נשארים מעודכנים
הצטרפו לקהילת 'הגיע זמן חינוך' וקבלו עדכון שבועי עם כל מה שמורות ומורים צריכים לדעת
איך הצליחה מדינה קטנה, אשר זכתה לעצמאות רק בשנת 1991, להגיע למקומות הגבוהים בטבלאות הישגי ההוראה בעולם? בסדרת כתבות חדשה, ננתח את מערכות החינוך של 5 מדינות מובילות בעולם (הולנד, אסטוניה, סינגפור, סלובניה וקנדה), כדי להבין מה עושים שם שעובד כל כך טוב ומה נוכל ללמוד מהם ואולי אפילו לאמץ.
במחקר עליו מבוססת סדרה זו, נמצאו 6 מאפייני חינוך, אשר הצטיירו כדומיננטיים ומשותפים לכל חמש המדינות. בכל מדינה בסדרה, נבחן את אותם שישה עקרונות (המפורטים בתרשים כאן למטה) ואת האופן בו הם באים לידי ביטוי בכל מדינה.
בכתבה הקודמת בסדרה, סיפרנו לכם את סיפור ההצלחה של הולנד. השבוע נצא למסע במערכת החינוך האסטונית, אשר מאמינה שמידע שמגיע באופן פסיבי יישכח ביום שאחרי, שמתמטיקה היא המפתח להצלחה גם בכל המקצועות האחרים ושאווירה תחרותית מעלה את המוטיבציה. בואו נתחיל.
הישגי אסטוניה במתמטיקה במבחן פיזה האחרון מדורגים במקום השמיני בעולם והראשון באירופה. 15% מהתלמידים דורגו בשתי רמות הבקיאות הגבוהות של המבחן, כשממוצע ה-OECD הוא 11% ברמות אלה.
באסטוניה מתגוררים 1.3 מיליון תושבים. רק בשנת 1991 זכתה אסטוניה לעצמאות, ומאז הפכה לחברה באומות המאוחדות, באיחוד האירופי ובגוש האירו. כיום נחשבת כלכלתה של אסטוניה לאחת הליברליות באירופה ואף שאינה גדולה, היא משמשת בית לחברות הזנק ולחברות טכנולוגיה רבות, בראשן "סקייפ".
החינוך באסטוניה הוא חינוך לכל ובחינם. מערכת החינוך האסטונית ריכוזית ונמצאת באחריותו של משרד החינוך והמחקר. יחד עם זאת, מוגדרות סמכויות ותפקידי ניהול גם לשלטון המקומי ולבתי הספר. כל בית ספר מקבל תקציב עצמאי, שנועד למשכורות, להכשרה ולפיתוח מקצועי של מורים, לארוחות צהרים ולהיסעים של התלמידים.
מערכת החינוך פועלת מגיל שנה וחצי עד 18. בתיכון (המתחיל בכיתה י') התלמידים מתפצלים לשני מסלולים: מסלול על־יסודי כללי, שבו לומדים כ-70% מהתלמידים ומסלול על־יסודי מקצועי, שבו לומדים כ-26% מהתלמידים.
לבתי הספר רשת ניהול בית ספרית שנקראת eKool, המשמשת בבתי ספר ברחבי אסטוניה ומכילה חומרי לימוד, מידע על תוכן השיעורים, שיעורי בית, ציונים, לוחות זמנים ואירועים. המערכת מציגה מידע לתלמידים, למורים, למנהלים ולהורים ומאפשרת תקשורת נוחה ביניהם.
מבחני הערכה לאומיים מתקיימים אחת לשלוש שנים, כדי לאמוד את הביצועים ולהדריך את קובעי המדיניות. הם נערכים בסוף כל שלב חינוכי בבית הספר היסודי, לחלק קטן מהתלמידים, שנבחר באופן אקראי.
לימודי המתמטיקה באסטוניה מתחילים כבר בחינוך הקדם־יסודי. בכיתות א' עד ד' המורים הכלליים מלמדים מתמטיקה והחל מכיתה ה' מלמדים מורים המתמחים בתחום זה. בשנות התיכון, הן במסלול המקצועי והן במסלול הכללי, התלמידים לומדים באחת משתי רמות הלימוד - צר ומורחב. במערכת החינוך הבסיסית (גיל 7 עד 15) אין חלוקה של תלמידים להקבצות, אבל שיעורי הבית ניתנים בהתאם להישגיהם. בנוסף על שיעורי המתמטיקה הרגילים, מציעים בתי הספר שיעורי העשרה והוראה מתקנת במתמטיקה, לצד הזדמנויות למידה נוספות.
בכיתות המתמטיקה מתקיימת מדידת הישגים שיטתית (בממוצע אחת לשבוע) ותכנון הלימודים נעשה בהתאם לתוצאות.
