רינת התחילה את השנה החדשה והראשונה שלה בהוראה, עם חלום מקסים: היא דמיינה כיתה שמחה, לומדת בעניין והתלהבות, עם שיתוף פעולה בין התלמידים, המון פרגון הדדי וכמובן – היא ציפתה לקשר חם בינה לבין התלמידים, כבוד הדדי והערכה ודמיינה איך תתמוך בהם, תקדם אותם ותסייע להם להגיע להישגים גבוהים. כיתה שתיתן לתלמידים שלה חוויה טובה ונעימה ותהווה תיקון לחוויות שלה כילדה. היא רוצה לעשות את זה אחרת!
אבל השנה התחילה והחלום של רינת הפך לסיוט. למרות כל הרצון הטוב וכל ניסיונותיה – הכיתה הפכה תוך שבועיים למקום שלא נעים להיות בו. השיעורים מתנהלים תוך כדי דיבורים ורעשים בלתי פוסקים; תלמידים רבים המון ומדברים זה לזה בחוסר כבוד; הרבה מהתלמידים מפחדים להתבטא בכיתה, מכיוון שתלמידים אחרים יורדים עליהם והאווירה בכיתה היא של תחרותיות תמידית.
מאוד מהר התגלו גם מקרים קשים של אלימות ולאחרונה נודע לרינת על חרם שסובלת ממנו אחת התלמידות כבר חודשיים. כששמעה על כך, פנתה בייאוש גדול להתייעץ עם מורה ותיקה בבית הספר וזו מיד שלפה לה מאמר מלא בעצות פרודוקטיביות בהוראה, ביניהן גם עצות מבוססות מחקר ליצירה של אווירה נעימה בכיתה. רינת קראה את המאמר והרגישה שהיא מצאה אוצר – איך היא לא ידעה את הדברים האלה? אז בשביל שהם לא יישארו רק אצלה היא סיכמה עבורכם את הטיפים החשובים והיעילים ביותר מתוכו.
9 טיפים ליצירת אקלים חברתי מיטבי בכיתה
- אינטראקציות בינאישיות טובות חשובות ללמידה וכדאי להשקיע ביצירתן
הקשרים הבינאישיים בכיתה משפיעים על יכולתם של תלמידיכם ללמוד לא פחות מהיכולות האקדמיות שלהם. ניתן ללמד את התלמידים להתנהל בכיתה בצורה שתייצר אינטראקציות חברתיות נכונות. חשוב מאוד שהלמידה הזו תתחיל כבר מתחילת השנה ותחוזק לאורך כל השנה. חשוב לזכור: התנהגות חברתית נכונה היא משהו שניתן ללמד ולכן כדאי להיפרד מההנחה הרווחת שההנחיות מיועדות רק לתלמידים ש"מוכנים ללמידה" ואת אלו שמפריעים – יש להרחיק. אם התהליך יעשה נכון מתחילת השנה – כל התלמידים יוכלו להתאים את עצמם אליו.
- הגיעו לפתיחת השנה עם תוכנית לימודים חברתית מגובשת
הכינו מראש, לפני שמתחילה שנת הלימודים, תוכנית לימודים חברתית מובנית, אשר תתקיים החל מתחילת השנה ולאורך כולה. התוכנית צריכה לכלול כללים ברורים לגבי ההתנהגות שאתם מצפים לה בכיתה – במהלך השיעור ובהפסקות; ציפיות מבחינת סדר וארגון בכיתה; לוח זמנים בשיעור ובכיתה ומה מצופה מהתלמידים בכל שלב בו. כיתבו את התוכנית לעצמכם – כך שתוכלו להגיע מגובשים וברורים כבר לשיעור הראשון עם התלמידים.
- הכול מתחיל בהבהרת הציפיות
חשוב מאוד להעביר לתלמידים בשיעור הראשון של השנה, מבנה קבועהמבהיר מהי ההתנהגות המצופה מהם בכיתה - מבנה ששומר על עקביות, דואג לכך שהתלמידים מבינים בדיוק מה מצופה מהם מבחינת התנהגות בכיתה וגם נאכף בצורה עקבית. זאת כדי ליצור מערכת ציפיות ידועה מראש – בדיוק באותה רמה שהציפיות מההישגים הלימודיים שלהם אמורה להיות ברורה. למשל, בתחילת השיעור הראשון הסבר כזה יראה כך: "בתחילת השיעור אני מסבירה את החומר ואני זקוקה לשקט בכיתה, כדי שנצליח ללמוד יחד. כשאסיים להסביר, תוכלו לשאול שאלות בצורה מסודרת, אחד-אחד, ואני אענה לכולם. מאוחר יותר נעבוד בקבוצות ותוכלו לשוחח ביניכם ולעבוד יחד, תוך כבוד הדדי, הקשבה לאחרים ובלי להפריע לקבוצות האחרות".
