נשארים מעודכנים
הצטרפו לקהילת 'הגיע זמן חינוך' וקבלו עדכון שבועי עם כל מה שמורות ומורים צריכים לדעת
התלמידים שלכם לא מבינים למה הם צריכים ללמוד מתמטיקה? מתי הם בכלל ישתמשו בזה בחיים? אז הנה, העידן המוזר הזה בו אנחנו נמצאים נתן להם הזדמנות להבין בדיוק את הסיבה. את המעקב אחרי ההתפתחות של מגפת הקורונה, הבנת תחושת האיום ממנה וכן את יכולת השליטה וההבנה של התהליכים המתרחשים, עושים בעזרת שליטה במודלים המתמטיים.
המודלים כוללים שימוש באחוזים, הסתברות וסטטיסטיקה וכן בניה של פונקציות רלוונטיות, מציאת נגזרות המשקפות את קצב השינוי והבנה של הגידול המעריכי. יותר מכל, אנחנו מבינים בתקופה המוזרה הזו עד כמה מתמטיקה חשובה לחיים כפשוטם ואינה סתם גוף ידע תיאורטי ותלוש מהמציאות.
ללמוד בשיגרה החדשה
למידה מסייעת לחיזוק עוגני שגרה ולכן חשוב להמשיך בסדר יום שכולל כמה שיותר אלמנטים של שגרה, כמו למשל לימודים. שגרה מסייעת לתלמידים בהתמודדות והקשר עם המורה ועם חברים לכיתה מאפשר מקום שנותן גיוון ומאפשר ונטילציה לתחושות ולרגשות. לפניכם כמה כללים חשובים ללמידה מתוקשבת בעידן חירום.
העדיפו למידה עצמאית – עם משוב
למידה סינכרונית מתבצעת כאשר המורה וכלל הלומדים נמצאים בו-זמנית מול המחשב, ומתקשרים יחד דרך שיחת וידאו או בצ'אט. הדבר בא לדמות שיעור פרונטלי רגיל, עם אפשרות של אינטראקציה בין מורה לתלמיד ובין תלמידים לבין עצמם, אלא שבפועל קשה לנהל את זה טכנית. הילדים מפוזרים בבתים, אין ודאות שיש מכשיר אישי לכל תלמיד או תנאים אופטימליים הנדרשים ללמידה מקוונת, כמו חדר נפרד ושקט.
הגיוני יותר לבצע את רוב הלמידה בצורה א-סינכרונית. התמהיל ההגיוני בעיני הוא 10% סינכרוניים, שמטרתם שמירה על מסגרת שגרה, התייחסות אישית לתלמידים ועבודה על הציר המנטלי של איוורור רגשות ותחושות. שאר העבודה, כ-90% מהזמן, תיעשה באופן לא סינכרוני, בעזרת עבודה על מטלות ופרויקטים אישיים שכל תלמיד משתף באתר בזמן הפנוי שלו.
השתמשו בסרטונים
ברשת ישנם הרבה מאוד סרטונים של הסברים מתמטיים, הן באתרים בתשלום, שנפתחו עכשיו לציבור הרחב והן באתרים הפתוחים תמיד. מומלץ לבחור כאלה שהם רלוונטיים, עם הסבר ברור ונעים לשמיעה ושהקצב בו טוב – לא מהיר מדי ולא איטי מדי.
הנה סרטון יפה של "האתגר 5", עם 5 טעויות בטכניקה אלגברית. שימו לב לנעימות של ההגשה ולדיבור בגובה העיניים וכן להצגה הגרפית הנקייה.
https://www.youtube.com/watch?v=VPguOe5PgtY
והנה עוד סרטון שכדאי להעביר לתלמידים, המציג 5 טיפים בגיאומטריה. שימו לב לקצב הגבוה של הדיבור. מי שזה מהיר לו, יכול לעצור מדי פעם.
https://www.youtube.com/watch?v=4mZ48i4Wbzg
הביאו בחשבון קצב עבודה שונה ותהיו גמישים
המצב לא קל, יש חריגה מהשגרה, בלגן לא פשוט בבית - לא תנאים אידאליים לעבודה. מהסיבות האלה ומסיבות אחרות, קצב הלמידה לא יהיה הקצב של השגרה, אלא איטי יותר, וזה בסדר. חשוב יותר לשמור על עצם הלמידה. את הקצב נשלים בזמן שגרה. התאימו את צורת הלמידה ואת המטלות לסיטואציות ותנו גמישות באופן ההכנה.