חלוקה של תלמידים להקבצות לפי הישגיהם נדירה מאוד בגילים 7 עד 15. יחד עם זאת, מורים למתמטיקה נוהגים להקצות לתלמידים תרגילים שונים לשיעורי הבית על פי הישגיהם, באמצעות רשת הניהול הבית ספרית eKool. בנוסף על שיעורי המתמטיקה הרגילים מציעים בתי הספר שיעורי העשרה והוראה מתקנת במתמטיקה, לצד הזדמנויות למידה נוספות.
החל מכיתה א' מעודדים באסטוניה את התלמידים להשתתף בפעילויות העשרה ותגבור. אסטוניה פיתחה תרבות של תחרויות חינוכיות. כשליש מן התלמידים בבתי הספר היסודיים משתתפים בתחרויות ומקדישים להן כשעה עד שעתיים בשבוע בבית הספר. עם תחרויות המתמטיקה נמנות אולימפיאדת המתמטיקה הבין־לאומית לכיתות ד' עד יב', התחרות הקבוצתית Nuputa לכיתות ה' עד ז', תחרות המתמטיקה קנגורו לבני 7 עד 20 וכן תחרות הסטטיסטיקה האירופית לכיתות ז' ומעלה.
תחרות מתמטיקה מפורסמת נוספת, שהחלה כטורניר לאומי והפכה לבין־לאומית, היא תחרות חישוב מהיר בעל פהPranglimine (mental arithmetic skills). מיומנויות של חישוב מהיר בעל פה זוכות לחשיבות רבה בהוראת המתמטיקה באסטוניה. זו מיומנות שנתפסת כתהליך המשלב חשיבה ויצירת דימויים מתמטיים, אשר בונים בסיס להגיית רעיונות מתמטיים.
תמריצים רבים מניעים את התלמידים להשתתף בתחרויות ובהם ההכרה הבית ספרית שלה זוכים המשתתפים והרצון להגביר את הסיכויים להתקבל לתיכונים בעלי מוניטין. מכיתה ז' ואילך, יכולים התלמידים להשתתף בקורסי מתמטיקה מקוונים שמציעות האוניברסיטאות. השלמת הקורסים מזכה את התלמידים בנקודות אקדמיות.
במקביל, מערכת החינוך האסטונית תומכת בתלמידים עם הישגים נמוכים וכן בתלמידים עם לקויות למידה. למעלה משליש מהתלמידים משתתפים בשיעורי רשות של הוראה מתקנת במתמטיקה ותלמידים עם לקויות למידה זכאים למפגש שבועי אישי עם מורה למתמטיקה.
באסטוניה רואים במקצוע המתמטיקה בסיס ללימוד תחומי הדעת האחרים. לדבריה של רין סאר, מורה למתמטיקה בתיכון למדעים בטאלין: "אנו, המורים למתמטיקה, בונים את היסודות ומורים אחרים בונים את הבניין". תוכנית הלימודים מפרטת את הצורך בכל נושא מתמטי שנלמד, הן עבור לימודי המתמטיקה והן במקצועות אחרים. "התלמידים מבינים שלמידת המתמטיקה היא המפתח להצלחתם אף בתחומי דעת אחרים".
שיעורי המתמטיקה כוללים בכל שנה כמה פרויקטים המשלבים תחומים שונים, כמו היסטוריה והשפה האסטונית. לדוגמא, תלמידי כיתה ז' נתבקשו לכתוב יומן אישי מפורט, המתאר את פעילותם במשך 24 שעות. לאחר מכן, הם למדו להציג את הנתונים באמצעות תרשים עוגה וכתיבת מאמר לשיעור שפה.
דוגמא נוספת נתנה המורה אן אסמטס, מורה למתמטיקה לבית הספר היסודי והתיכון בפרנו. התלמידים התבקשו לבחור צורה כלשהי ולתכנן בשכונתם שביל הליכה אמיתי, שצורתו זהה לצורה שבחרו. כדי להצליח בפרויקט, נדרשו התלמידים להביא בחשבון את זווית הפניות בשבילים וברחובות, את מרחקי ההליכה ואת השטח הכולל ולהציג את ביצוע המסלול באמצעות תוכנת כושר.
על לימודי מתמטיקה להיות רלוונטיים ככל האפשר עבור הלומדים ולהעביר את הרושם שהמתמטיקה יכולה להיות שימושית בחיי התלמידים. ללמידה בהקשר האמיתי ובאמצעות דוגמאות מחיי היום־יום, מעמד מרכזי בתוכניות הלימודים של כלל תחומי הדעת, בהוראה בין־תחומית ובהוראת נושאים מתמטיים.
חומרי ההוראה באסטוניה הינם ברמה גבוהה ובאיכות ויש בהם דגש רב על הבנת הנקרא ועל יכולת הסקה. תרגילים מילוליים מורכבים משולבים בכל נושא מתמטי שנלמד, החל מכיתה ב'. מידת המורכבות של הבעיות המילוליות עולה בהדרגה בכל כיתה. לקראת סיום בית הספר היסודי, משלבים בתי ספר רבים בלימודי המתמטיקה שיעור נפרד העוסק בתיאוריות וברעיונות מתמטיים מופשטים.
