן, נמצא כי תלמידים ביישנים שלא משתתפים בשיעור מסורתי, משתתפים בדיונים באפליקציה.
יחד עם תוצאות אלו, מצא מחקר אחר השפעה שלילית של השימוש בווטסאפ בהוראת אנגלית כשפה זרה על פיתוח מיומנויות כתיבה הולמות. בהתאם לכך, על המורים ליצור שורה של חוקים בכדי לשמור על מיקוד התלמידים במשימה. תלמידים נוטים לבזבז זמן רב על שיח ברשת ומאבדים תחושת זמן. מומלץ להשתמש בווטסאפ לשליחה וקבלה של שיעורי בית, משום ששיעור התלמידים שמבצעים את המשימה בווטסאפ גדול משיעור התלמידים שעושים זאת בדרך המסורתית.
מניסיוני האישי עם תלמידי חטיבת הביניים ניתן למקסם את השימוש בווטסאפ לשיפור מגוון מיומנויות הכתיבה באנגלית בקרב דוברי עברית. הנה כמה המלצות:
יש לכם עוד רעיונות לשימוש בווטסאפ ללמידה? ספרו לנו, כאן בתגובות, כדי שמורים אחרים יוכלו ללמוד מכם.