אם בשגרה אנחנו רגילים לפתור תרגילים בעיפרון על דף, יש כרגע אפשרות לפתוח רעיונות חדשים: להשתמש בתוכנות כמו desmos, להכין סרטון עצמי של דרך הפתרון, לשרטט את הצורות בגיאומטריה או את הפונקציות בטושים על דפים גדולים או לבדוק תשובות סופיות דרך טופס גוגל-פורמס ייעודי שתבנו.
תנו לתלמידים לעזור זה לזה
גם אם אתם המורים, לא הכל חייב להיות עליכם. אתם גם לא חייבים להיות זמינים מסביב לשעון, זו בסך הכל למידה, ויש לכם מן הסתם גם עניינים משלכם, שלא לומר ילדים משלכם בבית שצריך לדאוג להם.
מומלץ מאוד לייצר שיתופיות בלמידה. ניתן לבנות קבוצה או פורום בפלטפורמה מקוונת ולעודד תלמידים לעשות בה שימוש. תוכלו לתת משוב או בונוס לתלמיד שלא גילה את התשובה לתלמיד אחר, אלא סייע לו ברמזים ובשאלות מנחות. עוד דרך לגוון למידה היא לתת לתלמידים לחבר חידונים בפלטפורמה שיתופית (לדוגמה, triventy) ולשתף בה את שאר הכיתה כדי שיפתרו.
הגדירו ציפיות ומטלות בצורה ברורה וספקו משוב
זה דווקא קל יחסית במתמטיקה, אבל חשוב תמיד לזכור. אמרו לתלמידים מה אתם מצפים שיעשו, באיזו רמת פירוט, איך להגיש את המטלה ומה מועד ההגשה. זה יכול להיות "פתרו את תרגילים 1-17 בעמוד 97 בספר הלימוד, סרקו והעלו לדרייב הכיתתי", אבל יכול גם להיות מגוון יותר: "צרו סרטון באורך 3 דקות, שבו תדגימו את הפתרון של אחד התרגילים. על הסרטון לתת הסבר ברור לפתרון". עניין המשוב חשוב מאין כמוהו, כי אף אחד לא אוהב להרגיש שהוא עובד לשווא. למרות שזה דורש הקדשה של משאבי זמן וסבלנות, עשו מאמץ לתת משוב על הנלמד.
חשוב לגוון
זמן של חריגה משגרה יכול להיות זמן מתאים לחידות מפתחות חשיבה אצל התלמידים. תנו להם אתגרים שיוכלו לחשוב עליהם במשך זמן ואז גם לשמוע פתרונות. ואולי הם גם ימצאו חידות משלהם. אפליקציה מתאימה לכך נקראת Brilliant. האפליקציה באנגלית ברמה שתלמידי תיכון יכולים להסתדר בה. יש שם מגוון חידות גם בעברית וזה הזמן הכי מתאים להשתמש בהן.
חידות לדוגמה
לפניכם סרטון מטעם מכון דוידסון לחינוך מדעי ולמכון יש עוד סרטונים להציע לכם.
https://www.youtube.com/watch?v=pzd3FkxaL3Y
והנה סרטון נוסף שמצאתי ברשת, של אדם בשם zgelfer:
https://www.youtube.com/watch?v=f3GL-P8RS6I
אתגרו את התלמידים: הציעו להם להכין בעצמם סרטונים או מצגות של חידה ופתרונה ולשתף חברים.
יש לכם רעיונות נוספים ללימודי המתמטיקה מרחוק? מוזמנים לשתף אותנו כאן בתגובות או לשלוח לנו הצעות למאמרים בנושא למייל.