על מנת לעבד את התוכן הנלמד, כדי לבנות ולבסס הבנה וכדי לאפשר לתלמידים להשתמש באוצר מילים הקשור למתמטיקה, מתקיימת עבודה קבוצתית ו/או בזוגות לפחות פעם בשבוע.
"המורים הם אנשים יצירתיים", אומרת אניקה וולט, מורה למתמטיקה בבית ספר יסודי בטאלין. "שמבקשים לקבל בעצמם החלטות בנוגע להוראה שלהם, במקום לקבל תסריטים שכתב מישהו אחר ולדקלם אותם בכיתה". המורים באסטוניה זוכים לאמון ואוטונומיה, במקביל להכשרה מתמשכת.
הכשרת המורים באסטוניה ממושכת ומתאפיינת ברמה אקדמית גבוהה. על כלל מורי בית הספר לסיים לימודי תואר ראשון ושני. לרוב המורים למתמטיקה יש תואר ראשון במתמטיקה ותואר שני מחקרי בחינוך מתמטי.
אסטוניה מפעילה מערך מתפקד היטב של פיתוח מקצועי לאורך הקריירה, בשיתוף אוניברסיטאות, מרכזים לאומיים, בתי ספר וארגונים פרטיים. הארגון הלאומי של המורים למתמטיקה שותף פעיל ומשמעותי מאוד בבניית התכנים ותהליכי הלימוד.
כמו כן, בכל מחוז פועלים רכזי מתמטיקה, שאחראים על ארגון מפגשים מקומיים לצורך פיתוח מקצועי. בנוסף, יוצא מגזין מורים שבועי, המהווה מקור לעדכונים מתמטיים ופדגוגיים כלליים.
משכורתו השנתית הממוצעת של מורה באסטוניה גבוהה בכ-13% מהמשכורת הממוצעת במדינה, אבל נמוכה במעט (כ-90%) מהשכר הממוצע של בעלי השכלה גבוהה במדינה ומממוצע ה-OECD. שכר המורה באסטוניה אינו מושפע משכבת הגיל שבה מלמד המורה ומקצוע ההוראה זוכה להערכה בחברה.
לפי גישת הלמידה המשמעותית, העומדת בלב מסורת החינוך המתמטי באסטוניה, למידת מתמטיקה פירושה ניסוח כללים מתוך התנסות וביצוע מטלות מעשיות. המורים למתמטיקה משתמשים הן בטכנולוגיות מידע ותקשורת והן בטכניקות קלאסיות, כדי להפוך את הלמידה – היחידנית, הזוגית והקבוצתית – לחווייתית ופעילה.
הנה דוגמא מתוך ספר הלימוד לכיתה ו', בנושא מציאת שטח של משולש. התלמידים מתבקשים לצייר ולגזור שני משולשים ישרי זווית זהים, לגזור אחד מהם לשני משולשים ישרי זווית קטנים יותר ולאחר מכן לחבר את שלושת המשולשים לכדי צורה מוכרת (חיבור הצורות אמור להוביל ליצירת מלבן).
טכניקה קלאסית שנוקטים המורים בכלל המקצועות באסטוניה ותומכת בלמידה חווייתית היא הוראה בחלל הפתוח (כגון חצר בית הספר), למידה בשעת סיור בעיר וכדומה. רשת התקשורת האלחוטית (Fi Wi)פתוחה בכל רחבי המדינה ומאפשרת לתלמידים להשתמש בטאבלטים בשיעורי מתמטיקה בכל מקום. חלק מהמורים ציינו בהומור שגישה ל-Fi Wi חשובה באסטוניה כמעט כמו זכות אדם.
"אם התלמידים מקבלים את המידע באופן פסיבי, הם ישכחו אותו למחרת", אומרת המורה רין סאר. באסטוניה למידה משמעותית של מתמטיקה משלבת פיתוח כושר המצאה ויצירתיות עם למידה קונסטרוקטיבית, המאפשרת פיתוח ידע באופן עצמאי. הליקה טויקה, מורה למתמטיקה בבית הספר היסודי בלוגנוס, ציינה כי אחד ממוקדי הפיתוח המקצועי המתמשך למורי מתמטיקה הוא למידה מבוססת חקר, שבה תפקיד המורה הוא לעודד את התלמידים להציע עוד ועוד פתרונות משלהם.
המחקר של היוזמה – מרכז לידע ולמחקר בחינוך", נכתב על ידי נועה לורבר, בהזמנת קרן טראמפ. הדוח המלא, הקרדיטים ושמות המשתתפים במחקר כאן: מאפיינים משותפים של חמש מדינות בעלות שיעור מצטיינים גבוה במתמטיקה.