- מנעו את הבעיות מראש
השבועיים הראשונים של שנת הלימודים קריטיים מאוד לביסוס החוקים והציפיות. אי אפשר לצפות מתלמידים שיתנהגו לפי ציפיות המורה – אם אותן ציפיות לא הובהרו בתחילת השנה (עוד לפני שאותן התנהגויות לא רצויות מתחילות). זה הזמן למנוע בעיות התנהגות ומשמעת מראש, במקום לפתור אותן אחרי שהן כבר קורות. הבהירו לתלמידים בצורה ברורה את הציפיות מהם בכל שלב של הלמידה וספרו להם על התוכנית החברתית שהכנתם מראש ותילמד לאורך השנה.
- תנו פידבקים וחיזוקים כל הזמן
במהלך השנה, לאחר שהבהרתם את יעדי ההתנהגות, תוכלו להשתמש בהזדמנויות שונות בכיתה, לצורך הדגמה של אותן התנהגויות רצויות, תוך מתן פידבק חיובי וחיזוקים שלהן. למשל, "רועי, ראיתי שאתה מאוד רוצה לשאול שאלה ואני מאוד שמחה שחיכית בסבלנות שיובל יסיים לדבר" או "יובל, ראיתי שמאוד כעסת בתחילת ההפסקה שהיום אין לכם אפשרות לשחק במגרש. כל הכבוד שמצאת לך בסוף פעילות נחמדה אחרת. יצרת אווירה מאוד נעימה בכיתה בזכות זה".
- אכיפה ברורה ועקבית של חוקי הכיתה
יחד עם חיזוק ההתנהגות הרצויות, חשוב להיות מאוד ברורים כאשר צצות התנהגויות לא רצויות ולתקן אותן, תוך ניסיון למנוע אותן עד כמה שאפשר כבר כשהן עלולות לצוץ. למשל, "שיר, אני רואה שכעסת על ליהי בהפסקה ושמה שקרה לא היה לך נעים, אבל בבקשה, אל תרימי את הקול בכיתה ונסי לפתור את הבעיה בדרכים שדיברנו עליהן. אשמח לעזור". כמובן שההכוונה חשובה וכדאי מאוד לנסות לתקן את ההתנהגויות ולכוון את התלמידים לפני שהמצב מסלים, אבל במצבים בהם הגעתם להתנהגות שהצהרתם עליה בתחילת השנה כלא מקובלת לחלוטין – חשוב שהתוצאה תהיה מאוד ברורה עבור התלמידים. "שירה, אני מבינה שמה שקרה בהפסקה לא היה לך נעים, אבל אנחנו לא מרימים ידיים בכיתה. בהפסקה הבאה שבי בבקשה במזכירות ותכתבי לי רעיון איך אפשר היה לפתור אחרת את המצב".
- עניין של סביבה
סביבה פיזית בטוחה ומאורגנת נכון, לוח זמנים מתוכנן, וחוקים שמוסברים בצורה ברורה ונאכפים בעקביות – תורמים מאוד לאקלים חינוכי בטוח ומאורגן, מפחיתים הסחות דעת ומשאירים את הפוקוס על תוכן הלימודים.
- אל תשאירו אותם לבד: התמיכה שלכם חשובה
הציפיות שלכם מהתלמידים נראות לכם מובנות מאליהן, אבל אל תשכחו שעבורם הן לא תמיד פשוטות. ציפיות גבוהות, בעיקר כאשר הן מתוקשרות בצורה של עונשים, אינן בונות ומשמרות אקלים חיובי ופרודוקטיבי. חשוב שמורות ומורים ישימו דגש גם על פיתוח של מערכת יחסים תומכת ומטפחת עם התלמידים. שמירה על יחס נכון בין חיזוקים חיוביים ומחמאות על התנהגות טובה לבין השלכות שליליות להתנהגות לא נכונה, יחד עם יחס מכבד לכל התלמידים - בונה אמון בכיתה. איזון בין מבנה עקבי ובטוח לבין תמיכה יציבה הוא חשוב ומרכזי ומחקרים הראו כי הוא מקושר לרמות נמוכות יותר של השעיות מבית הספר ומקרי בריונות.
9. שמרו על קשר, גם עם תלמידים שמפריעים באופן קבוע
לפני הכול, חשוב שתפתחו קשרים חזקים וחיוביים עם תלמידיכם ותשמרו עליהם, על ידי תזכורת קבועה לכך שאתם נמצאים כאן כדי לתמוך בכל אחד מהתלמידים בתהליך הלא פשוט של עמידה בסטנדרטים גבוהים ובציפיות ההתנהגות בכיתה. היו שם בשבילם גם כשאתם כועסים. אל תתרחקו מילד או ילדה שמתקשים לעמוד בסטנדרטים שלכם. גם אם יש לכם תלמיד שההפרעות שלו חוזרות על עצמן - התחילו כל יום כאילו אירועי היום הקודם לא קרו, כדי שלא תצרו מרחק קבוע ביניכם לבין אותו תלמיד ותוכלו להיות שם בשבילו לאורך השינוי